Hiii...!


Thursday, April 19, 2012

Alhamdulillah..kawanku nak gembirakanku =)

Assalamualaikum w.b.t

Segala puji-pujian hanya pada Allah. Sesungguhnya keindahan ukhwah itu adalah jika kita berpesan-pesan pada kebenaran dan berpesan-pesan pada kebatilan...

Habis sahaja kelas Ekonomi Antarabangsa semalam,kami bertiga aku,nurul dan zila singgah di meja jual bunga kaktus kat DKG 1.  Teman zila nak beli hadiah besday kawan. Masa tengah tolong zila pilih2x tu...aku pun cakap, zila ni cantikkan ...........

 

Ini....!!




Pastu zila kata, cantik eh kak? Aku pun..sengeh je smbil cakap slow je.."eh xkot..."hehe.. takut zila tengok tak cantik pula nak bagi kat kawannya. Sebab aku pun bukan pandai sangat bab pilih-pilih barang ni. Memang selalu fail..huhu





 Petang tu balik je dari merayap ke bilik orang lain,masuk2 je bilik, terkejut ada kotak atas meja studyku, rumate kata ada orang bagiku, buka2.... tengok2 kaktus ini dalam kotak tu...  Rupa-rupanya Zila ambil dan beli satu kaktus yang ku suka tadi tu, dan hadiahkan kepadaku pula .. gembiranya tengok kaktus tu... sampai...tak tahu nak cakap apa.... Terharunya....Alhamdulillah....Terima kasih zila! 



 

 



 Sayang zila dunia & akhirat juga ^_^




"Addin An-Nasihah ^___^

Friday, April 13, 2012

Wahai Hati...mengertilah..!

Diriku,




Dalam rancak kau menyiram taman hati insan lain,
Kau terlupa membaja taman hatimu sendiri,
Agar ia sentiasa segar dalam hubungan dengan Allah,
Tersentuh dalam daulatNya,
Merasa terpikul amanah ad-deen ini.....
Bukan kerana engkau berjemaah, namun kerana engkau di bawah perintahNya.

Diriku,
Seringkali kau mencari jalan,
Agar hatimu sentiasa lembut halus sentuhannya,
Agar sentiasa sedar akan keagunganNya,
Insafi kekerdilan, kelemahan, kealpaan dan kesilapan dirimu.....?
Ketahuilah diriku,
Hatimu itu keras, khusyu'mu kurang
Syukur dan redhamu tidak banyak kau hadiahkan padaNya
terlalu banyak kurang dan salahmu....

Diriku,
Tunaikanlah solatmu dalam khusyu' dan tenang
Muhasabahlah dirimu kala sunyi,
Selamilah kalam-kalam Al-Quran yang kau perjuangkan
Padanya ada bekalan
Untuk kau terus menongkah bahtera perjuangan ini

Diriku,
Pada jalan yang hampir untukmu berkasih sayang dengan tuhanmu
Pada qiamulail di keheningan malam
Bersama bisikan doa dan munajatmu
Diiringi esak airmata keinsafan dan keikhlasammu,
Kau akan temui kemanisan taqarrub di bawah duli kebesaranNya
Disitu ada bekalnya.....
Lazimilah awal harimu dengan al-Mathurat
Pasti kau akan mengenali siapa dirimu sebagai daie.

Diriku,
Pada tawadhu', pada ukhwah fillah, pada infaq fi sabilillah,
Pada uzlah muhasabah diri, pada zikir dan selawat,
Ada ketenangan dan kekuatanmu.

 Diriku,
Ketahuilah bahawa hati yang hidup sahaja
Yang bisa memberikan nafas kepada hati yang mati...

Hati yang turut sama mati tidak mungkin menyembuhkan
Hati yang sakit apatah lagi menghidupkan hati yang mati

Diriku,
Amanahlah kau di hadapan manusia
kerana kedaulatan Tuhanmu...
Namun rasailah kekerdilan dirimu
Di hadapan kudrat dan IradatNya...
PASAKKAN KEYAKINAN UNTUK SATU PERUBAHAN!!!
"Addin An-Nasihah ^___^

Monday, April 9, 2012

Berbudi pada makluk ciptaan Allah

Assalamualaikum,

Aku bukanlah insan yang sempurna..banyak perkara yang perlu dibaiki, banyak dosa yang perlukan aku untuk bertaubat. Semoga Allah menerima setiap amalanku dan mengampunkan dosaku yang bertimbun-timbun tanpa dapat dihitung...ALLAH...lemahnya aku. Lemahnya imanku, naik dan turun... (Sekadar luahan rasa :'I )

Dan al-kisahnya kali ini, mahu bercerita tentang berbudi pada makhluk =)

Tik..tik...aku dapat satu mesaj dari seseorang. Satu pengajaran yang dapatku ambil... =) Sahabat ini berkongsi ceritanya denganku bahawa abahnya telah mendapat cabutan bertuah sijil premium BSN. Dapat tempat kedua. Dan aku bertanya dapat berapa?

"50 ribu...gila ork"
Aku berkata dalam hati, memang gila dan ku balas " Biar betul?"
"Ho...ma cakap rabbit r doa, dah beli makanan RM 50 sebulan, tp Allah bg 50ribu..hehe"
 

Alhamdulillah, ini rezeki yang Allah bagi. Mungkin juga salah satunya kerana berbudi dan memberi makan pada haiwan. Maka dimurahkan rezeki. Waallahu'alam.  Tapi keluarga  sahabatku ini memang penternak rabbit yang tegar..heheh. menjadikan rabbit sebagai haiwan peliharaan. Tak pernah menjual atau menyembelih rabbit peliharaannya. Yang pernah, memberi makan,  mengembumikan rabbitt bila berlaku kematian, bermain, menyelamatkan rabbitnya dari di baham kucing dan sebagainya. Nilah diantara kisah2x rabit yang selalu dikongsikan bersamaku selamaku mengenalinya.hehe. Banyak pengorbanannya pada makhluk Allah yang bernama rabbit itukan.


Mesti ramai pencinta binatang di luar sana tertanya-tanya apakah hukum kita memberi makan kepada binatang? Adakah ia termasuk sedekah?



Jawapan:

harus berbudi kepada binatang. Islam menggalakkan umatnya berbudi kapada seluruh makhluk ciptaan Allah sama ada manusia,jin,binatang, tumbuhan dan sebagainya.

Perbuatan itu termasuk sedekah yang akan diberi ganjaran...insya-Allah...

Dalam riwayat yang sahih, seorang pelacur dimasukkan ke syurga hanya kerana memberi minuman kepada seekor anjing..


So, sayangilah haiwan yang berada dipersekitaran anda walau berapa  kerapnya dia melepaskan hajatnya di tempat anda..hihih.

Disini mungkin satu lagi sirah Rasullullah yang boleh dijadikan tauladan :

        
 Seorang lelaki  mendapati anjing itu menjulur-julur lidah sedang memakan tanah yang lembab kerana tersangat dahaga. Maka lelaki itu pun mengambil air telaga dengan menggunakan kasutnya lalu meletakkannya pada mulut anjing tersebut,lalu anjing itu meminumnya sehingga puas. Nabi S.A.W bersabda dan maksudnya : “ Allah berterima kasih kepadanya, dan Allah memberi keampunan kepadanya. Lalu sahabat bertanya dalam keadaan tercengang-cengang : “Apakah kami mendapat pahala dengan sebab berbudi kepada binatang, wahai Rasulullah ? “. Jawab Rasulullah :” Ya ! Berbudi kepada setiap yang bernyawa, akan mendapat pahala”. ( Bukhari dan Muslim sepakat tentang hadis ini yang diriwayatkan dari Abu Hurairah sebagaimana tersebut dalam kitab Lulu`Wal Marjan – Hadis 1447 )

         Jelas bahawasanya sahabat beranggapan ,berbudi kepada makhluk binatang tidak mendapat balasan pahala di sisi Allah, sahabat juga menganggap Agama Islam tidak memandang penting mengenainya.

         Maka Rasulullah S.A.W menjelaskan kepada para sahabat,berbudi kepada setiap makhluk yang hidup akan mendapat ganjaran pahala, walaupun ianya binatang hatta anjing ….. apatah lagi kalau berbudi kepada manusia? Lebih-lebih pula berbudi kepada orang yang beriman?


Waallahua'lam...

Sekian, wassalam. 




http://sukasukisakan.blogspot.com/2007/10/berbudi-pada-binatang.html

http://www.hanan.com.my/print.php?sid=1825





"Addin An-Nasihah ^___^

Sunday, April 8, 2012

Siapa Wanita Cantik bagiku?

Assalamualaikum, siapa itu wanita cantik..bagiku, wanita cantik bukan yang dilihat melalui paras rupa, pakaiannya yang cantik, bajunya yang baru, tudungnya yang berfesyen. Tapi wanita yang cantik adalah bilaku memandangnya akan ku pandang beberapa kali. Pernah juga seorang kawanku bertanya, 

Ok tak tudung ni?? 
Aku cakap "Ok sgt, sesuai sangat denganmu ", "Nampak cantik dan berseri2-seri la pula"..."Eii comelnya!"
Time tudung yang dipakainya dilepaskan kebawah dan menutupi dadanya. memang aku pandangnya banyak kali...suka sgt..cutenya kamu ^_______^, serius!!
......
......
......Beberapa hari kemudian,
>>>>>>
<<<<<<
Ku keluar bersamanya, dan kawaku itu memakai tudung yang sama...tapi.............
hatiku rasa terdera nak melihatnya, rasa terluka...
die menyimpangkan tudungnya sehingga membuka luas dan ternampak jelas dibahagian dadanya..

Hanya sekali pandang sahaja dan ku mengalihkan pandaganku, merajuk (*_____*)---->tapi die tak tahu pun..heee.
Aku berkata didalam hati, wahai hati, die memakai tudung yang sama, bukankah kau suka tengok tudung tu?
 "yela...tapi kenapa hatiku bagaikan dihiris..."
Hatiku menjawab...........kerana dirimu melihat kecantikannya bukan pada tudung baru yang dibelinya tetapi cara pemakaian tudungnya mengikut syariah itu iaitu menutupi bahagian dada itu automatik menyejukkan hati dan pandanganmu...bila hati sejuk, rasa semua tentang dirinya cantik dan indah.

Ermmmmmmmm.................... betul2X!! 

Lalu..ku berdoa, "Ya Allah, bukakanlah hatinya untuk menjatuhkan tudung yang bersimpang singkat tinggi sangat itu dijatuhkan kebawah sedikit je lagi...sikit je lagi...tak banyak pun xpe, sikit je lagi....supaya tertutup bahagian yang sepatutnya ditutup itu..sesungguhnya aku amat sayangkan kawanku ini dunia & akhirat"

Aku percaya kekuatan doa =)

Aku suka kawan-kawan yang berfesyen dan bergaya, cantik dan menarik...tak kisah baju jenis pe, tudung fesyen apa...janji pandai memakainya mengikut syariat, yang penting tutup bahagian dada dan bahagian belakang tu...xperlu bertudung labuh bidang 60, baju muslimah pun xperlu... tudung biasa pun xpe, baju biasa pun xpe, janji tutup neh... =) 



Tadi.....................

Tadiii...............tadikan, aku buka fb dan terjumpa la tentang ini, tentang wanita cantik juga. Yang daku cerita diatas ni cth kecantikan luaran, iaitu yang dilihat oleh mata, bagaimana pula kecantikan dalaman, bukankah kedua-duanya important?? So, ku copy & paste from (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=310319712367098&set=a.306652716067131.70141.249972995068437&type=1)


........Bissmillahirahmanirrahim............zasss ^_^...............


Ya Allah… Walaupun aku tidak cantik dimata manusia, cukuplah sekadar cantik dihadapan-MU

1)MELUKIS KEKUATAN MELALUI MASALAH.

seorang perempuan itu akan terserlah kekuatannya apabila kita melihat bagaimana dia menghadapi masalah yang datang padanya.sama ada dia lemah mahupun semakin tabah dengan dugaan yang datang padanya.insyaAllah bagi yang kuat dia berjaya memanfaatkan ujian Allah padanya untuk meningkatkan kekuatan dirinya.

2)TERSENYUM SAAT TERTEKAN

percaya atau tidak.kalau benar-benar seorang wanita itu mampu melalui masalah yang dihadapi nya kita orang sekeliling dia tidak mampu meneka apakah perasaan dia yang sebenar.kenapa?kerana terlalu dalam untuk kita memahami perasaan dia yang selalu tersenyum tidak kira sama ada dia ada masalah ataupun sebaliknya.alangkah indahnya kalau aku turut sedemikian rupa.

3)TERTAWA SAAT HATI SEDANG MENANGIS

bukan saja-saja dia tertawa saat hatinya terluka dan menangis.dia bersikap sedemikian kerana dia mahu menjadi seorang yang tabah dan tidak mahu menyusahkan orang sekelilingnya.tambahan pula dia yakin akan pertolongan YANG ESA akan datang kepadanya.dan dia tetap tertawa menutup segala gundah dan kelukaan yang ada kerana keyakinannya terhadap bantuan Allah tidak pernah surut.

4)TABAH DI SAAT TERHINA

setiap yang baik itu sentiasa diuji olehNYA dan salah satu daripadanya ialah penghinaan dari manusia.tapi bagi seorang wanita yang cantik pekertinya semua itu bukan lah halangan untuk dia meneruskan hidupnya malah dia akan berusaha untuk menjadi lebih tabah untuk meghadapi hari yang mendatang.ketabahan yang ada dalam diri dia menjadi perisai untuknya menangkis segala hinaan daripada manusia lain yang tidak pernah mengenal erti ketakutan akan azab YANG ESA.

5)MEMPERSONAKAN KERANA MEMAAFKAN

bukan mudah untuk kita memaafkan kesalahan orang lain terhadap diri kita.lebih-lebih lagi apabila melibatkan kesalahan yang melukakan hati hingga hancur musnah sesebuah kehidupan itu.namun bagi seorang wanita yang cantik itu,kemaafan itu sentiasa diberikan kepada yang pernah melukakan malah menyakitkan hatinya.kerana baginya mereka-meraka inilah yang memberi peluang padanya untuk menjadi lebih tabah.subhanallah.

6)MENGASIHI TANPA BALASAN

kasihnya terhadap suami dan keluarganya memang datang dari hatinya yang ikhlas bukanlah kerana mengharapkan sebarang pembalasan.kerana bagi wanita yang cantik seperti ini kasihnya untuk meraka ini bukannya kasih yang dibuat-buat tetapi kasih yang tulus.malah meraka inilah yang membuatkan dia kuat menahan segala tomahan dan ujian dari YANG ESA.dan kasih seorang wanita yang cantik ini amat sukar untuk kita cari dimana-mana melainkan kasih seorang isteri dan ibu yang solehah.

7)BERTAMBAH KUAT DALAM DOA DAN PENGHARAPAN ILLAHI


dia hanya berharap kepada YANG ESA.dan dia juga tidak pernah mengenal erti lelah dalam terus berdoa tidak kira siang dan malam untuk kehidupan orang yang dia sayang.wanita yang cantik tidak mementingkan diri sendiri kerana mereka lebih mementingkan kepentingan orang yang mereka sayang.suami dan keluarga mereka tidak pernah terlepas dari setiap doa-doa yang dipohon kepada YANG ESA.

Khas untuk dirimu…Dirimu yang sedap mataku memandang.Cantik itu subjektif!

"Addin An-Nasihah ^___^

:::SAHABAT-SAHABATKU:::