Sunday, August 12, 2018

Sosial seorang suri rumah

Pernah je abang hensem kita bagi tahu kalau nak jumpa kawan2 dia tiada halangan. Alhamdulillah best dengar. Hehe. 

Tapi... Bukan tak nak jumpa kawan2, cuma penat juga nak bawa 3 orang yang masih kecil keluar takut tak mampu nak handle. So lebih baik duduk rumah. Lagi pun kalau weekday macam kelam kabut je nak keluar then balik rumah nak siap rumah, siap anak2, siap makan suami nak balik. So better duduk rumah diam2, then kita pun tak stress. Lagi pun Jumpa kawan time weekday siapa je yang ada.. Kawan2 pun kerja, yang tak kerja pula mesti busy macam kita 😂

So ini beberapa kaedah mudah untuk bantu isteri bersosial expcially suri rumah sepenuh masa 

1) Izinkan isteri keluar berjumpa kawan tapi weekend la dan suami jaga anak. Ya.. Suami kena belaja urus anak2 sendiri ketika ummi nak bersosial sekejap. Suami sanggup ke mudah ke tak mudah nak handle anak tu seperti mana isteri nak bawa anak pergi keluar bawa anak2 sendirian. Mudah ke tak mudah. Begitulah keadaannya. 

2) Ini bersosial sama2, suami rajin bertanya ada nak jumpa kawan siapa2 ke, jom kita ziarah. So ini lagi baik kita 'sama-sama' bersosial dan ia lebih disukai. Tak kira kawan suami atau kawan isteri. Ia banyak manfaat, selain mengenali kawan2 masing2, anak2 juga ada mengenali rakan2 ibu ayahnya. Dan mula belajar bersosial dengan anak2 kawan ibu ayahnya. Itu lebih baik dari bawa anak jalan2 ke tempat yang kita2 je. Ia boleh dipraktikkan dengan ziarah rumah saudara mara. Masyallah kesannya inshallah pasti terbaik untuk emosi isteri dan anak2. 

3) Selain itu juga, cara nak bagi isteri bersosial dan berkawan adalah menjemput kawan2 suami atau isteri datang menjamu selera. Insyallah sama2 siapkan makanan, buat persiapaan. Selain eratkan hubungan sesama rakan ia juga mengeratkan hubungan suami isteri. Insyallah. 😬

4) Jauh disudut hati seorang suri rumah, bukanlah nak keluar berkawan sampai tinggal anak, tu lagi buat dia nak balik cepat. Hee. Tapi sosial yang paling diinginkannya adalah dapat hadir ke majlis2 ilmu dan mendapat pengisian rohani. Mengcas semula akal dan emosi serta menghidupkan roh agar fikiran dan diri lebih bahagia dan dapat membahagiakan suami dan anak2nya. Wahualam. 

Sekian dahulu pendapat peribadi dan pemikiran seorang penulisan blog cikai2 hehe. Wahualam. 

"Addin An-Nasihah ^___^

No comments:

Post a Comment

:::SAHABAT-SAHABATKU:::