Hiii...!


Friday, April 5, 2013

Khas untuk kakitangan kerajaan

Assalamualaikum w.b.t

Banyak perkara yang orang tak tahu dan tak faham, even ana pernah dinasihati oleh mak untuk tidak terlibat dengan gerak kerja pilihanraya kerana takut tak dapat sambung belajar di Universiti, tak dapat kerja kerajaanlah. Biasalah..mak mana tak sayang anak, dan apabila orang sekeliling menyatakan itu tak boleh, ini tak boleh.. Mak jadi risau.. Sebab orang kata, jika dikesan terlibat dengan mana-mana parti yang bukan sokong kerajaan..bagaikan satu kesalahan besar. Lepas diterangkan pada mak dengan baik, alhamdulillah mak boleh terima.

Begitulah mentaliti kebanyakkan orang terutamanya mereka yang tidak didedahkan dengan hak mereka sendiri. Mereka tidak diberi peluang untuk difahamkan siapa mereka sebagai rakyat. Apa yang ana lihat, kebanyakkannya lebih kepada takut, walaupun sebenarnya ia bertentangan dengan kehendak mereka. kenapa mereka takut? Kerana..mereka tidak faham dan tidak tahu hak mereka yang sebenarnya. Jadi mereka perlu difahamkan dan selepas itu, up to u..nak pilih mana-mana parti atau calon pun tak apa. Peluang sudah diberi, kefahaman telah diserapkan..so undi lah sesiapa pun. Undi itu hak anda! Yang dah boleh mengundi, jangan tak mengundi lak..sekeh kang..!

..............................................

Anda kakitangan Kerajaan Pusat? Kakitangan Kerajaan Negeri?

Serba salah untuk memilih parti mana yang nak diundi? Takut? Ada unsur2 hasutan dan ugutan dari pihak2 tertentu? 

Jom kenal SIAPA KORANG dan APA HAK KORANG mengikut konteks Perlembagaan Malaysia..

APA ITU KERAJAAN

Kerajaan adalah badan yang berkuasa dilantik oleh rakyat untuk mengurus tadbir negara. Kerajaan dibentuk dari sistem Pilihanraya yang mewajibkan setiap rakyatnya mengundi dan memilih tampuk pemerintahan setiap maksimum 5 tahun.

SIAPAKAH KAKITANGAN KERAJAAN

Kakitangan Kerajaan terdiri dari Rakyat Malaysia pelbagai kaum dan agama serta menyokong pelbagai ideologi politik yang mewakili parti UMNO, MCA, MIC, PKR, PAS, DAP dan parti parti lain diMalaysia.

APAKAH KERAJAAN ITU BARISAN NASIONAL ATAU PAKATAN RAKYAT

Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat atau mana mana parti di Malaysia yang terlibat dalam pemerintahan BUKAN bermakna kerajaan tetapi hanya ENTITI POLITIK yang membentuk kerajaan.

UNDIAN DARI KAKITANGAN KERAJAAN PEMERINTAH

Sebagai rakyat malaysia, kakitangan kerajaan yg memerintah negara dan negeri negeri di Malaysia boleh mengundi mana mana parti pilihan mereka tanpa apa apa sekatan. Ini kerana gaji kakitangan kerajaan dibayar oleh kerajaan yang mendapat hasil cukai dari rakyat, bukan duit simpanan sesebuah parti.

Artikel 10 menjamin hak rakyat Malaysia bersuara memilih tampuk pemerintahan sebagai pengundi. Adalah satu kesalahan jenayah jika mana mana parti x kira mewakili kerajaan atau pembangkang menghalang kakitangan kerajaan mengundi parti yang mereka pilih. Termaktub didalam Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan.



 p/s : Undi adalah rahsia..tapi kalau nak bagi tahu orang die ngundi apa, xdosa aihh, terpulang masing2x  :)

 WELCOME PRU 13

"Addin An-Nasihah ^___^

Wednesday, April 3, 2013

Muslimah & Karier


 Assalamualaikum w.b.t

Beberapa hari yang lalu, baru saja terima BB1M, alhamdulillah..rezeki itu datangnya daripada Allah s.w.t. Minta tolong adik Sabariah yang masih di UUM untuk ambilkan baucer tersebut, alhamdulillah sekali lagi, Allah permudahkan dan saba pos kan :)

Selesai saja dari menghantar mempelai Puan Raudhah di sebelah lelaki, tiba rumah pun dah petang, malam tu jugak adik lelaki ana ajak keluar ke pesta buku..jom jer & excited! *__*
Hasil menerjah pesta buku dengan adik syakir baru-baru ini, nah..! 

 

Salah satu bukunya adalah "Sukses dalam karier" untuk Muslimah. Wah..wah...skema tak?hehe. Skema pun skema la..but it's important for me oke *___*

Why important??

Sebab dalam buku ini sedikit sebanyak memberi motivasi pada diri...! Dan sebab ....jika boleh mahu do the best dalam setiap apa yang dilakukan. I want to be the best muslim! Mungkin buku ini menjadi salah satu usaha untuk menjadi the best muslim, tak dapat banyak, sedikit pun jadilah..kan..kan ...^^

Dalam buku ini lebih kepada memberi tip-tip. Sesuai untuk semua golongan samada yang baru memasuki alam pekerjaan atau sudah lama berkhidmat. Tak habis baca pun lagi, beli dah hampir 2 minggu dah tapi baca tak sampai separuh buku. Ada yang baca, masuk otak dan praktikkan, dan banyaknya baca tapi tak masuk otak...haha.. (Ini lah rupanya, kalo stdy dulu dapat subjek membaca kena tulis note baru rasa dah study..kikiki). Tapi payah lakan..baca buku gini nak buat note. So kebiasaanya akan baca banyak kali, habis baca..baca lagi, habis baca...baca lagi... Niatkan dalam hati dan sanubari, membaca untuk mentarbiah diri, insyaAllah takkan pernah rasa jemu. Setuju?

Sambil-sambil promote buku ini, ana nak terus berkongsi something yang ana dah baca.

TIP 2 : Wanita Amalkan Budaya Salam

Umar berkata, "Pokok tawaduk itu suka memberi salam kepada sesiapa sahaja yang kamu temukan daripada kaum Muslimin dan rela duduk di mana sahaja dalam majlis dan tidak suka disebut-sebut amal kebajikannya dan takwanya"

Lafazkan salam apabila bertemu. Amalkan budaya ini tidak kira sama ada semasa bertemu rakan setugas, pelanggan, bos, ibu bapa, anak-anak ataupun sesiapa sahaja dalam pergaulan kita. Assalamualaikum bermaksud sejahteralah keatas kamu, bila pihak yang satu lagi menjawab, beliau juga mendoakan kesejahteraan ke atas pihak yang memulakan salam.

Apabila bertemu rakan yang muhrim, hulurkan tangan kepadanya. Berjabat tangan sambil bertanya khabar & jangan lupa adab semasa berjabat tangan iaitu pandang mata & senyum :)

Budaya salam bukan hanya dipraktikkan semasa bersua muka sahaja. Meskipun berhubung melalui media komunikasi seperti telefon, khidmat ringkas, emel mahupun surat biasa, mulakan bicara dengan ungkapan salam yang indah ini. Pastikan ejaan salam yang dieja adalah betul jika berhubung dengan sms, surat atau e-mel.

................

Tip yang baikkan...^^ Kita tahu perkara ni namun kadang-kadang kita terlupa. Betul tak? Banyak lagi tip-tip yang bleh dijadikan panduan.. Try read first ...huhu.

Sekian sahaja, semoga beri manfaat ^^
"Umat Islam adalah umat yang bersungguh-sungguh dalam setiap pekerjaannya"

p/s : Ada juga buku yang bila dibaca memerlukan guru, so be careful ok :)

"Addin An-Nasihah ^___^

:::SAHABAT-SAHABATKU:::