Hiii...!


Friday, May 21, 2010

Cepat Sembuh Mak

Balik kampus ada englis com. Maklum la...english orang yang hebat ni la gayanya...disebabkan terlampau hebat la waktu cutiku terpaksa dikorbankan. It's ok...pengorbanan itu pahit kerana hasilnya manis. Manis ke result ECOM ku nanti??
Berat hati juga nak tinggalkan rumah. Mak demam..kesian mak...habis je sukan sekolah Tadika rabu lepas, mak kena demam. Oh mak...mak main panas ye..
"Dah makan ubat mak?" Aku tanya
"Mak minum air kordial roselle je tadi" Mak jawab
"Kordial Roselle kan untuk demam dan selesema je, batuk mak camne?" Aku tanya lagi
"Mak minum la air kordial Asiatica tu(untuk batuk)"aku la cadangkan.
"Uu...air tu tak sedap"selambe je mak jawab. Mak sekarang aktif produk HPA...dulu anak2 perempuan mak ni yang berkobar2..tapi separuh jalan je...hihi. Tapi ok what? At least pernah berkobar2..hihi..

Bukan elok sangat pun jika kita terlalu bergantung sangat2 pada ubat2 seperti panadol tu..tak elok!! Aku pun tanya la mak, rasa apa badan lepas minum ubat, lega tak? Mak cakap lega la sikit, keluar la peluh. Alhamdulillah. Tetapi kita sebagai muslim sedia maklum la..kita hamba Allah yang lemah ini hanya sekadar mampu berusaha dan bertawakal, samada sembuh atau sebaliknya adalah bergantung kepada ketentuan Allah SWT sebagai Asy Syafi ( Maha Penyembuh) Dengar mak batuk2 lagi... Sabar ya mak...

Kalau sakit datang kepada kita, ada 2 perkara yang kita perlu ingat iaitu

a) Sakit kita ni datangnya dari Allah SWT
b) Bahawa sakit itu baik bagi kita

Wah...apa nya yang baik sakit ni? Sakit bukan banyak keburukan ke..? keje tertangguh, cakap pun tak larat ( Erm, kesian mak nak sembang dengan abah pun tak larat, kesian abah jugak...nak luahkan perasaan tapi mak xlarat nak dengar..hik3). Sakit itu sahabat2 sekalian, baik........sebab..Akan diampunkan dosa, ditinggikan darjatnya, pembuka Jalan ke syurga...dan..banyak lagi kelebihannya...Erm InsyaAllah akan datang saya akan perbincangan kelebihannya ok. Tiba2 teringat pesan along, esok pagi2 nak semua dah siap. Huh, along pergi qiamulail kat sekolah. Erm..ye la...tido awal la ni,esok nak siap awal(azamku..hik3)

p/s : Gunalah produk HPA, baik untuk kesihatan dan keselamatan dunia dan akhirat...HPA dijamin HALAL..InsyaAllah. Hari hujan, doa makbul...nak doa mak cepat sembuh dari demam.. "Ya Allah, kurniakanlah kesihatan yang baik untuk mak yang amat aku kasihi ini" amin3x.

"Addin An-Nasihah ^___^

Tuesday, May 18, 2010

Langkah Baru


Syukur ke hadrat Ilahi di atas limpah kurniaanya dengan nikmat hidupnya, nikmat Imannya,nikmat Islam...SubhanaAllah.. Tidak tahu apa rasanya bila tiada kurniaanMu ini Ya Allah dan janganlah Engkau membiarkan ku hilang nikmat Iman dan Islam..aku xnak merasainya pun.. walaupun hanya sesaat..nauzubillah. Selawat dan salam mudah-mudahan selalu dicurahkan ke atas Rasulullah S.A.W.

Alhamdulillah, sahabat2 lain semua dah lame melangkah..tapi aku baru baru nak melangkah.. selalu macam tu.. tapi xpe! small matter la.. biar lambat asal selamat. Selagi ada kemahuan disitu ada jalan. Nak seribu daya, xnak seribu dalih...!

" Sesiapa yang ditanyakan tentang Ilmu pengetahuan, tetapi dia menyembunyikan, Allah akan merenjamkannya dengan renjaman api neraka pada hari akhirat kelak" - Riwayat Abu Daud daripada Abu Hurairah.

Teringat masa kat politeknik dulu, semester 2,3,5...ah setiap semester la. Orang selalu tanya "kenapa eh nak jadi exco?". Ringkas jawapku..nak kongsi ilmu yang ada ini dengan orang lain. Itu salah satunya la jawapanku. Sedangkan ilmu yang ada tu...bukan banyak mane pun.. Tetapi.."Sampaikanlah, walau hanya satu ayat" sedemikianlah yang ditegaskn oleh Rasulullah S.A.W. Memang ilmu tak cukup..tapi nak tunggu cukup..bile..bile dan bile.. Ilmu Allah ini luas.. Kadang2 kita perlukan sesuatu tekanan atau cabaran, untuk melakukan sesuatu. Sama macam nak hadapi peperiksaan... bile nak exam..tiba2 jadi budak rajin baca buku, baru la berusaha nak faham tu nak faham ni. Begitu la juga, dulu kenapa nak jadi exco..at least akan berusaha untuk memperbaiki diri dan berusaha menambah ilmu.. sebab akan menjadi rujukan adik-adik nanti dalam semua aspek...so get ready. Mungkin kini..disini.

Aku ingin memulakan langkah baru...cra baru..perubahan baru. Aku bukan la seorang penulis..namun, aku tahu setiap perkataan yang ditulis, setiap kata yang dibicarakan dan setiap apa yang disampikan...semua itu akan mendidik hti, menyedarkan dan memuhasabahkan diri..bukan hanya untuk pembacanya malah diri ini jua...

Semua ini memerlukan keikhlasan..supaya redha Allah mengiringi..dan ia tidak menjadi sesuatu yang sia2. Bukan mudah hendak mendidik hati..bukan mudah nak penuhinya dengan sifat2 mahmudah... bukan mudah hendak sucikannya daripada sifat2 mazmumah.. tetapi kena ada usaha..jikalau nak ianya menjadi seputih dan sesejuk salju :D

"Addin An-Nasihah ^___^

:::SAHABAT-SAHABATKU:::