Hiii...!


Friday, July 19, 2013

Handphone masuk hospital

Allahu Akhbar...

Diuji olehNya dengan kata-kata.

Handphone dimasuki air semasa bercuti di tepi pantai Marang Terengganu baru-baru ini. Kesannya, speaker handphone tidak berfungsi lagi. Bila speaker rosak, tak boleh la dengar call in, mesaj masuk dan sebagainya. Tetapi masih boleh mendengarnya dengan menggunakan earphone. Hampir sebulan jugalah, menggunakan handphone yang bisu. 

Suatu petang, berborak dengan seorang sahabat. Bercerita tentang handphone yang sudah membisu.

"InsyaAllah lah, setakat ini tak ada lah rasa tensen ke pe ke sound handphone takde ini"

Sememangnya, ketiadaan sound hanphone itu tidak menganggu pun harianku atau mengugat kegelisahan. Namun telah berusaha ,bawa ke kedai untuk baiki tapi kena bawa ke centrenya. So, tertangguh lagi untuk memperbaikinya.

Keesokkannya, setelah sebulan tiada tanda-tanda handphone itu akan rosak, tidak sakit atau pun demam..bagi ku ia sihat macam biasa cume bisu sahaja. Tapi di takdirkan Allah. Sebelum tidur, handphone sihat seperti biasa tapi bila bangun pagi nak lihat jam di handphone. Handphone sunyi, tiada cahaya, tiada gambar dan kaku. Handphoneku mati tak boleh on langsung. Ingatkan kurang air, so bagi lah minum (charge h/p) tapi senyap..tak ada langsung tanda-tanda ia sedang 'minum'. 

Bagaikan seorang manusia yang sihat walafiat tetapi tiba-tiba Allah cabutkan nyawanya dalam tidur. Ya Allah, mungkinkah ujian ini teguran atau peringatan darimu...

Jika dahulu menggunakan h/p tanpa suara, kini h/p tanpa nyawa. Kali ini ku akui, ia sedikit tergugat. Ku kembali menggunakan h/p lama yang hampir 3 bulan tidak menggunakannya. Alhamdulillah, h/p lama masih bleh digunakan. 

Memang ku akui, amat sayang dengan h/p ini. Namun, apa yang kita miliki ini pinjaman sahaja, Allah pemilik utamanya. Walaubagaimanapun, putus asa bukan pilihan diri. Petang esoknya, sahabat-sahabatku yang baik menemaniku ke center untuk membaikinya. Sebelum itu telah mengeluarkan sejumlah duit sebagai preparation untuk pembayaran sekirannya ia boleh dibaiki.

Lastly, handphone kesayanganku dimasukkan ke hospital (kedai)...huhu..Berapa lama ditahan pun tidak tahu... 

Sehari berlalu, tiba waktu petang..mendapat panggilan daripada 'hospital', memaklumkan jenis kerosakan dan memberi tahu jumlah RM perlu dibayar. Kos rawatannya boleh tahan tapi masih di bawah bajet duit yang dikeluarkan semalam dan masih ada baki. Minta pihak 'hospital' tunggu untuk saya call balik, nak fikir dulu walaupun sebenarnya dah ada kata putus. Sebab nak jugak h/p tu sihat...huhu

Tanya pendapat sahabat di office.

"Ok tak harga baikinya RM.......? Lagi pun masih dalam bajet, ok la kot eh...sebab bajet pun banyak tu, kalau lebih tu nak kena pikir balik la nak baiki tak"

Tidak sampai seminit, pihak 'hospital' call lagi dan......................

"Maaf Cik Nasihah, saya salah bagi tahu, sebenarnya harganya .................."

Harganya lagi tinggi...wuhaaa....hampir-hampir menghabiskan duit yang telah di bajetkan :'(

Allahu Allah...Allah benar-benar mengujiku di Bulan Ramadhan ini. Mungkinkah salah pada bicara, atau pada sikap sambil lewaku. Waallahua'lam..sesungguhnya Allah lebih mengetahui. Jika banyak bicara, kurangkan dan jika bersikap sambil lewa, tolong lebih serius ye nasihah ishak lepas ini....!!

Kutiplah ibarah (pengajaran) dari setiap apa yang berlaku dalam kehidupan kita... Jangan terlalu dan selalu ambil mudah. Pasti ada sesuatu yang Allah nak uji & tegur. Tiada apa yang Allah mahu melainkan nak kita menjadi lebih baik ..... samada dalam menjalani kehidupan atau dalam mentaatiNya & mencintaiNya lebih daripada isi dunia.

Sesungguhnya, aku mencintai hanphoneku itu keranaMu Allah, namun jika handphone itu melalaikanku atau mengurangkan masaku denganMu atau niat asalku untuk menggunakannya kerana-Mu telah lari... maka sedikit ujian dan teguranMu ini ku terima dengan hati yang penuh kesyukuran.......

Bulan Ramadhan bulan rahmat, syukran ya Allah kerna masih memberi pinjam nyawa ini dan masih memberi ujian dalam kehidupan sebagai tanda kasihMU pada hambaMu yang kerdil ini.. Sudah memasuki fasa ke 2... Fasa keampunan. Moga taubat kita semua diterimaNya. Aminnn.





"Addin An-Nasihah ^___^

Monday, July 8, 2013

Road to Ramadhan

Bismillahirahmanirrahim..

Jika semua HARTA adalah RACUN..
Maka zakat adalah PENAWARNYA..

Jika seluruh UMUR adalah DOSA..
Maka TAQWA dan TAUBAT adalah UBATNYA..

Jika seluruh BULAN adalah NODA..
Maka RAMADHAN adalah PEMUTIHNYA..

:)

Berikut adalah beberapa contoh persediaan/ persiapan yang boleh dilakukan sebelum Ramadahan. Penting! agar kita boleh terus fokus pada bulan Ramadhan mula hari pertama lagi.

1) Checklist Ramadhan


2) Siapkan jadual rutin sehari di dalam bulan Ramadhan

Cth :




3) Target Amalan sepanjang bulan Ramadhan

Cth :

a) Khatam Al-Quran secara persendirian atau ...

     
b) Zikir & Istighfar sebanyak .... sehari
c) Bersedekah setiap hari
d) Tidak akan meninggalkan solat sunat tarawih
e) Qiamulail sepanjang bulan Ramadhan tanpa ponteng
f) Menghabiskan bacaan buku ilmiah sekurang-kurangnya 3 buah buku.
g) Solat fardu berjemaah sekurang-kurangnya 1 kali sehari

dan lain-lain.......

4) Mencari rakan untuk bertadarus.
5) Mengemas rumah
6) Menyediakan pakaian solat yang bersih & baru untuk dipakai. Agar kita akan rasa bersemangat menjalani ibadat di bulan mulia ini.
7) Kunci jam awal-awal, set waktu yang sama untuk setiap hari terus. Supaya tidak lupa dan tidak kelam kabut walaupun di hari pertama berpuasa.
8) Bel siap-siap makanan sunnah berbuka iaitu buah kurma.
9) Jangan lupa semarakkan Bulan Ramadhan yang akan tiba dengan memberi ucapan kepada sanak saudara, rakan taulan dan ahli keluarga.

Mungkin kali ini Ramadhan kita kali terakhir. Allahu Allah...bulan yang penuh tarbiah, takkan mahu dipersiakan seperti bulan ramadhan yang lepas-lepas. Semoga ia menjadi titik pertama ke arah kebaikan untuk bulan-bulan selepasnya sehinggalah bertemu Ramadhan sekali lagi atau kematian. Wahua'lam. 

Salam Ramadhan.


 

"Addin An-Nasihah ^___^

Monday, July 1, 2013

Berjalan & Berfikir

Bismillahirahmanirahim... Allahumma Sollia'ala Muhammad, Wa'ala Alihiwasohbihiwasalim..

Minda ini menyeru diri untuk merenung kalamNya saban hari. Dalam hal ini, diri bukan sekadar diseru untuk berjalan dan melihat, tetapi juga diseru untuk berfikir dan mentafsir tentang kehebatan dan kestabilan alam ciptaan yang tersergam indah. Selagi diberi rezeki tubuh badan yang sihat, kewangan yang mencukupi dan masa yang terluang..maka berjalan dan bermusafirlah.. 
 
Bulan lepas beri kekuatan oleh Allah swt untuk bermusafir ke Kedah, Selangor, Putrajaya & Terengganu. Ke Kedah sebab menghadiri walimah kawan baik semasa menuntut di UUM. Bermusafir seorang diri, tiada mengharapkan perlindungan sesiapa melainkan Allah swt setelah diri ini berusaha untuk melindungi diri dengan menjaga aurat, menjaga akhlak dan merancang perjalanan. Bermusafir seorang diri perlu ringan mulut untuk mencari teman bermusafir bersama. Alhamdulillah...berkenalan dengan 2 lagi muslimat UTP yang seperjalanan ke Kedah. Sahabatku Nisa menanti disana menyambut kedatanganku. Dengan perut yang lapar..lamanya dalam bas, kami pergi makan dulu. Pekena chaw kiew taw udang + teh ais...alhamdulillah~fuhh..sedap. 

Balik sahaja rumah Nisa, tengok mak & ayah nisa sudah masuk tidur, maka terus membersihkan diri untuk...pensan..zzzzz.

Esok tengahari pergi beli hadiah perkahwinan sahabat. Wahh..merasa juga kenduri kawin orang kedah. Menarik.. 

1) Sebelum pengantin sampai, para tetamu bukan sahaja dihidang makanan malah dijamukan dengan nyanyian qasidah daripada sekumpulan jemputan. Hampir2x sahaja pengantin tiba, nyayian qasidah berakhir & bacaan doa..aturan yang cantik.
2) Ada disediakan teh panas + kopi panas disuatu sudut untuk semua para tetamu. Ais manis, itu kebiasaan memang adakan :)

Hmm...setakat ini, inilah yang lain dari yang lain sikit..

Habis sahaja berjumpa pengantin dan bergambar kenangan, my sahabat hantar pergi melawat adik-adik di UUM. Alhamdulillah..itu juga atas keizinan Allah swt. Kerna kalau ikut perancangan nak balik terus Perak sebab plan ke UUM bersama sahabatku Nurul tapi atas sebab tertentu dia tak dapat turun Kedah, maka..plan bertukar. Namun...! Itu perancangan kita manusia yang kerdil, sesungguhnya perancangan Allah lebih cantik.. :). Walaupun adik-adik UUM busy nak exam esoknya, tapi terubat juga rasa rindu dan kasih melihat mereka walaupun sebentar. Petang makan bersama adik-adik usrah yang tersayang.. Liya, Aini, Aina & Saba. Malam pula, beli burger kegemaran  (dah kempunan), dan bawa ke adik-adik DPP. Tak sempat jumpe semua..hanya dapat jumpe Nabila, Farah, Ira, Aini. Alhamdulillah~ganggu mereka sekejap, tambah2 tengok nabila yang alahai...stress nak exam kot tu..hihi.

Esok paginya, awal-awal pagi adikku saba menghidangkan radix untuk alas perut. Musafir ini mahu pulang..menaiki bas menuju ke stesen bas shahab. Selamat tinggal Kedah, insyaAllah bulan 10 cheq mai lagi..untuk hari yang dinanti-natikan cheq untuk naik ke pentas menerima segulung impian yang sekian lama hendak dicapai. Ohhh Sarjana Muda Matematik Perniagaan...

Ke Selangor & Putrajaya....

Musafir ini, bermusafir lagi 2 minggu yang lepas. Kali ini tidak berseorangan, tapi berteman. Musafir kali ini ditemani oleh Acik Wani ...weeee...Kami menaiki train ke KL, menghadiri walimah sahabat semasa di PUO dulu. Sampai di KL kami menaiki LRT Sentul. Di Sentul sahabat kami Rabiatul Adawiyah menjemput kami untuk pergi bersama ke walimah sahabat di Beranang yang mengambil masa 40 minit.

Berjumpa sahabat-sahabt PUO yang dah lama tak bertemu.. ada Syu, Siti, Ainul, Juliza, Yati, Asiah. Apa eh yang menarik di walimah fadilah & afif ni..

1) Ini mungkin biasa tapi, nak cerita jugak. Ada buku untuk diconteng oleh tetamu. Buku tu diletakkan atas meja, atas meja tu dihiasi juga frame gambar lama pengantin perempuan & sejambak bunga serta bekas pen yang ada pelbagai colour..
2) Ini first time tengok, sebelum balik..sempat juga ikuti sesi soal jawab pengantin. Tak tahu la sesi apa, tapi selepas keluarga sebelah lelaki dihantar pulang, pengantin diberi kerusi di luar rumah untuk duduk dan juruhebah majlis tu bersoal jawab mereka..mungkin itu salah satu sesi berkenalan dan cara mengeratkan siraturahim antara keluarga dan pengantin. Menarik..

meja untuk ucapan
 
Ucapan

Tidak habis disini, perjalanan kami berdua diteruskan menuju ke Putrajya. Rindu Putrajaya terubat sedikit, yang bestnya sahabatku Acik Wani sungguh excited.. hehe.. teruja plak..Sahabatku Asiah & yati bawa kami jalan-jalan dan makan.. Asiah belanja makan.. alhamdulillah, rejeki...sedap plak tu tempat yang dibawanya, persekitaranya pun cantik dan meriah pulak tu. Nama tempatnya tak pasti, tapi depan MOF tu la...



Seharian berjalan, malam...kiukk..zzzz...

Pagi esoknya bertolak pulang ke Perak. Adik hantar ke Bus Stesen Putrajaya. Alih2x tiket bas direct ke Seri Iskandar habisss... So, tukar plan, naik bas ke Puduraya, then ambil bas dari sana ke Seri Iskandar. Syukur..selesai satu perjalanan :)

"Jangan pandang masalah itu sebagai masalah, tetapi pandang ia sebagai satu peluang"

Seminggu kemudiannya ke terengganu....

Percutian ke Terengganu,  ini adalah percutian keluarga bersama orang baru. Sebelum ini percutian di Cameron Highland bersama ahli keluarga baru iaitu kakak ipar, kali ini tambah 2 orang ahli baru iaitu adik ipar dan seorang anak saudara.. :) Inilah harga yang tak dapat dinilai dengan apa-apa pun, masa yang paling indah dan manis ialah apabila satu keluarga dapat berkumpul dan beraktiviti bersama.


Pemandangan dari dalam kedai makan waktu pagi
Subhanallah...sungguh teruja melihat matahari terbit.
Tapak kaki siapa?
Perjalanan Pulang...

Musafir adalah sebuah tarbiah dariNya. Kerna semasa bermusafir...pelbagai perkara yang kita akan temui dan hadapi. Semua itu akan menguji kesabaran kita. Kebergantungan kita pada Lillahitaala. Menimbulkan juga rasa syukur dan kagum dengan pencipta untuk segala-gala jenis ciptaan dunia. Apabila kita bermusafir, bukan sahaja ilmu & pengetahuan akan bertambah, malah kita boleh mempraktikkan ilmu yang ada. Contohnya kita akan mempraktikkan solat jamak & qasar.

“Tiga doa yang dimakbulkan tanpa syak lagi, doa orang yang dizalimi, doa orang bermusafir dan doa ibu bapa untuk anaknya.”
(Riwayat al-Tirmizi)




"Addin An-Nasihah ^___^

:::SAHABAT-SAHABATKU:::