Hiii...!


Sunday, October 17, 2010

Delegasi Keusahawanan Islam

Assalamualaikum

Delegasi Keusahawanan Islam ke HPA



Kembara mencari ilmu...
Dengan pengetahuan yang cetak...
Peluang yang diberi, jangan dilepaskan...
Sesungguhnya, Allah menyukai sesuatu yang bermanfaat...



Jalan-jalan cari Ilmu...
UUM - Kilang Jejawi Perlis - Kilang Kuala Perlis -
Sungai petani - Kilang Cola Radix & Kilang Botol - RFC-UUM





Kopi radix kini menjadi pilihan masyarakat..
Kalau tak percaya..
Pergilah mana-mana kedai makan, gerai-gerai tepi jalan...
Pasti dari jauh sudah nampak...
Kopi Radix papan tergantung kemas...bukan saja kemas...tapi tinggal sedikit
Kadang-kadang tinggal papannya je...
Cakap saja radix....sume orang tahu...
Sapa yang tak tahu dan tak pernah minum...
Akan menyesal disitu....^_^



Tengoklah gambar di atas..

sebelum masuk melawat dalam kilang..
kena pakai macam ni dulu...
hehe...
bagaikan seorang doktor yang akan menjalankan pembedahan...^_^
kasut pun kena pakai sarung plastik biru yang disediakan...



Yang ini pula di bahagian pembungkusan
Lajunye tangan kakak ini
pap..!pop..!pap...!
menampal sekampit demi kampit kopi radix
pada papan tu...


Habis melawat kilang HPA di Perlis
Kami disajikan dengan minuman radix...
Yeah..! Sukanyee.. ^_^
Yang cawan sebelah kiri tu Koko Radix,
Yang belah kanan ni pula Kopi Radix
Dua-dua sedap~~
Tambah-tambah ianya diberi dengan percuma....
Lagiii sedap...^_^




Lepas muslimin habis solat Jumaat...
bertolak ke Sungai Petani...
Melawat kilang Cola Radix dan Kilang Botol pulak..
Kilang Botol berada bersebelahan dengan Kilang Cola Radix
Pengurus Kilang ini menyatakan bahawa...
kualiti produk dijaga dengan sedaya upaya...

Contoh..
Botol merupakan suatu produk penting dalam menjaga kualiti produk..
Pembekal boleh menipu kerana botol adalah barangan yang boleh dikitar semula.
Oleh itu, untuk menjaga kualiti produk..
Kilang botol sendiri dibuka..
Apabila kilang botol sendiri dapat dijalankan
Maka bukan sahaja dapat menyelamatkan kualiti,
malah dapat menjimatkan kos barangan.




Dan begitu juga dengan herba-herba yang digunakan dalam produk
Untuk memastikan bekalannya..
HPA membuat penanaman sendiri herba-herba tersebut..
beginilah antara langkah-langkah HPA menjaga kualiti produknya..
Dan diberitahu lagi bahawa..
Tuan Haji lebih suka memperbanyakkan produk daripada membanyakkan keluaran sesuatu produk...
Kenapa ya???
Erm...fikir-fikirkanlah....^_^



Setelah habis berpecah peluh...
Kaki pun mula naik lenguh-lenguh...
Akhirnya...
Kami meneruskan agenda kami..
jalan-jalan cari makan di Radix Fried Chicken (RFC)


Hmm....tengok la...
oke la...
Tak leh tengok lama-lama...
Agak kelaparan disini....

Cukup untuk kali ini...
Kembara mencari Ilmu yang luas

Akhir kata

"Gunakanlah produk HPA tanpa was-was"
Herba Penawar Allah ^_^






"Addin An-Nasihah ^___^

Friday, October 8, 2010

Don't Disturb Me!

Esok ada KLK (kegiatan luar kuliah) untuk ko-k kepimpinan kumpulan B. KLK semester ini kami pergi Sungai Petani mendengar ceramah berkaitan kepimpinan. Semua wajib pergi, siapa yang tak pergi kena buat assignment. Tak naklah ana.....lebih baik pergi jalan-jalan,boleh hilangkan stress sambil-sambil cuci mata melihat keindahan alam daripada buat assignment yang menyakitkan mata ^_^. Tapi masalahnya kena pakai baju tshirt yang ditempah. Dan tshirt tu lengan pendek! Macamne ni....malasnya nak buat assignment.hehehe. So, fikir punya fikir, maka terfikirlah. Perlu ke kita melarikan diri dari realiti kehidupan. Hakikat kehidupan sekarang membuatkan kita rasa berbeza dengan yang lain. Pakaian, pergaulan, percakapan dan sebagainya. Nak tak nak kita kena hadapinya...

Yeah! Balik je bilik ana terus mencari pakaian yang sesuai untuk menutup lengan ana nanti. Hati ana tekad...Islam itu mudah. Jangan susahkannya sehingga tiada apa yang dapat kita lakukan. Selagi ianya tidak melanggar peraturan Allah teruskan....

Erm...samada hendak memakai inner berwarna hitam atau stongan? Belek punya belek...kedua2nya menutup bahagian lengan ana tetapi masih menampakkan bentuk lengan dan tangan. Ana agak tidak selesa begitu, pada ana sememangnya ia menutup lengan...tapi apa bezanya kerana ia bagaikan hanya menutup kulit dan kulit itu sekarang berwarna hitam.hehe.

And...yes! ana terpandang jaket kementerian pelajaran yang dihadiahkan oleh pengetua sewaktu di Kamsis PUO dahulu. Erm...rasa lebih selesa memakai jaket esok ^_^. Tapi syaitan tetap berbisik......huhu... jahat sokmo Syaitan ni...

Iblis : "Mesti panaskan esok nak pakai jaket je"

Diri : "Takpe panas didunia hanya sementara, daripada panas dek dibakar api neraka di akhirat nanti"

Iblis : "Nanti apa pula dorang kata asyik pakai jaket je..."

jahat-jahat iblis!

Diri : "Pandangan mereka tidak penting, pandangan Allah lebih utama, so peduli hape apa dorang nak kate!"^_^

Iblis : "Nanti mereka kate mu tak moden, tak nak kawan denganmu, tak sekepala"

Diri : "InsyaAllah, jika cuba untuk menjaga hablumminaAllah automatik habluminannas juga akan terjaga....Allah yang aturkan dan selebihnya usahaku agar tiada halangan yang menghalangnya.."

Walaupun bisikan syaitan semakin menyesak pemikiranku...kutepis-kutepis jua...dush3! Tak boleh tengok orang nak berbahagia...

Diri : "Misiku esok dakwah cara pemakaian"

Moga2 syaitan menangis sampai terkentut2 lah mendengarnya...haha..so, don't disturb me again k!

Semoga Allah memberi kekuatan kepada ku yang kian lemah ini untuk mengharungi jalan-jalan yang berduri ini~~

"Addin An-Nasihah ^___^

:::SAHABAT-SAHABATKU:::