Hiii...!


Saturday, December 29, 2012

Tarikh Lahir Bulan Islam

♥......ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗩᗰᑌ'ᗩᒪᗩIKᑌᗰ......
Bismillahirahmanirrahim, selawat dan salam ke atas rasul junjungan Nabi Muhammad S.A.W.
Firman Allah,“Tiadalah Kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi Rahmat bagi sekelian alam.” (al-Anbiya: 107)

Nabi bersabda, "Tidaklah dianggap beriman di kalangan kamu sehingga aku lebih dicintainya daripada ibubapanya, anaknya dan manusia seluruhnya." (HR Bukhari)
Al-kisah....
Suatu malam yang hening..mak masuk ke bilik......
"Cer...cari tarikh lahir kita sekeluarga dalam bulan Islam.."
Kami pun mengoogle bersama-sama bertiga mak, si kakak yang tak mengada dan si adik yang mengada :p Satu demi satu tarikh lahir setiap ahli keluarga didapatkan dalam tarikh Islam (di sini). Mak kata, sebaiknya dan SEPATUTNYA kita kena ingat dan RAIKAN tarikh lahir kita dalam tarikh Islam. 
Habis semua tarikh kami cari, start dari abah hinggalah si tembam Humaira,,huhu
 "Aa lepas ni, print semua tarikh lahir ni dan tampal kat dinding" bagaikan arahan seorang komender kepada si kakak.
Si kakak, copy & paste kat microsoft word....tapi tak print lagi..huhi..
Kemudian...baru perasan..Lah! Patut nama si adik  "RAUDHAH!"
Tarikh lahir si adik adalah bulan orang baru balik haji, mak cerita... time tu arwah Mak Tok baru balik haji...di sana ada tempat nama RAUDHAH.. Ateeeeee.. balik-balik ada baby..uwekk..uwek..tanpa nama lagi, jadinya diberinya la nama RAUDHAH :p
Makanya, sebenarnya...kita boleh tahu sejarah hidup kita ini juga dengan bulan-bulan Islam. Jika dilahirkan pada bulan Ramadhan, rupanya mak kita lahirkan kita sewaktu umat Islam menunaikan ibadat puasa. Jika dilahirkan bulan Syawal, rupanya umat Islam seluruh dunia sedang meraikan atau baru sahaja meraikan hari kemenangan setelah sebulan puasa. Subhanallah.. 
Jika kita menyambut maulidur rasul, hari kelahiran Rasulullah SAW adalah pada hari Isnin, 12 rabiulawal/20April 571M dan hari kewafatan Rasulullah SAW juga pada hari Isnin, 12 rabiulawal/8 Jun 632M. Makanya, mengapa kita tidak mengingati juga bulan kelahiran kita mengikut bulan Islam dan mengingatkan kita..mungkinkah kematian kita juga di bulan kelahiran kita..sesungguhnya mati itu pasti, cuma kita tidak tahu bila dan dimana.
Wahua'lam.. :)


 
 

 
 

"Addin An-Nasihah ^___^

Friday, December 21, 2012

Melangkah ke Alam Pekerjaan :)

♥......ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗩᗰᑌ'ᗩᒪᗩIKᑌᗰ......
Ya Rahman..
Ya Rahim..
Ya Malik...
ya Quddus...
Sesungguhnya disebalik setiap nama dalam Asma Ul Husna terdapat keistemewaan yang sangat banyak.
Alhamdulillah, hari ini cukup seminggu bekerja di Darul Mubarak Travel & Tours. Kita merancang, tetapi perancangan Allah adalah lebih baik. Pada asalnya, Bos menawarkanku untuk bekerja di Darul Mubarak tetapi hatiku masih belum bersedia untuk terus bekerja setelah habis praktikal disitu. Tambahan pula hati meronta-ronta nak pergi UUM selepas habis praktikal. Perancangan untuk ke UUM bukan seminggu dua tetapi sebelum start praktikal lagi..makanya duit elaun yang diterima bulan-bulan ku simpan buat belanja di UUM. Alhamdulillah, puas hati dapat jumpe lecture, keluarga angkat dan kawan-kawan. Balik dari UUM terus mengikuti Kem Saintis Mukmin. Program Darul Mubarak yang diadakan 19-20 dan 26-27. Beberapa hari selepas program, mendapat temuduga di Yayasan Sofa Negeri Sembilan. Allah atur dengan cantik. Along tak dapat hantar tetapi sahabat baikku Nurul boleh menemaniku kerana secara kebetulannya die pun mendapat temuduga kontrak di tempat dia praktikal di Putrajaya. Cik Raudhah menemaniku ke Putrajaya kerana kami memang sudah lama merancang untuk ke sana berjumpa kawan-kawan disana dan dah alang-alang.huhu. Pergi ke opis tempat lama cik Raudhah bekerja, sambil itu menghantar resume untuk permohonan kontrak di kementerian-kementerian. Perancangannya, selepas habis kerja kontrak ke kerja jauh-jauh ke, dah puas merantau dan mengambil pengalaman kerja.. baru ingin apply kerja di Darul Mubarak dan terus menetap di Perak...huhii. Sahabatku safwa berkali-kali 'gertak' bila nak hantar resume ke Darul Mubarak..bertangguh-tangguh sampai hari ini tak hantar...huhu..Busy..hee. Pulang dari Putrajaya, terus bertugas menjaga anak saudara, sape lagi Humaira tembam la..wahh, memang mencabar...huhi. Dapat rehat beberapa hari, dapat panggilan temuduga Guru Tadika Islam perak. 12/12/12 hari bersejarah dimana permulaanku di alam pekerjaan. Tengah dup..dap...dup...dap...nak masuk bilik temuduga Guru Tadika, dapat pula msg dari kawan yang menyatakan ada terima panggilan temuduga di Jakim untuk kontrak 3 bulan. Dan kami berjanji untuk pergi bersama. Beberapa minit kemudian pula, tiba-tiba mendapat panggilan daripada Bos Darul Mubarak untuk bekerja dengan Darul Mubarak..Allahu Allah.. Dengan penuh rasa hormat kepada bos atas tawarannya, hatiku bermonolog, "mungkin rezekiku disini" Makanya, tarikh 13/12/2012 adalah permulaan kerjaya pertamaku setelah tamat belajar. Diletakkan dibawah unit Umrah. Itulah perancangan Allah, kita merancang A dan Allah bagi B sebab dia tahu B adalah yang terbaik buat kita. Alhamdulillah... Manakala keputusan Yayasan Sofa yang sepatutnya dapat pada 12/12/12 ditangguhkan dan dapat tahu pada 18/12/12. Keputusannya DUKACITA! Jika sukacita rasa happy lah sikit sbb temuduga yang mencabar (suka cabaran!) namun bila dapat dukacita ini pun sebenarnya mengajarku erti menghargai apa yang kita sedang miliki. Bukan senang hendak mendapat pekerjaan masa kini, selalu dengar orang cakap susah dapat kerja... rupanya memang susah sebab jika dapat temuduga pun tak semestinya dapat. Banyak juga permohonan kerja yang dihantar, setakat ini hanya 2 sahaja yang dipanggil. tapi, ia bergantung pada rezeki masing-masing... :) Dannnnnn.......Memang teringin hendak berkongsi pengalaman temuduga yang pernah dihadiri..insyaAllah, post akan datang :)



"Addin An-Nasihah ^___^

Tuesday, December 11, 2012

˚•♥Menatap Masa Depan Dengan Indah♥•˚

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Sahabat saudaraku fillah..sesungguhnya hidup kita ada dalam tiga masa yakni masa lalu, masa kini dan masa depan..
Masa lalu adalah pengalaman perlu dijadikan pelajaran..

Masa kini adalah kenyataan perlu kita perjuangkan..

Sedangkan masa depan adalah harapan perlu kita rencanakan..

Masa depan adalah cita-cita dan harapan, maka perlu persiapan nyata untuk mewujudkan bukan sekedar dalam angan..

Saudaraku..sesungguhnya apa yang kita tanam di hari ini akan kita tuai di masa depan..

Siapapun yang ingin masa depannya baik hendaklah saat ini berbuat banyak kebajikan..

Mengingat keberhasilan masa lalu dapat menumbuhkan semangat menuju keberhasilan...

Namun jika hanya mengingat keburukan dapat membunuh semangat , mematikan tekad dan mengubur masa depan yang belum kita jalankan..

Saudaraku.. Jangan merasa sedih dengan masa lalu yang menyakitkan, namun segeralah bangkit meraih kebahagiaan..

Seburuk apapun masa lalu jika hari ini kita bertaubat dan bertekad untuk memperbaiki diri Insya Allah semua keburukan akan terhapuskan..

Maka jangan merasa suram menatap masa depan karena selama kita dalam kebaikan Insya Allah Dia akan memberi jaminan..

Agar masa depan kita lebih baik hendaklah keyakinan kepada Allah selalu kita tanamkan,lakukan berbagai aktifitas yang terbaik sesuai kemampuan, meneguhkan tujuan dan memantapkan kesabaran..

Sedangkan pupuk semua itu adalah iman, ilmu dan akhaq terpuji yang selalu kita amalkan..

Saudaraku.. yakinlan selama masih ada kehidupan tentu masih ada harapan..

Maka pandanglah masa depan dengan harapan yang indah dan gantungkan segala pengharapan kepada Allah Yang Maha Menentukan..

Sekian...copy & paste : p
˚•♥Menatap Masa Depan ♥•˚




p/s : pssssttttt esok 12/12/12 kan.....

  • Firstly, esok besday my abah tersyggggg!! Nak surprise per ek...mlm ni kena pk la ngan cik taman dan puan Mak..heee
  • Esok dapat result temuduga Yayasan Sofa..pe cite gamaknya..first temuduga after praktikal..dah la menguji mental nguh. pape pun, Allah dah aturkan................. tungguu je ler..atee  :)
  • Dan esok gak, pagi-pagi kena ikut cik taman keluar (awalnyaaa), ada temuduga kat ipoh sebagai guru tadika islam perak (haiii...duk mikir, betul ke nak jadi cikgu tadika..takut lak mikir kena buli dgn budk2...alahai) tapiii mak semangat! siap nak teman! Ikut je la...demi mak tercinta.. huhuuu..
  • Esok gak! Nak pi hanya barang 'Serbuk Penawar Blue Clay' untuk jual..semangat2x...tah dari manalah datang semangat berniaga sejak akhir2x ni...mungkinkah penangan ambil kos Buss Math?? Waallahua'alam...Harap2x istiqomah ler semangat ni...takut hangat-hangat ehemm jer.. Selagi ada penasihat cik taman & pengeluar modal My mak...insyaAllah...perlu sabo je ler.... baru je melangkah seibu jari kaki..dah rasa mcm2 dugaan~~ Allahumma Yassir Walatuassir Ya Karim.... 
"Kita rancang dengan cita-cita, Allah rancangan dengan CintaNya"

Luv Allah, Luv Rasulullah, Luv My Family, Luv Frend, Luv U all ... :)



"Addin An-Nasihah ^___^

:::SAHABAT-SAHABATKU:::