Hiii...!


Saturday, November 24, 2012

Hantar Report Praktikum

Assalamualaikum w.b.t

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah..rasanya tak terlambat nak berkongsi cerita pasal seminggu lebih di UUM di teratak Hati Sesejuk Salju ni. Agak busy akhir2x ini. Mana tidaknya, habis sahaja praktikal, sibuk menyiapkan report then pergi ke Kedah untuk hantar sendiri report. Bukan tidak mahu hantar by pos. Jika hantar by pos lebih jimat wang dan masa kan, tapi dah niat nak pergi UUM jugak dgn sedikit simpanan yang telah di bajet-bajetkan, Alhamdulillah, banyak hikmahnya bila bertemu sendiri dengan Puan Hawa iaitu pensyarah laporan saya dan nurul. Terasa puas dapat bertemu Puan Hawa, Puan Hawa memberi kata-kata semangat kepada kami berdua. 

"Puan, saya rasa berdebar saja bila fikir nanti pulang balik ke kampung memikirkan kemana saya selepas ini, apa pekerjaan saya"
"Kamu akan rasa begitu sebab masa disini kamu selalu di bimbing dengan kelas, rakan-rakan serta pensyarah-pensyarah..tetapi selepas ini kamu akan rasa tiada siapa nak bimbing kamukan..itu sebab kamu takut"
Saya dan nurul...angguk dan angguk...
"Jangan takut, banyakkan doa dan usaha...kamu kena ingat selepas ini Allah yang akan bimbing kamu"
Saya dan nurul..senyum :))

Terasa terubat rasa ketakutan di hati dan lebih yakin..iya betul..Allah sentiasa ada, rezeki adalah sesuatu yang dirahsiakan dari pengetahuan kita..namun Allah tetap bersama untuk meneruskan langkah seterusnya.. In Shaa Allah :)

Banyak lagi yang dibualkan dengan puan, pasal kos Matematik Perniagaan ini, nak kerja mana..huhu.. pasal temuduga dan perancangan selepas ini. Saya katakan hasrat saya pada puan bahawa buat masa sekarang ini, sementara nak tunggu panggilan interview, saya nak ceburi jualan online..(mohon doanya agar terlaksana).

Lega rasanya selepas hantar report dan saya meneruskan cuti-cuti saya di kedah sementara hendak tunggu majlis perkahwinan ex-coursemate yang akan diadakan lagi seminggu di Pulau Pinang. Alang-alang dah datang Kedah, semua makanan yang teringin nak makan..makan! Terima kasih nurul belanja Sizling..huhu..

Makanan kegemaran di DKG 6



Tak terlepas juga burger ayam special  dan Chicken Chop kat Dpp MISC...Alhamdulillah..lepas gak kempunan... dan satu lagi, makan nasi di rumah mak angkat kat jerlun, mak angkat masak ayam masak kicap..sedapnya 2 kali tambah..huhi..hilang kempunan dah... ;)  Sempat juga pegi berjalan pergi melawat keluarga angkat di Jerlun, melawat muzium padi dan balik rumah Nisa sekejap..jumpe familynya ^_^

Seminggu lebih di Kedah tak la cukup, nak jumpe semua tak terjumpa... Go cart pun tak sempat naik main.. :( tapi nak buat camne, nak stay lama-lama bajet dah lari lah..huhu. Serba salah pun ada bila tak bertemu beberapa orang yang rapat sebab mereka di DPP lain..tapi apakan daya, mungkin bukan jodoh. In Shaa Allah, konvo nanti baru datang kembali menjejakkan kaki di bumi yang penuh kenangan itu, tempat di mana cita-cita dan impianku tercapai dalam menuntut ilmu.

Dapat dah hadiah untuk konvo..walaupun lambat lagi... Tq adik :)

Walaupun seminggu lebih, tapi bermakna..persinggahan hampir 2 minggu ini akan tetap abadi dalam kamus hidupku.. Hari terakhir di Kedah bersama-sama rakan-rakan UUM gerak ke Majlis Perkahwinan sahabat kami Syahida & Abu.

Abu & Ida

Semoga berkekalan sampai ke syurga buat Abu & Ida :)

Semoga ada manfaat untuk post kali ini, buang yang keruh, ambil yang jernih. Wallahu'alam.




"Addin An-Nasihah ^___^

Friday, November 23, 2012

Strategi, Keberanian, Doa

Antara isi kandungan kenyataan media KATAIB SYAHID IZZUDDIN AL-QASSAM (Brigade Al-Qassam) sayap tentera kepada Gerakan Perjuangan Islam (HAMAS) yang menyerang negara haram Israel
--------------------------------------------------------------------------
Al-Qassam: Setinggi-tinggi penghormatan kepada para syuhadak.

Kami mengumumkan kemenangan pejuang Palestin ke atas tentangan yang dilakukan oleh rejim zionis.

Al-Qassam: Kami telah sampaikan mesej kepada musuh yang mana mereka tidak mampu menjangkakan keupayaan roket buatan tempatan.

----------------------------------------------------------------------------

 Al-Qassam: Roket-roket jenis M75 adalah sempena nama komander Al-Qassam yang dibunuh oleh zionis pada tahun 2003, maka akan wujud roket-roket yang akan dinamakan as-syahid Ahmad Al-Ja'bari.

Al-Qassam: Kami telah menghentam setiap penjuru musuh sama ada darat, laut, dan udara.

Al-Qassam: Serangan-serangan balas kami memang telah disusun sebelum ini oleh komander-komander tentera kami.

Al-Qassam: Kami biarkan musuh yang menilai kerugiannya sendiri, ianya terlalu besar dan perkara ini disembunyikan

---------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Kami telah mengebom lokasi-lokasi musuh yang dianggap sensitif dengan semua jenis roket yang ada.

Kami juga telah memecah masuk ke dalam siaran 2 dan 10 Israel versi hebrew serta mengutuskan mesej kami kepada musuh.

Al-Qassam: Yang menentukan corak tempur bukannya di tangan musuh, akan tetapi pejuang Palestin yang menentukannya.

--------------------------------------------------------------------------

 Al-Qassam: Pertempuran dengan musuh tidak akan selesai lagi. 

Kami mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Palestin di Gaza dengan peranannya yang menjaga keamanan pertahanan dalam negeri.

Al-Qassam: Kami minta kepada umat Islam agar giatkan usaha bagi membebaskan tempat yang diperjalankan Rasulullah

--------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Kami mengucapkan terima kasih kepada antum semua yang menyumbang senjata dan peluru bagi menghadapi tentangan penjajah.

Al-Qassam: Sewaktu tentangan sengit, kami telah menyasarkan tempat-tempat perkumpulan tentera musuh dengan menghujani serangan roket.

Kamilah yang membuat keputusan memasuki pertempuran 'Hijarah As-Sijjil' dan kami telah laksanakan serangan yang mengejutkan musuh 7 malam 8 hari ..

---------------------------------------------------------------------------

GT

Via: Mini-Pavilion 'From Palestine With Love'(MAP)
 
Antara isi kandungan kenyataan media KATAIB SYAHID IZZUDDIN AL-QASSAM (Brigade Al-Qassam) sayap tentera kepada Gerakan Perjuangan Islam (HAMAS) yang menyerang n
egara haram Israel
--------------------------------------------------------------------------
Al-Qassam: Setinggi-tinggi penghormatan kepada para syuhadak.

Kami mengumumkan kemenangan pejuang Palestin ke atas tentangan yang dilakukan oleh rejim zionis.

Al-Qassam: Kami telah sampaikan mesej kepada musuh yang mana mereka tidak mampu menjangkakan keupayaan roket buatan tempatan.

----------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Roket-roket jenis M75 adalah sempena nama komander Al-Qassam yang dibunuh oleh zionis pada tahun 2003, maka akan wujud roket-roket yang akan dinamakan as-syahid Ahmad Al-Ja'bari.

Al-Qassam: Kami telah menghentam setiap penjuru musuh sama ada darat, laut, dan udara.

Al-Qassam: Serangan-serangan balas kami memang telah disusun sebelum ini oleh komander-komander tentera kami.

Al-Qassam: Kami biarkan musuh yang menilai kerugiannya sendiri, ianya terlalu besar dan perkara ini disembunyikan

---------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Kami telah mengebom lokasi-lokasi musuh yang dianggap sensitif dengan semua jenis roket yang ada.

Kami juga telah memecah masuk ke dalam siaran 2 dan 10 Israel versi hebrew serta mengutuskan mesej kami kepada musuh.

Al-Qassam: Yang menentukan corak tempur bukannya di tangan musuh, akan tetapi pejuang Palestin yang menentukannya.

--------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Pertempuran dengan musuh tidak akan selesai lagi.

Kami mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Palestin di Gaza dengan peranannya yang menjaga keamanan pertahanan dalam negeri.

Al-Qassam: Kami minta kepada umat Islam agar giatkan usaha bagi membebaskan tempat yang diperjalankan Rasulullah

--------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Kami mengucapkan terima kasih kepada antum semua yang menyumbang senjata dan peluru bagi menghadapi tentangan penjajah.

Al-Qassam: Sewaktu tentangan sengit, kami telah menyasarkan tempat-tempat perkumpulan tentera musuh dengan menghujani serangan roket.

Kamilah yang membuat keputusan memasuki pertempuran 'Hijarah As-Sijjil' dan kami telah laksanakan serangan yang mengejutkan musuh 7 malam 8 hari ..

---------------------------------------------------------------------------

GT

Via: Mini-Pavilion 'From Palestine With Love'(MAP)

"Addin An-Nasihah ^___^

Thursday, November 22, 2012

Pemuda yang rindukan syahid

Assalamualaikum w.b.t

Selawat & salam ke atas nabi Muhammad SAW dan Al-fatihah buat para pejuang Islam yang syahid kerana mempertahankan Islam.

Allahuakhbar..

Sejujurnya, baru kini saya mendengar nama Briged Al-Qassam yang merupakan barisan tentera yang mempertahankan bumi palestin. Sebelum ini selalu yang dengar nama Hamas je..rupanya Briged Al-Qassam ini sayap tentera Hamas.

Bagi yang belum mengenali siapa Briged Al-Qassam....

Jika di Britain mempunyai British Special Air Service (SAS), Amerika Syarikat pula dengan Navy Seals nya dan Israel dengan Shayetet 13 nya... Dan Palestin mempunyai  Al-Qassam! Tentera Penggempur yang berani mati dan mereka amat digeruni oleh rejim Zionis..

Sumber : 

 
Briged Al Qassam yang digeruni Zionis

Kewujudan para pemuda yang memperjuangkan kemuliaan Islam secara ketenteraan di bumi Gaza dan Tebing Barat bukanlah satu yang rahsia lagi. Merekalah sebenarnya yang merupakan ketumbukan angkatan tentera yang menjadi perisai di barisan depan yang akan mempertahankan Palestin daripada terus dijajah dan diratah oleh regim Zionis Israel selama ini.

Briged Izzuddin al-Qassam atau lebih dikenali sebagai al-Qassam adalah barisan pejuang bersenjata Palestin yang telah diasaskan penubuhannya oleh Sheikh Ahmad Yassin (Pengasas HAMAS), Dr Ibrahim al Maqadema dan Sheikh Salah Shehada sejak tahun 1984 lagi.
Sheikh Izzuddin al Qassam

Pasukan bersenjata HAMAS yang begitu digeruni oleh Israel ini telah diberikan nama sebagai Briged al-Qassam bersempena dengan nama Sheikh Izzuddin al-Qassam, seorang tokoh pejuang yang berasal dari Syria yang telah terkorban syahid di Ya’bad, Palestin bagi mempertahankan bumi ini daripada penjajahan Inggeris pada tahun 1935.

Di kesempatan yang ada ketika menyertai misi kemanusiaan di Gaza kali ini, saya telah mendapatkan seberapa banyak maklumat mengenai pergerakan ini daripada masyarakat setempat di sana.

Beberapa kali mendengar bunyi letupan di sana sini sepanjang keberadaan kami di Gaza, Namun masyarakat umum termasuk Israel juga amat mengetahui bahawa Briged al Qassam adalah satu pergerakan ketenteraan yang bekerja dengan kerahsiaan yang kuat dan mampu membuat pelbagai kejutan.

Alhamdulillah dengan takdir yang ditentukanNya pula, saya berpeluang untuk mengenali Briged al-Qassam ini dengan lebih dekat melalui kunjungan ke pusat latihan mereka setelah mendapat jemputan daripada pimpinan kerajaan yang memerintah Semenanjung Gaza. Saya berpeluang menyaksikan sebuah satu demonstrasi latihan ketenteraan yang jarang-jarang sekali dibuka kepada rakyat Palestin apatah lagi kepada pengunjung dari luar Negara.

Objektif penubuhan al Qassam

Objektif utama penubuhan al Qassam adalah untuk menaikkan semangat jihad di kalangan orang-orang Palestin, orang-orang Arab dan juga umat Islam sejagat. Briged ini bertanggung-jawab untuk mempertahankan tanah suci Palestin daripada penjajahan dan kezaliman Zionis dan seterusnya membebaskan Palestin dan keseluruhan tanahnya yang telah dirampas oleh penjajah Zionis Israel.

Pada peringkat awalnya mereka enggan memberikan maklumat lanjut mengenai kekuatan sebenar briged ini tetapi akhirnya menjelaskan bahawa mereka mempunyai ahli battalion yang terlatih seramai kira-kira 25,000 orang di kalangan pemuda-pemuda yang berumur antara 18-30 tahun. Sejak intifadah al Aqsa yang berlaku pada tahun 2000, seramai kira-kira 800 ahli briged ini telah syahid bagi mempertahankan Palestin.

Briged al Qassam amat mementingkan latihan dan kualiti ahli Briged yang menjadi tulang belakang perjuangan pembebasan Palestin.

Di antara syarat utama yang dikenakan sebelum mereka dipilih ialah :

1-Gigih berpegang dengan ajaran Islam
2-Kuat mengamalkan sunnah Rasulullah saw
3-Menjaga solat 5 waktu secara berjamaah
4-Mengimani perjuangan pembebasan al Aqsa dan Palestin
5-Berdisiplin dan mentaati kepimpinan
6-Mencintai dan bersedia untuk syahid

Saya telah diberitahu bahawa briged ini juga mempunyai skuad wanita walau pun mereka tidak berada di barisan depan ketenteraan. Pernah sekali tentera al Qassam yang berpakaian lengkap ketenteraan dikepung oleh tentera Israel di dalam sebuah masjid, mereka telah menghantar tentera wanita yang tidak berpakaian seragam pada ketika itu untuk masuk ke masjid bagi menyerahkan baju lain kepada anggota yang terkepung, Tentera al Qassam ini kemudiannya berjaya keluar dengan berlakon sebagai orang-orang awam. Walau pun Briged al Qassam kehilangan tiga anggota wanitanya dalam operasi tersebut tetapi mereka tetap Berjaya kerana ramai di kalangan anggota utamanya yang dapat diselamatkan.

Sudah menjadi perkara biasa apabila kedengaran letupan dan bunyi tembakan di wilayah Gaza bukan kerana serangan ketentaraan Israel sebaliknya adalah daripada sesi latihan al Qassam.

Briged al Qassam ini juga sangat terkenal dengan roket artileri al-Qassam yang merupakan roket buatan sendiri. Roket ini sering membawa kemusnahan musuh di tanah suci Palestin yang dijajah serta memberikan kesan trauma mental kepada masyarakat penjajah Israel.

Saya juga berkesempatan menyaksikan satu sesi latihan ketenteraan Brideg al Qassam ini yang menggunakan peluru hidup, bom tangan, senapang AK-47, mesingan dan roket grenad. Bergegar rasanya hati kecil ini ketika menyaksikan demonstrasi yang cukup membuktikan kehebatan generasi muda Palestin ini.
Bersujud syukur selepas menjalani operasi

Sesudah sesi latihan itu, kesemua pemuda-pemuda ini berkumpul dan bersujud syukur sebagai satu amalan penting pada setiap kali tamat satu pertempuran melawan tentera Zionis.

Dengan pelbagai maklumat dan diikuti oleh pertemuan yang bermakna ini, saya pasti bahawa mereka adalah generasi pemuda perindu syahid yang begitu digeruni oleh pasukan tentera penjajah Israel yang berjumlah seramai 720,000 orang yang turut mempunyai pelbagai kelengkapan teknologi ketenteraan yang canggih

Pemuda Briged Al-Qassam melakukan sujud syukur setiap kali pulang daripada bertempur dengan tentera Israel.


Ketika berpeluang untuk mengajukan soalan kepada beberapa anak muda Palestin di Gaza samada mereka adalah daripada al Qassam atau tidak, kebanyakan mereka hanya tersenyum kerana mereka biasanya mengistiharkan diri mereka sebagai al Qassam secara terbuka.

Apabila mereka membuka topeng hitam mereka, kesemuanya mempunyai muka bersih dan bersinar, jelas nampak keikhlasan untuk menjadi tentera Islam yang tidak takut mati.

Salah seorang tentera bertanyakan negara asal penulis dan apabila disebut Malaysia, beliau menjawab : "Tanah ini milik kamu juga"
 
Jawapannya membuat penulis terkedu kerana maknanya sangat mendalam.
 
Sejak Intifada pada tahun 2000, seramai 800 askar Al-Qassam telah mati syahid. Bahkan apabila seseorang tentera Al-Qassam pulang daripada peperangan, mereka sering akan bertanyakan kepada diri sendiri..
"Mengapakah saya tidak syahid?"
Pemuda al Qassam - generasi pemburu syahid

Subhanallah…merekalah generasi anak muda yang merindui kemuliaan mati syahid dan masing-masing bekerja kuat bagi menagih keistimewaan syahid seperti maksud sabdaan Rasulullah :

“Bagi orang yang mati syahid ada 6 keistimewaan iaitu:
1-diampuni dosanya sejak mulai pertama darahnya meluncur keluar
2-melihat tempatnya di dalam surga
3-dilindungi dari azab kubur
4-terjamin keamanannya dari malapetaka besar
5-merasakan kemanisan iman,
6-dikahwinkan dengan bidadari,
7-dan diperkenankan memeberikan syafa’at bagi 70 orang kerabatnya”
(Hadis Riwayat at-Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad)

ditulis oleh Dr Zainur Rashid Zainuddin - zainurrashid.com



"Addin An-Nasihah ^___^

:::SAHABAT-SAHABATKU:::