Hiii...!


Friday, July 30, 2010

COUNTDOWN!!! MArhaban Ya Ramadhan..

Bismillahirahmanirrohim

Assalamualaikum

Lama ana tinggalkan blog. Hari-hari menunggu dan masa berlalu begitu sahaja, membawa harapan agar dapat menconteng sesuatu yang bermanfaat untuk dikongsikan bersama.



Alhamdulillah!



Allah masih memberi peluang untuk terus hidup meneruskan perjuangan sebagai khalifah Allah.

Mengumpul seberapa banyak bekalan untuk dibawa diakhirat sana.




"Ya Allah, sesungguhnya aku tidak layak memasuki syurgaMu tetapi aku takut masuk nerakaMu...oleh itu bantulah daku Ya Allah......dan ampunkan aku"

Ya Allah!

Terasa tenangnya dihati, gembiranya, timbul bermacam-macam harapan dihati apabila memikirkan Bulan Ramadhan bulan yang berkat, bulan rahmat dan bulan utama yang akan tiba tak lama lagi.

Marhaban Ya Ramadhan!!

Marhaban Ya Ramadhan (selamat datang Ramadhan) mengandungi erti bahawa kita menyambut Ramadhan dengan lapang dada, penuh kegembiraan, tidak dengan keluhan.




Ya Allah!

Semoga Allah sampaikan kita semua pada bulan Ramadhan.

Bulan yang permulaannya RAHMAT

Pertengahannya MAGRIFAT

Penghujungnya PEMBEBASAN API NERAKA

Akan sampaikah kita pada bulan berkat ini..??? Mohon Ya Allah....
...

Selamat Datang Ramadhan...

Ana mengajak diri sendiri juga sahabat-sahabat untuk sama-sama meraikan kedatangan Bulan ini seperti mana kita beria-ria menanti kedatangan satu Syawal.

Countdown kedatangan Bulan Ramadhan!!
...
....
......
.....



Rasulullah sendiri sentiasa menyambut dengan gembira setiap datangnya Ramadhan. Dan berita gembira itu disampaikan pula kepada para sahabatnya.

Marilah kita menanti dan menyambut kedatangan 1 Ramadhan seperti mana kita menanti 1 Syawal.

Seperti....

Bersihkan dan hiasi kediaman sepertimana yang kita lakukan sebelum 1 syawal

Keluarkan pinggan mangkuk yang sudah lama berada di dalam almari untuk dipakai sewaktu bersahur dan berbuka

Tukar siap-siap cadar, langsir, dan lain-lain yang sewaktu dengannya agar nanti di akhir ramadhan tak sibuk-sibuk

Perhebatkan, pertingkatkan dan perkasakan amalan kita agar dapat melatih kita terus istiqomah sebelum semasa dan selepas ramadhan sehingga ditemukan Allah dengan Ramadhan akan datang.

Persiapkan dan hiasi diri baik dalaman mahupun luaran.

Pasang lagu bulan ramadhan di bilik, di rumah kita, tempat kerja, ringtone hp dan lain-lain yang sewaktu dengannya daripada sekarang sepertimana awalnya kita memasang lagu raya.

Banyakkan topik perbincangan tentang kedatangan dan apa persediaan yang kita lakukan untuk menyambut bulan ini dengan rakan sebilik, rakan sekelas, rakan serumah, rakan sekerja...sesiapa sahaja disekeliling kita sepertimana topik perbincangan kita menyambut 1 syawal...dah siap baju raya? raya kat mana? Buat kueh apa? buat lemang tak? bla bla bla...Namun...soalan yang biasa ditanya sebelum Ramadhan...

Dah habis ganti puasa?
Macammana nak niat puasa ganti?

Sepertimana kita hebat mengucapkan "selamat menyambut hari raya aldilfitri" kepada rakan-rakan seperti itulah kita mengucapkan "selamat menyambut Ramadhan lagi sebulan...atau lagi seminggu..." menunjukkan betapa gembiranya kita dengan kedatangan ramadhan. Mungkin ada diantara kita...bila ucap selamat berpuasa esok..."la...esok ramadhan?" cepatnya ramadhan...macam tak percaya. Jadi bila begitu, bagaikan kedatangan ramadhan itu tidak bermakna padanya. Jadi baik kita ucap awal-awal...takut-takut la sahabat kita ini lupa dah nak Ramadhan dah..kesian jugak kat die kan..

Jadi....

Marilah kita membuatkan diri kita dan orang sekeliling kita agar tak sabar-sabar menunggu 1 ramadhan dan merasakan kehidupan sebulan Ramadhan itu sesuatu yang amat bermakna untuk dijalani..!




Ya Allah...!

Permudahkanlah urusan kami.

InsyaAllah.....^_^

Ahlan Wahsahlan Ya Ramadhan

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan kepada antum sekalian....hehehe



P/s Salah satu topik perbincangan.... Dah ada team tadarus? ^_^




"Addin An-Nasihah ^___^

Tuesday, July 13, 2010

Semangat baru, semester baru.

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum

Alhamdulillah kerana Allah masih memberi peluang untuk kita terus bernafas dan meneruskan hidup.

Marilah kira berselawat kepada Nabi junjungan Nabi Muhamad s.a.w.

Syukur ke hadrat Ilahi, kerana limpahan rahmat dan kurniaan rezekinya, memberi kesihatan yang baik sepanjang minggu orientasi meraikan pelajar baru Universiti Utara Malaysia Semester I Sesi 2010/2011.

Inilah firts time ana jadi fesi di UUM. Ingatan ana pada sahabat-sahabat PUO dulu berganda-ganda, mengingati kembali saat-saat kami menyambut pelajar baru di Kamsis PUO. Indahnya kenangan dan pengalaman itu ^_^

Pusat Islam

Alhamdulillah, pengalaman disana banyak membantu ana untuk membantu dan menyumbang sedikit tenaga dalam program minggu suai kenal Pusat Islam di sini pula.

Al kisahnya, pada mulanya, hampir-hampir ana nak tarik diri untuk kursus fesilitator rakan masjid ini. sebabnya, sahabat-sahabat ana yang ingin datang bersama tak dapat menghadirkan diri . Semua ada hal yang lebih mustahak. Jadi ana terfikir, jika dalam medan peperangan, sekiranya sahabat-sahabat kita syahid, perlukah kita berundur?? Berpatah balik? Atau terus mara kehadapan?

&^%##!#&^&^**^#@!???

Alhamdulillah, sesungguhnya Allah sentiasa bersama hamba-hambanya. Mempermudahkan urusan hambaNya terutamanya dalam membantu agamaNya. Sebaik-baik perancangan kita, perancangan Allah berganda-ganda lebih baik.

Dua hari kami berkampung di DPP Bukit Kachi iaitu Jumaat dan Sabtu. Dua hari ini adalah kursus fesilitator Pusat Islam.

Bukit Kachi~~ nun jauh tu DPP SME Bank ^_^

Dalam kursus ini menerangkan semua perjalanan program dan tugas-tugas yang perlu kami lakukan. Kami juga membuat beberapa praktikal. Yang paling bestnya...kami kena berlatih senaman ruhiyah untuk diajar pada adik-adik nanti. Pengalaman baru ana ^_^

Pada hari Ahad adik-adik baru berdaftar.

Fesi Pusat Islam tidak lah sesibuk JPM (Jawatankuasa Pembangunan Mahasiswa) dan AJKS (Ahli Jawatankuasa Suaikenal ) yang terlibat secara terus dengan atur cara orientasi. Kami hanya mengambil alih adik-adik pada waktu solat. Memastikan mereka solat dan solat jemaah di surau blok. Pada waktu subuh adik2 akan di bawa ke Masjid Sultan Badlishah. Selepas subuh kami akan bersama-sama melagukan Asmaulhusna dan zikir munajad. Semoga ia dapat melembutkan hati-hati ini.


Selepas itu, rakan masjid akan mengadakan beberapa aktiviti mengikut jadual sehingga jam 7 pagi.


Perkarangan Masjid awal pagi...SubhanaAllah.


*********
Isnin : Ceramah Daripada Ustaz Mohamad Usamah.

Mengucapkan selamat datang kepada pelajar baru dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan di kampus baru.

**********
Selasa : Ujian kefahaman dan kemantapan fardu ain secara BERTULIS

Adik-adik di beri soalan untuk dijawab. Soalan-soalan yang berkaitan dengan Ibadah, feqah dan sebagainya. Markah akan diambil dan kami akan semak kemudian dapatkan tahap adik-adik tersebut samada lemah/sederhana/baik.

***********
Rabu : Sama seperti hari selasa tetapi secara LISAN

Kami akan mendengar bacaan Al Fatihah dan Al-Quran/ Hadis adik-adik. Hasil ujian ini penting untuk membantu adik-adik yang mempunyai masalah dari segi bacaan Al-Quran. Ujian seperti ini bukan hendak memalukan sesiapa tetapi lebih untuk membantu. 'Folow up' akan dilakukan samada akan mengadakan kelas,kursus dan sebagainya.


Khamis : Senaman Ruhiyah.


Alhamdulillah, untuk hari terakhir ini, adik-adik di bawa ke perkarangan masjid untuk bersenam ^_^. Senaman Ruhiyah ini boleh la kita gantikan dengan tarian poco-poco atau chicken dance serta senaman aerobik yang memutarkan lagu yang semacam.

Seronok senaman ini, sahabat-sahabiah boleh la mencubanya... Lagu yang di gunakan adalah ar ruhul jadid yakni 'semangat baru'. Sekurang-kurangnya lagu ini lebih berfaedah, sambil bersenam boleh menyanyi dan dapat membangkitkan semangat baru kita sebagai umat Islam. Ayuh bersenam sama2...best!! ^_^

Ruhul Jadid!!

Semangat Baru~~!!


"Addin An-Nasihah ^___^

:::SAHABAT-SAHABATKU:::