Hiii...!


Saturday, December 29, 2012

Tarikh Lahir Bulan Islam

♥......ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗩᗰᑌ'ᗩᒪᗩIKᑌᗰ......
Bismillahirahmanirrahim, selawat dan salam ke atas rasul junjungan Nabi Muhammad S.A.W.
Firman Allah,“Tiadalah Kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi Rahmat bagi sekelian alam.” (al-Anbiya: 107)

Nabi bersabda, "Tidaklah dianggap beriman di kalangan kamu sehingga aku lebih dicintainya daripada ibubapanya, anaknya dan manusia seluruhnya." (HR Bukhari)
Al-kisah....
Suatu malam yang hening..mak masuk ke bilik......
"Cer...cari tarikh lahir kita sekeluarga dalam bulan Islam.."
Kami pun mengoogle bersama-sama bertiga mak, si kakak yang tak mengada dan si adik yang mengada :p Satu demi satu tarikh lahir setiap ahli keluarga didapatkan dalam tarikh Islam (di sini). Mak kata, sebaiknya dan SEPATUTNYA kita kena ingat dan RAIKAN tarikh lahir kita dalam tarikh Islam. 
Habis semua tarikh kami cari, start dari abah hinggalah si tembam Humaira,,huhu
 "Aa lepas ni, print semua tarikh lahir ni dan tampal kat dinding" bagaikan arahan seorang komender kepada si kakak.
Si kakak, copy & paste kat microsoft word....tapi tak print lagi..huhi..
Kemudian...baru perasan..Lah! Patut nama si adik  "RAUDHAH!"
Tarikh lahir si adik adalah bulan orang baru balik haji, mak cerita... time tu arwah Mak Tok baru balik haji...di sana ada tempat nama RAUDHAH.. Ateeeeee.. balik-balik ada baby..uwekk..uwek..tanpa nama lagi, jadinya diberinya la nama RAUDHAH :p
Makanya, sebenarnya...kita boleh tahu sejarah hidup kita ini juga dengan bulan-bulan Islam. Jika dilahirkan pada bulan Ramadhan, rupanya mak kita lahirkan kita sewaktu umat Islam menunaikan ibadat puasa. Jika dilahirkan bulan Syawal, rupanya umat Islam seluruh dunia sedang meraikan atau baru sahaja meraikan hari kemenangan setelah sebulan puasa. Subhanallah.. 
Jika kita menyambut maulidur rasul, hari kelahiran Rasulullah SAW adalah pada hari Isnin, 12 rabiulawal/20April 571M dan hari kewafatan Rasulullah SAW juga pada hari Isnin, 12 rabiulawal/8 Jun 632M. Makanya, mengapa kita tidak mengingati juga bulan kelahiran kita mengikut bulan Islam dan mengingatkan kita..mungkinkah kematian kita juga di bulan kelahiran kita..sesungguhnya mati itu pasti, cuma kita tidak tahu bila dan dimana.
Wahua'lam.. :)


 
 

 
 

"Addin An-Nasihah ^___^

Friday, December 21, 2012

Melangkah ke Alam Pekerjaan :)

♥......ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗩᗰᑌ'ᗩᒪᗩIKᑌᗰ......
Ya Rahman..
Ya Rahim..
Ya Malik...
ya Quddus...
Sesungguhnya disebalik setiap nama dalam Asma Ul Husna terdapat keistemewaan yang sangat banyak.
Alhamdulillah, hari ini cukup seminggu bekerja di Darul Mubarak Travel & Tours. Kita merancang, tetapi perancangan Allah adalah lebih baik. Pada asalnya, Bos menawarkanku untuk bekerja di Darul Mubarak tetapi hatiku masih belum bersedia untuk terus bekerja setelah habis praktikal disitu. Tambahan pula hati meronta-ronta nak pergi UUM selepas habis praktikal. Perancangan untuk ke UUM bukan seminggu dua tetapi sebelum start praktikal lagi..makanya duit elaun yang diterima bulan-bulan ku simpan buat belanja di UUM. Alhamdulillah, puas hati dapat jumpe lecture, keluarga angkat dan kawan-kawan. Balik dari UUM terus mengikuti Kem Saintis Mukmin. Program Darul Mubarak yang diadakan 19-20 dan 26-27. Beberapa hari selepas program, mendapat temuduga di Yayasan Sofa Negeri Sembilan. Allah atur dengan cantik. Along tak dapat hantar tetapi sahabat baikku Nurul boleh menemaniku kerana secara kebetulannya die pun mendapat temuduga kontrak di tempat dia praktikal di Putrajaya. Cik Raudhah menemaniku ke Putrajaya kerana kami memang sudah lama merancang untuk ke sana berjumpa kawan-kawan disana dan dah alang-alang.huhu. Pergi ke opis tempat lama cik Raudhah bekerja, sambil itu menghantar resume untuk permohonan kontrak di kementerian-kementerian. Perancangannya, selepas habis kerja kontrak ke kerja jauh-jauh ke, dah puas merantau dan mengambil pengalaman kerja.. baru ingin apply kerja di Darul Mubarak dan terus menetap di Perak...huhii. Sahabatku safwa berkali-kali 'gertak' bila nak hantar resume ke Darul Mubarak..bertangguh-tangguh sampai hari ini tak hantar...huhu..Busy..hee. Pulang dari Putrajaya, terus bertugas menjaga anak saudara, sape lagi Humaira tembam la..wahh, memang mencabar...huhi. Dapat rehat beberapa hari, dapat panggilan temuduga Guru Tadika Islam perak. 12/12/12 hari bersejarah dimana permulaanku di alam pekerjaan. Tengah dup..dap...dup...dap...nak masuk bilik temuduga Guru Tadika, dapat pula msg dari kawan yang menyatakan ada terima panggilan temuduga di Jakim untuk kontrak 3 bulan. Dan kami berjanji untuk pergi bersama. Beberapa minit kemudian pula, tiba-tiba mendapat panggilan daripada Bos Darul Mubarak untuk bekerja dengan Darul Mubarak..Allahu Allah.. Dengan penuh rasa hormat kepada bos atas tawarannya, hatiku bermonolog, "mungkin rezekiku disini" Makanya, tarikh 13/12/2012 adalah permulaan kerjaya pertamaku setelah tamat belajar. Diletakkan dibawah unit Umrah. Itulah perancangan Allah, kita merancang A dan Allah bagi B sebab dia tahu B adalah yang terbaik buat kita. Alhamdulillah... Manakala keputusan Yayasan Sofa yang sepatutnya dapat pada 12/12/12 ditangguhkan dan dapat tahu pada 18/12/12. Keputusannya DUKACITA! Jika sukacita rasa happy lah sikit sbb temuduga yang mencabar (suka cabaran!) namun bila dapat dukacita ini pun sebenarnya mengajarku erti menghargai apa yang kita sedang miliki. Bukan senang hendak mendapat pekerjaan masa kini, selalu dengar orang cakap susah dapat kerja... rupanya memang susah sebab jika dapat temuduga pun tak semestinya dapat. Banyak juga permohonan kerja yang dihantar, setakat ini hanya 2 sahaja yang dipanggil. tapi, ia bergantung pada rezeki masing-masing... :) Dannnnnn.......Memang teringin hendak berkongsi pengalaman temuduga yang pernah dihadiri..insyaAllah, post akan datang :)



"Addin An-Nasihah ^___^

Tuesday, December 11, 2012

˚•♥Menatap Masa Depan Dengan Indah♥•˚

Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Sahabat saudaraku fillah..sesungguhnya hidup kita ada dalam tiga masa yakni masa lalu, masa kini dan masa depan..
Masa lalu adalah pengalaman perlu dijadikan pelajaran..

Masa kini adalah kenyataan perlu kita perjuangkan..

Sedangkan masa depan adalah harapan perlu kita rencanakan..

Masa depan adalah cita-cita dan harapan, maka perlu persiapan nyata untuk mewujudkan bukan sekedar dalam angan..

Saudaraku..sesungguhnya apa yang kita tanam di hari ini akan kita tuai di masa depan..

Siapapun yang ingin masa depannya baik hendaklah saat ini berbuat banyak kebajikan..

Mengingat keberhasilan masa lalu dapat menumbuhkan semangat menuju keberhasilan...

Namun jika hanya mengingat keburukan dapat membunuh semangat , mematikan tekad dan mengubur masa depan yang belum kita jalankan..

Saudaraku.. Jangan merasa sedih dengan masa lalu yang menyakitkan, namun segeralah bangkit meraih kebahagiaan..

Seburuk apapun masa lalu jika hari ini kita bertaubat dan bertekad untuk memperbaiki diri Insya Allah semua keburukan akan terhapuskan..

Maka jangan merasa suram menatap masa depan karena selama kita dalam kebaikan Insya Allah Dia akan memberi jaminan..

Agar masa depan kita lebih baik hendaklah keyakinan kepada Allah selalu kita tanamkan,lakukan berbagai aktifitas yang terbaik sesuai kemampuan, meneguhkan tujuan dan memantapkan kesabaran..

Sedangkan pupuk semua itu adalah iman, ilmu dan akhaq terpuji yang selalu kita amalkan..

Saudaraku.. yakinlan selama masih ada kehidupan tentu masih ada harapan..

Maka pandanglah masa depan dengan harapan yang indah dan gantungkan segala pengharapan kepada Allah Yang Maha Menentukan..

Sekian...copy & paste : p
˚•♥Menatap Masa Depan ♥•˚




p/s : pssssttttt esok 12/12/12 kan.....

  • Firstly, esok besday my abah tersyggggg!! Nak surprise per ek...mlm ni kena pk la ngan cik taman dan puan Mak..heee
  • Esok dapat result temuduga Yayasan Sofa..pe cite gamaknya..first temuduga after praktikal..dah la menguji mental nguh. pape pun, Allah dah aturkan................. tungguu je ler..atee  :)
  • Dan esok gak, pagi-pagi kena ikut cik taman keluar (awalnyaaa), ada temuduga kat ipoh sebagai guru tadika islam perak (haiii...duk mikir, betul ke nak jadi cikgu tadika..takut lak mikir kena buli dgn budk2...alahai) tapiii mak semangat! siap nak teman! Ikut je la...demi mak tercinta.. huhuuu..
  • Esok gak! Nak pi hanya barang 'Serbuk Penawar Blue Clay' untuk jual..semangat2x...tah dari manalah datang semangat berniaga sejak akhir2x ni...mungkinkah penangan ambil kos Buss Math?? Waallahua'alam...Harap2x istiqomah ler semangat ni...takut hangat-hangat ehemm jer.. Selagi ada penasihat cik taman & pengeluar modal My mak...insyaAllah...perlu sabo je ler.... baru je melangkah seibu jari kaki..dah rasa mcm2 dugaan~~ Allahumma Yassir Walatuassir Ya Karim.... 
"Kita rancang dengan cita-cita, Allah rancangan dengan CintaNya"

Luv Allah, Luv Rasulullah, Luv My Family, Luv Frend, Luv U all ... :)



"Addin An-Nasihah ^___^

Saturday, November 24, 2012

Hantar Report Praktikum

Assalamualaikum w.b.t

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Alhamdulillah..rasanya tak terlambat nak berkongsi cerita pasal seminggu lebih di UUM di teratak Hati Sesejuk Salju ni. Agak busy akhir2x ini. Mana tidaknya, habis sahaja praktikal, sibuk menyiapkan report then pergi ke Kedah untuk hantar sendiri report. Bukan tidak mahu hantar by pos. Jika hantar by pos lebih jimat wang dan masa kan, tapi dah niat nak pergi UUM jugak dgn sedikit simpanan yang telah di bajet-bajetkan, Alhamdulillah, banyak hikmahnya bila bertemu sendiri dengan Puan Hawa iaitu pensyarah laporan saya dan nurul. Terasa puas dapat bertemu Puan Hawa, Puan Hawa memberi kata-kata semangat kepada kami berdua. 

"Puan, saya rasa berdebar saja bila fikir nanti pulang balik ke kampung memikirkan kemana saya selepas ini, apa pekerjaan saya"
"Kamu akan rasa begitu sebab masa disini kamu selalu di bimbing dengan kelas, rakan-rakan serta pensyarah-pensyarah..tetapi selepas ini kamu akan rasa tiada siapa nak bimbing kamukan..itu sebab kamu takut"
Saya dan nurul...angguk dan angguk...
"Jangan takut, banyakkan doa dan usaha...kamu kena ingat selepas ini Allah yang akan bimbing kamu"
Saya dan nurul..senyum :))

Terasa terubat rasa ketakutan di hati dan lebih yakin..iya betul..Allah sentiasa ada, rezeki adalah sesuatu yang dirahsiakan dari pengetahuan kita..namun Allah tetap bersama untuk meneruskan langkah seterusnya.. In Shaa Allah :)

Banyak lagi yang dibualkan dengan puan, pasal kos Matematik Perniagaan ini, nak kerja mana..huhu.. pasal temuduga dan perancangan selepas ini. Saya katakan hasrat saya pada puan bahawa buat masa sekarang ini, sementara nak tunggu panggilan interview, saya nak ceburi jualan online..(mohon doanya agar terlaksana).

Lega rasanya selepas hantar report dan saya meneruskan cuti-cuti saya di kedah sementara hendak tunggu majlis perkahwinan ex-coursemate yang akan diadakan lagi seminggu di Pulau Pinang. Alang-alang dah datang Kedah, semua makanan yang teringin nak makan..makan! Terima kasih nurul belanja Sizling..huhu..

Makanan kegemaran di DKG 6



Tak terlepas juga burger ayam special  dan Chicken Chop kat Dpp MISC...Alhamdulillah..lepas gak kempunan... dan satu lagi, makan nasi di rumah mak angkat kat jerlun, mak angkat masak ayam masak kicap..sedapnya 2 kali tambah..huhi..hilang kempunan dah... ;)  Sempat juga pegi berjalan pergi melawat keluarga angkat di Jerlun, melawat muzium padi dan balik rumah Nisa sekejap..jumpe familynya ^_^

Seminggu lebih di Kedah tak la cukup, nak jumpe semua tak terjumpa... Go cart pun tak sempat naik main.. :( tapi nak buat camne, nak stay lama-lama bajet dah lari lah..huhu. Serba salah pun ada bila tak bertemu beberapa orang yang rapat sebab mereka di DPP lain..tapi apakan daya, mungkin bukan jodoh. In Shaa Allah, konvo nanti baru datang kembali menjejakkan kaki di bumi yang penuh kenangan itu, tempat di mana cita-cita dan impianku tercapai dalam menuntut ilmu.

Dapat dah hadiah untuk konvo..walaupun lambat lagi... Tq adik :)

Walaupun seminggu lebih, tapi bermakna..persinggahan hampir 2 minggu ini akan tetap abadi dalam kamus hidupku.. Hari terakhir di Kedah bersama-sama rakan-rakan UUM gerak ke Majlis Perkahwinan sahabat kami Syahida & Abu.

Abu & Ida

Semoga berkekalan sampai ke syurga buat Abu & Ida :)

Semoga ada manfaat untuk post kali ini, buang yang keruh, ambil yang jernih. Wallahu'alam.




"Addin An-Nasihah ^___^

Friday, November 23, 2012

Strategi, Keberanian, Doa

Antara isi kandungan kenyataan media KATAIB SYAHID IZZUDDIN AL-QASSAM (Brigade Al-Qassam) sayap tentera kepada Gerakan Perjuangan Islam (HAMAS) yang menyerang negara haram Israel
--------------------------------------------------------------------------
Al-Qassam: Setinggi-tinggi penghormatan kepada para syuhadak.

Kami mengumumkan kemenangan pejuang Palestin ke atas tentangan yang dilakukan oleh rejim zionis.

Al-Qassam: Kami telah sampaikan mesej kepada musuh yang mana mereka tidak mampu menjangkakan keupayaan roket buatan tempatan.

----------------------------------------------------------------------------

 Al-Qassam: Roket-roket jenis M75 adalah sempena nama komander Al-Qassam yang dibunuh oleh zionis pada tahun 2003, maka akan wujud roket-roket yang akan dinamakan as-syahid Ahmad Al-Ja'bari.

Al-Qassam: Kami telah menghentam setiap penjuru musuh sama ada darat, laut, dan udara.

Al-Qassam: Serangan-serangan balas kami memang telah disusun sebelum ini oleh komander-komander tentera kami.

Al-Qassam: Kami biarkan musuh yang menilai kerugiannya sendiri, ianya terlalu besar dan perkara ini disembunyikan

---------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Kami telah mengebom lokasi-lokasi musuh yang dianggap sensitif dengan semua jenis roket yang ada.

Kami juga telah memecah masuk ke dalam siaran 2 dan 10 Israel versi hebrew serta mengutuskan mesej kami kepada musuh.

Al-Qassam: Yang menentukan corak tempur bukannya di tangan musuh, akan tetapi pejuang Palestin yang menentukannya.

--------------------------------------------------------------------------

 Al-Qassam: Pertempuran dengan musuh tidak akan selesai lagi. 

Kami mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Palestin di Gaza dengan peranannya yang menjaga keamanan pertahanan dalam negeri.

Al-Qassam: Kami minta kepada umat Islam agar giatkan usaha bagi membebaskan tempat yang diperjalankan Rasulullah

--------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Kami mengucapkan terima kasih kepada antum semua yang menyumbang senjata dan peluru bagi menghadapi tentangan penjajah.

Al-Qassam: Sewaktu tentangan sengit, kami telah menyasarkan tempat-tempat perkumpulan tentera musuh dengan menghujani serangan roket.

Kamilah yang membuat keputusan memasuki pertempuran 'Hijarah As-Sijjil' dan kami telah laksanakan serangan yang mengejutkan musuh 7 malam 8 hari ..

---------------------------------------------------------------------------

GT

Via: Mini-Pavilion 'From Palestine With Love'(MAP)
 
Antara isi kandungan kenyataan media KATAIB SYAHID IZZUDDIN AL-QASSAM (Brigade Al-Qassam) sayap tentera kepada Gerakan Perjuangan Islam (HAMAS) yang menyerang n
egara haram Israel
--------------------------------------------------------------------------
Al-Qassam: Setinggi-tinggi penghormatan kepada para syuhadak.

Kami mengumumkan kemenangan pejuang Palestin ke atas tentangan yang dilakukan oleh rejim zionis.

Al-Qassam: Kami telah sampaikan mesej kepada musuh yang mana mereka tidak mampu menjangkakan keupayaan roket buatan tempatan.

----------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Roket-roket jenis M75 adalah sempena nama komander Al-Qassam yang dibunuh oleh zionis pada tahun 2003, maka akan wujud roket-roket yang akan dinamakan as-syahid Ahmad Al-Ja'bari.

Al-Qassam: Kami telah menghentam setiap penjuru musuh sama ada darat, laut, dan udara.

Al-Qassam: Serangan-serangan balas kami memang telah disusun sebelum ini oleh komander-komander tentera kami.

Al-Qassam: Kami biarkan musuh yang menilai kerugiannya sendiri, ianya terlalu besar dan perkara ini disembunyikan

---------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Kami telah mengebom lokasi-lokasi musuh yang dianggap sensitif dengan semua jenis roket yang ada.

Kami juga telah memecah masuk ke dalam siaran 2 dan 10 Israel versi hebrew serta mengutuskan mesej kami kepada musuh.

Al-Qassam: Yang menentukan corak tempur bukannya di tangan musuh, akan tetapi pejuang Palestin yang menentukannya.

--------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Pertempuran dengan musuh tidak akan selesai lagi.

Kami mengucapkan terima kasih kepada kerajaan Palestin di Gaza dengan peranannya yang menjaga keamanan pertahanan dalam negeri.

Al-Qassam: Kami minta kepada umat Islam agar giatkan usaha bagi membebaskan tempat yang diperjalankan Rasulullah

--------------------------------------------------------------------------

Al-Qassam: Kami mengucapkan terima kasih kepada antum semua yang menyumbang senjata dan peluru bagi menghadapi tentangan penjajah.

Al-Qassam: Sewaktu tentangan sengit, kami telah menyasarkan tempat-tempat perkumpulan tentera musuh dengan menghujani serangan roket.

Kamilah yang membuat keputusan memasuki pertempuran 'Hijarah As-Sijjil' dan kami telah laksanakan serangan yang mengejutkan musuh 7 malam 8 hari ..

---------------------------------------------------------------------------

GT

Via: Mini-Pavilion 'From Palestine With Love'(MAP)

"Addin An-Nasihah ^___^

Thursday, November 22, 2012

Pemuda yang rindukan syahid

Assalamualaikum w.b.t

Selawat & salam ke atas nabi Muhammad SAW dan Al-fatihah buat para pejuang Islam yang syahid kerana mempertahankan Islam.

Allahuakhbar..

Sejujurnya, baru kini saya mendengar nama Briged Al-Qassam yang merupakan barisan tentera yang mempertahankan bumi palestin. Sebelum ini selalu yang dengar nama Hamas je..rupanya Briged Al-Qassam ini sayap tentera Hamas.

Bagi yang belum mengenali siapa Briged Al-Qassam....

Jika di Britain mempunyai British Special Air Service (SAS), Amerika Syarikat pula dengan Navy Seals nya dan Israel dengan Shayetet 13 nya... Dan Palestin mempunyai  Al-Qassam! Tentera Penggempur yang berani mati dan mereka amat digeruni oleh rejim Zionis..

Sumber : 

 
Briged Al Qassam yang digeruni Zionis

Kewujudan para pemuda yang memperjuangkan kemuliaan Islam secara ketenteraan di bumi Gaza dan Tebing Barat bukanlah satu yang rahsia lagi. Merekalah sebenarnya yang merupakan ketumbukan angkatan tentera yang menjadi perisai di barisan depan yang akan mempertahankan Palestin daripada terus dijajah dan diratah oleh regim Zionis Israel selama ini.

Briged Izzuddin al-Qassam atau lebih dikenali sebagai al-Qassam adalah barisan pejuang bersenjata Palestin yang telah diasaskan penubuhannya oleh Sheikh Ahmad Yassin (Pengasas HAMAS), Dr Ibrahim al Maqadema dan Sheikh Salah Shehada sejak tahun 1984 lagi.
Sheikh Izzuddin al Qassam

Pasukan bersenjata HAMAS yang begitu digeruni oleh Israel ini telah diberikan nama sebagai Briged al-Qassam bersempena dengan nama Sheikh Izzuddin al-Qassam, seorang tokoh pejuang yang berasal dari Syria yang telah terkorban syahid di Ya’bad, Palestin bagi mempertahankan bumi ini daripada penjajahan Inggeris pada tahun 1935.

Di kesempatan yang ada ketika menyertai misi kemanusiaan di Gaza kali ini, saya telah mendapatkan seberapa banyak maklumat mengenai pergerakan ini daripada masyarakat setempat di sana.

Beberapa kali mendengar bunyi letupan di sana sini sepanjang keberadaan kami di Gaza, Namun masyarakat umum termasuk Israel juga amat mengetahui bahawa Briged al Qassam adalah satu pergerakan ketenteraan yang bekerja dengan kerahsiaan yang kuat dan mampu membuat pelbagai kejutan.

Alhamdulillah dengan takdir yang ditentukanNya pula, saya berpeluang untuk mengenali Briged al-Qassam ini dengan lebih dekat melalui kunjungan ke pusat latihan mereka setelah mendapat jemputan daripada pimpinan kerajaan yang memerintah Semenanjung Gaza. Saya berpeluang menyaksikan sebuah satu demonstrasi latihan ketenteraan yang jarang-jarang sekali dibuka kepada rakyat Palestin apatah lagi kepada pengunjung dari luar Negara.

Objektif penubuhan al Qassam

Objektif utama penubuhan al Qassam adalah untuk menaikkan semangat jihad di kalangan orang-orang Palestin, orang-orang Arab dan juga umat Islam sejagat. Briged ini bertanggung-jawab untuk mempertahankan tanah suci Palestin daripada penjajahan dan kezaliman Zionis dan seterusnya membebaskan Palestin dan keseluruhan tanahnya yang telah dirampas oleh penjajah Zionis Israel.

Pada peringkat awalnya mereka enggan memberikan maklumat lanjut mengenai kekuatan sebenar briged ini tetapi akhirnya menjelaskan bahawa mereka mempunyai ahli battalion yang terlatih seramai kira-kira 25,000 orang di kalangan pemuda-pemuda yang berumur antara 18-30 tahun. Sejak intifadah al Aqsa yang berlaku pada tahun 2000, seramai kira-kira 800 ahli briged ini telah syahid bagi mempertahankan Palestin.

Briged al Qassam amat mementingkan latihan dan kualiti ahli Briged yang menjadi tulang belakang perjuangan pembebasan Palestin.

Di antara syarat utama yang dikenakan sebelum mereka dipilih ialah :

1-Gigih berpegang dengan ajaran Islam
2-Kuat mengamalkan sunnah Rasulullah saw
3-Menjaga solat 5 waktu secara berjamaah
4-Mengimani perjuangan pembebasan al Aqsa dan Palestin
5-Berdisiplin dan mentaati kepimpinan
6-Mencintai dan bersedia untuk syahid

Saya telah diberitahu bahawa briged ini juga mempunyai skuad wanita walau pun mereka tidak berada di barisan depan ketenteraan. Pernah sekali tentera al Qassam yang berpakaian lengkap ketenteraan dikepung oleh tentera Israel di dalam sebuah masjid, mereka telah menghantar tentera wanita yang tidak berpakaian seragam pada ketika itu untuk masuk ke masjid bagi menyerahkan baju lain kepada anggota yang terkepung, Tentera al Qassam ini kemudiannya berjaya keluar dengan berlakon sebagai orang-orang awam. Walau pun Briged al Qassam kehilangan tiga anggota wanitanya dalam operasi tersebut tetapi mereka tetap Berjaya kerana ramai di kalangan anggota utamanya yang dapat diselamatkan.

Sudah menjadi perkara biasa apabila kedengaran letupan dan bunyi tembakan di wilayah Gaza bukan kerana serangan ketentaraan Israel sebaliknya adalah daripada sesi latihan al Qassam.

Briged al Qassam ini juga sangat terkenal dengan roket artileri al-Qassam yang merupakan roket buatan sendiri. Roket ini sering membawa kemusnahan musuh di tanah suci Palestin yang dijajah serta memberikan kesan trauma mental kepada masyarakat penjajah Israel.

Saya juga berkesempatan menyaksikan satu sesi latihan ketenteraan Brideg al Qassam ini yang menggunakan peluru hidup, bom tangan, senapang AK-47, mesingan dan roket grenad. Bergegar rasanya hati kecil ini ketika menyaksikan demonstrasi yang cukup membuktikan kehebatan generasi muda Palestin ini.
Bersujud syukur selepas menjalani operasi

Sesudah sesi latihan itu, kesemua pemuda-pemuda ini berkumpul dan bersujud syukur sebagai satu amalan penting pada setiap kali tamat satu pertempuran melawan tentera Zionis.

Dengan pelbagai maklumat dan diikuti oleh pertemuan yang bermakna ini, saya pasti bahawa mereka adalah generasi pemuda perindu syahid yang begitu digeruni oleh pasukan tentera penjajah Israel yang berjumlah seramai 720,000 orang yang turut mempunyai pelbagai kelengkapan teknologi ketenteraan yang canggih

Pemuda Briged Al-Qassam melakukan sujud syukur setiap kali pulang daripada bertempur dengan tentera Israel.


Ketika berpeluang untuk mengajukan soalan kepada beberapa anak muda Palestin di Gaza samada mereka adalah daripada al Qassam atau tidak, kebanyakan mereka hanya tersenyum kerana mereka biasanya mengistiharkan diri mereka sebagai al Qassam secara terbuka.

Apabila mereka membuka topeng hitam mereka, kesemuanya mempunyai muka bersih dan bersinar, jelas nampak keikhlasan untuk menjadi tentera Islam yang tidak takut mati.

Salah seorang tentera bertanyakan negara asal penulis dan apabila disebut Malaysia, beliau menjawab : "Tanah ini milik kamu juga"
 
Jawapannya membuat penulis terkedu kerana maknanya sangat mendalam.
 
Sejak Intifada pada tahun 2000, seramai 800 askar Al-Qassam telah mati syahid. Bahkan apabila seseorang tentera Al-Qassam pulang daripada peperangan, mereka sering akan bertanyakan kepada diri sendiri..
"Mengapakah saya tidak syahid?"
Pemuda al Qassam - generasi pemburu syahid

Subhanallah…merekalah generasi anak muda yang merindui kemuliaan mati syahid dan masing-masing bekerja kuat bagi menagih keistimewaan syahid seperti maksud sabdaan Rasulullah :

“Bagi orang yang mati syahid ada 6 keistimewaan iaitu:
1-diampuni dosanya sejak mulai pertama darahnya meluncur keluar
2-melihat tempatnya di dalam surga
3-dilindungi dari azab kubur
4-terjamin keamanannya dari malapetaka besar
5-merasakan kemanisan iman,
6-dikahwinkan dengan bidadari,
7-dan diperkenankan memeberikan syafa’at bagi 70 orang kerabatnya”
(Hadis Riwayat at-Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad)

ditulis oleh Dr Zainur Rashid Zainuddin - zainurrashid.com



"Addin An-Nasihah ^___^

Thursday, October 25, 2012

Inginku menyahut panggilanMu

Assalammualaikum w.b.t

Infiniti kesyukuranku panjat ke hadrat Ilahi atas nikmat Islam, iman dan kehidupan ini. Setiap hariku mendoakan agar setiap langkahku dalam kehidupan ini diredhaiMu.

"Janganlah Ya Allah, Engkau biarkan nasibku ditentukan oleh diriku sendiri walaupun pada kadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih singkat daripada itu"

Pejam celik, celik pejam..tanpa disedari hari ini hari terakhir bergelar seorang pelajar praktikal di Darul Mubarak Travel & Tours. Alhamdulillah, selesai sudah praktikalku dan sekaligus secara tak rasminya diri ini  telah menamatkan silibus sebagai pelajar Sarjana Muda Matematik Perniagaan di UUM. 

Pengalaman yang sempat dirasai pada hari-hari terakhirku praktikal di Darul Mubarak, iaitu menghantar jemaah haji ke KLIA. Ya Allah...sebak rasa melihat kegembiraan yang terpancar di wajah-wajah jemaah haji yang pergi dengan Darul Mubarak ini. Wajah-wajah warga emas yang merinduiMu dan menyahut panggilanMu ke tanah suci. Allahu Allah. Nak tunggu giliran Tabung Haji, tak tahu tahun bila..jadi memohon untuk pergi sebagai jemaah haji swasta melalui Darul Mubarak. 

Pada mulanya, telah menghubungi semua jemaah menyatakan tidak berjaya untuk pakej haji  tahun ini kerana kerajaan arab tidak mengeluarkan visa musim haji ini. Tapi dengan izin Allah, last minit dalam keadaan semua yang memohon sudah putus asa kerana tidak dapat pergi, tiba-tiba kami mendapat berita bahawa kerajaan arab membuka visa untuk jemaah haji...Alhamdulillah... Mereka yang sudah bersedia, menyahut panggilanMu Ya Allah dengan sabarnya menerima untuk pergi ke walaupun keadaan kelam kabut dan saat-saat akhir diberi masa selama 1 jam sahaja untuk datang berkumpul dan bertolak ke KLIA. Sayangnya..masih ada yang menolak untuk pergi..MasyaAllah..ujianMu itu pelbagai Ya Allah..

Mak cik jubah coklat itu diuji Allah, dimana Passportnya tiada di KLIA tapi ada di Kelana Jaya. Walaupun gelisah kerana penerbangan lagi 30 minit lagi, sabar dan sabar menanti, Allah permudahkan..dia dapat passportnya semula..Allahu Allah...ujianMu untuk orang yang ingin menunaikan panggilanMU.

Penerbangan terus ke Jeddah

Check-In beg disini... L18

Akan berlepas

HambuMu datang menyahut panggilanMu

Semoga Allah mudahkan dan diterima sebagai Haji yang Mabrur..InsyaAllah

Rakan sekerja yang masih tersenyum walaupun penat... thanks korang..wow! :)

Selesai menghantar jemaah jam 7 malam..penat tapi menarik! Nak kata penat, mereka berdua di atas ini lagi penat sebab drive tapi masih boleh tersenyumkan.. Hebatlah staff darul Mubarak..!hehe..Jadi siapa yang nak melancong ke menunaikan umrah ke, leh la cube perkhidmatan darul Mubarak.. " Untuk Perkhidmatan Yang Lebih Menyakinkan Anda"  Promosi sikit...

Baiklah, sempena Hari Raya Aidiladha ini maaf atas salah dan silap. Hidup perlukan pengorbanan. 


Selamat Hari Raya !

Labbaik Allahumma Labbaik...
Ya Allah izinkan aku menunaikan Rukun Islam yang ke - 5 ini sebelum akhir hayatku, Amin, Ya Rab



"Addin An-Nasihah ^___^

Friday, October 19, 2012

Mood oh mood!

Se-positif mana pun seseorang, akan ada hari yang moodnya tidak berapa baik.

Mungkin kerana tidak cukup tidur, mungkin kerana terlampau banyak kerja dan tekanan, mungkin kerana sesuatu yang berlaku dan sentiasa terfikir masalah sehingga kita terkaku dan terkasar bahasa pada orang tersayang.

Yang penting, ialah cara mengawal minda untuk mengesan mood yang tidak baik dan mengendalikan mood itu den
gan menukar pemikiran daripada sudut lain.

Kita bersetuju bahawa bukan setiap hari ialah hari yang baik. Itu sudah tentu kerana ada hari yang hujan.

Tapi kita kena bersetuju juga pada pada setiap hari ada kebaikan yang wujud dalam perjalanan kita menghampiri akhirat.

Allah dah buat segalanya begitu, kan selepas ribut, kita terasa lebih tenang, nyaman, selesa dan bersih persekitaran kita...

Mood tak baik? Cuba tengok di cermin dan senyum. Nescaya senyuman itu membuatkan mood yang negatif itu berkurang.


Sumber : Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man

p/s : mood :   bad :(   --->  Hepi   ^_^



"Addin An-Nasihah ^___^

Saturday, October 13, 2012

Siapa kata Allah tidak sayang kita?

Ya, Allah tidak pernah menjanjikan hari tanpa kesakitan, ketawa tanpa kesedihan, matahari tanpa hari hujan.

Tapi Allah menjanjikan kekuatan diri dan iman untuk mengharungi setiap hari, ketenangan kepada air mata yang mengalir, cahaya di waktu kegelapan.

Siapa kata Allah tidak sayang kita?

Setiap musim bunga, Allah menghantarkan kita bunga.
Setiap pagi, Allah menghadiahkan matahari terbit.
Setel
ah penat lelah, Allah menghadiahkan waktu malam untuk berehat.

Itu bukti kesayangan Allah pada kita.

Jika Allah membawa kita ke sesuatu keadaan, percaya dan yakinlah Allah akan membawa kita melalui keadaan tersebut.


Diharap kata-kata ini membantu kepada mereka yang terkecewa dan tersedih dan terlupa bahawa segalanya hanyalah sekadar ujian Allah sebelum kita ke akhirat.


Senyum :))




"Addin An-Nasihah ^___^

Monday, October 1, 2012

Cikgu Chipsmore :)

Kisahnya semalam, mengajar 3 orang adik darjah 3 di kampung subjek matematik. Adik-adik ni datang tanpa membawa buku latihan matematik tetapi hanya membawa bekas pensel dan buku kosong warna warni. Alahai adik-adikku. hehe. Apa nak di ajarkan tak ada sililbus matematik tahun 3. Mati akal juga, lepas tu terfikir nak cari soalan darjah 3 di internet. Alhamdulillah jumpe. Jadi hari ini bersama-sama mereka menjawab contoh soalan peperiksaan tersebut dalam internet. Memberitahu mereka kaedah menjawab soalan matematik. Walaupun ada 3 orang tapi menguji kesabaran juga sebab tak semuanya cepat tangkap. Terfikir juga, bagaimanalah cikgu mengajar 2, 3 kelas sehari itu. Memang kena semangat tinggi la.

Dan melihat semangat adik-adik ini nak belajar menyebabkan diri ini juga bersemangat nak membantu. Mengunakan method penyampaian seorang kakak kepada adik kecil, selit-selit dengan mengusik mereka agar mereka tidak berasa kekok nak bertanya mana yang tidak faham. Soal jawab, soal jawab... tiba-tiba ada satu soalan membuatkan ana blur...  


Round off 8247 to the nearesttens.
Bundarkan 8247 kepada puluh yang terhampir.

Jawapan adik-adik ini ada 2, adik nina dan adik imran jawab 8247, jawapan adik hafiz 8250. Ana pun bagitahu jawapan hafiz betul. Ana tanya hafiz kenapa 4 jadi 5? Dia kata sebab kena tambah satu tapi die tak tahu kenapa kena tambah satu. Ana tahu, dia terdengar ana cakap tambah satu kat no 4 tapi ana cakap perlahan-lahan saja. Dengar juga dia eh...sabar je la : p

Kemudian ana cuba nak terangkan..tiba-tiba ana pula blur selepas tengok jawapan adik-adik ni..hihi...nak tambah satu, nombor sebelah puluh tu kena lebih berapa eh..rasanya 5 tapi lupa. Alamak!! Blur lak aih...

Kena cover ni...

"Adah!!! Kalo bundar no sebelahnya kene lebih berapa eh.. ce bagitahu adik2x ni. ..."
Adik-adik ini semangat la nak dengar suara dari dalam bilik. Ana nampak adik ana raudhah mamai-mamai..rupanya die tengah tido ke tadi..hehehe. Nampak cikgu raudhah tergoyang-goyang bangun, mungkin sebab terkejut...hehe.. then cikgu raudhah tanya lagi. 

"Apa die.."
"Kalo bundar no sebelahnya kene lebih berapa eh...."
"Lebih 5.." adik ana tu bagitahu.
"Aaa..dengar tak kak raudhah cakap apa?"
Budak-budak serentak cakap tak dengar.
"Weh..cakap kuat sikit, adik-adik ini tak dengar"
Cikgu Raudhah pun ulang kuat lagi...haha...
Dalam hati nak ketawa..mujur la...tiba-tiba blur bendanya senang je kot..
Jadi pengajarannya, sebelum nak mengajar orang, kita kena sentiasa bersedia agar kerja yang kita nak buat itu lebih yakin dan yang paling penting tak menyesatkan orang walaupun pada asasnya ia mudah. Kadang-kadang ana terlepas mengajar tahap tahun 4, sebab terbawa-bawa adik-adik yang datang belajar dengan ana sebelum ini. Tapi Alhamdulillah..adik ini tidak kisah.

"Tak apa kak, ajar jer...tahun depan sebelum belajar tahu dah"
Bagusnya adik-adikku ini...selepas sahaja ajar....ber Oooooo panjang lah mereka "Oooooh....macam tu ker...!" hehe

Untuk yang datang hari ini, budak-budak ini bagitahu..exam akhir tahun lagi 3 minggu. 

"Susah la kak belajar BI, akak tak nak ajar BI ker?"

Oh my God..!
 
"Bukan tak nak...(lama fikir)..ok lah! Minggu depan belajar  Matematik lepas tu belajar BI, Ok?"
"Okkkk!"
"Nanti soalan akak sediakan"

Tekad ana, sediakan soalan dan prepare...expecially subjek BI, supaya keyakinan itu ada untuk berkongsi ilmu dengan betul. Harapan ana, semoga ana dapat membantu adik-adik ini. Walaupun tak banyak, sedikit pun jadilah :) paling kurang pun, buat mak hepi...sebab mak suke anak-anak nya mengajar orang lain, pendek cite suka anaknya jadi cikgu....ppsssttt..ana adalah cikgu chipsmore kejap ada kejap tiada di kampung, so ini je yang mampu.

P/s : Hari ini, dah beli buku matematik darjah 3, buku BI dah habis..sape ada? Yang dah ada skema jawapan eh.. 


"Addin An-Nasihah ^___^

Friday, September 28, 2012

Diamlah kecuali dari perkataan yang baik

Sebelum berkata-kata mahupun menulis, fikirkan sejenak firman Allah SWT & juga sabda Nabi Muhammad s.a.w yang InsyaAllah bermanfaat untuk diri kita;

"Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya)." (Qaaf 50:18)

Al-Imam Al-Hakim tellah meriwayatkan dalam Mustadrak-nya dari ‘Ubadah bin Ash-Shamit bahwasanya Nabi s.a.w mengisyaratkan ke bibirnya dan berkata:

“Diamlah kecuali dari perkataan yang baik.”

Mu’adz bertanya kepada Rasulullah, “Apakah kita akan disiksa disebabkan apa yang diucapkan oleh lisan-lisan kita?” Rasulullah memukul peha Mu’adz, kemudian bersabda, “Wahai Mu’adz, ibumu kehilangan kamu”, atau beliau mengucapkan kepada Mu’adz apa yang Allah kehendaki dari ucapan. “Bukankah manusia ditelungkupkan di atas hidung mereka ke dalam jahannam tidak lain disebabkan kerana apa yang diucapkan oleh lisan-lisan mereka? Kerananya, siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah ia berkata baik atau ia diam dari berkata yang jelek. Ucapkanlah kebaikan niscaya kalian akan menuai kebaikan dan diamlah dari berkata yang jelek niscaya kalian akan selamat.”
(Dishahihkan Asy-Syaikh Muqbil t dalam Ash-Shahihul Musnad, 1/460)

Al-Imam An-Nawawi rh menasihatkan,;

“Sepantasnya bagi orang yang ingin mengucapkan satu kata atau satu kalimat, ia merenungkan dan memikirkan kata/kalimat tersebut dalam jiwanya sebelum mengucapkannya. Bila memang tampak kemaslahatan dan kebaikannya maka ia berbicara. Bila tidak, maka sebaiknya ia menahan lisannya.”
(Al-Minhaj, 18/318)
 
Pengajaran terbaru yang ana terima baru-baru ini adalah memang mudah hendak memohon maaf akibat bicara yang menguris hati seseorang dan mungkin kata maaf boleh diberi tetapi sejauh mana sakit dihatinya itu hilang. Tersentap juga ana, kerana selama ini ana fikir ringankan mulut sahaja untuk memohon maaf bagi kata-kata yang mungkin seseorang kawan tidak boleh menerimanya tapi tidak semudah itu. Walaubagimana pun kata-kata maaf memang satu azimat, namun sebaiknya cuba jaga bicara dan elakkan sesuatu perkara yang boleh menimbulkan kesan yang tidak membawa kebaikan walaupun niat asalnya baik.
 
 "Berfikir sebelum bertindak adalah satu kebijaksanaan". Lihat sahaja zaman ini, banyak orang berbicara tetapi bait-bait katanya kasar seperti orang yang tidak berakhlak walaupun apa yang hendak disampaikan itu ada kebenaran dan betulnya. Kata-kata yang seperti itulah yang menyebabkan orang tidak boleh menerima kebenaran yang hendak disampaikan. Matlamat betul, niat baik tetapi matlamat tak menghalalkan cara dan niat yang baik perlu diiringi dengan perlaksanaan yang Allah redha. Banyak yang perlu umat Islam masa kini perlu perbaiki, perlu banyak menyingkap sirah Nabi. Mencontohi akhlak Baginda Rasulullah SAW.

Sebaik-baik contoh tauladan adalah akhlak Rasullullah SAW~~




"Addin An-Nasihah ^___^

Friday, September 21, 2012

Ya Allah, damaikan qalbunya.





Semoga SABAR menjadi teman baikmu dalam menghadapi dunia yang penuh pancaroba, mulakan harimu dengan bacaan Al-Mathurat , kuatkan dirimu dengan bangun sepertiga malam dan lapangkan dadamu dengan bacaan ayat-ayat suci Al-quran serta terjemahannya. Hanya Allah tempat mengadu...kerana ujian hadir dengan dengan izinNya tanda sayangNya dia pada dirimu teman. Pasti pelangi yang indah sedang menantimu..setelah hujan lebat turun membasihi dirimu dalam keadaan dirimu tidak jangka bahawa hujan akan turun menimpamu pada waktu itu...tabahlah menahan gigil kerana kesejukan air hujan, kerana apabila hujan berhenti.. dirimu akan tersenyum melihat matahari yang akan mengeringkan pakaianmu dan menghilangkan kesejukanmu serta kehadiran pelangi yang indah selepas hujan akan damai mensaljukan qalbumu :)

"Addin An-Nasihah ^___^

Thursday, September 20, 2012

Impian itu doa

Assalamualaikum w.b.t

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang. Selawat ke atas Rasul kekasih Allah Muhammad SAW. Tiada cinta yang lebih sempurna melainkan cinta kepada Allah & RasulNya. Tiada kasih yang lebih bermakna melainkan kepada Mak & Abah tersayang.

Sudah hampir 3 bulan berada di Darul Mubarak. Ini bermakna, praktikal ana tinggal 1 bulan sahaja lagi. Alhamdulillah..banyak pengalaman yang boleh dikutip. Banyak ilmu yang telah dipelajari. Banyak pengajaran dan panduan juga diperolehi. Semuanya mempunyai 1001 makna, pengalaman masa kini adalah asset yang paling berharga untuk masa hadapan :)

Yang paling best, menjalankan praktikal di Darul Mubarak iaitu sebuah agensi pelancongan dan umrah, sedikit sebanyak membawa ana mengenali dunia luar..terutamanya sebuah tempat yang menjadi impian ana untuk dijejaki...iaitu tanah suci. Jika dilihat..seawal penubuhan blog ini ana ada nyatakan di bawah blog ana ini impian yang ingin dicapai.. Alhamdulillah...impian pertama, InsyaAllah...setelah pelbagai onak duri Kau beri :')

Berbalik kepada tadi, siapa yang tidak mahu menjejakkan kaki ke Tanah Suci..semua mahu. Ana seronok menjalankan praktikal di Darul Mubarak kerana kawan-kawan sekerja disana semua mempunyai pengalaman ke Tanah Suci dan tak lokek berkongsi cerita dan tak jemu juga menjawab pertanyaan ana tentang Tanah Suci. Terasa dekatnya tempat suci itu apabila mengenalinya dengan lebih mendalam daripada sebelum ini. Semoga ini menjadi persediaan buat ana untuk menjejakkan kaki di sana suatu hari nanti, InsyaAllah :)



Semua bermula dengan niat & doa :) Jika kita impikan sesuatu, pasanglah niat untuk impian itu dan banyakkan berdoa. Allah Maha Mendengar, pecaturan Allah juga sangat hebat. Percayalah! Yang pasti..Allah akan beri apa yang kita impikan apabila kita telah layak dan cukup bersedia untuk menerimanya.

Saat ini, report harian praktikal alhamdulillah masih up to date..hehe. Yang tergendala buat masa ini adalah report akhir. Waaa...rajiinnnya...kalo lah ada orang offer nak tolong fikirkan, kan best :) Kawan-kawan kat opis selalu ok je, selalu bagi kerjasama, kadang-kadang mereka sama-sama fikirkan tentang projek apa nak buat... cume penulis ini je yang 'rajin' nak fikir lagi.. Penyelia laporan UUM mungkin akan datang anytime, anywhere, anybody and i dont know...huhuuu. Tak sabar-sabar menanti kedatangan Puan Hawa! Rindunya kat puan, my guru yang ajar Algebra Linear sem 2 dan berwajah keibuan :) Ermm kena ready 24 hours lah for madam call me and say " I will come ur place for see u".

I still waiting u madam!
Minta doa semuanya baik-baik aja ya :)

Hidup mesti ada cita-cita, impian dan juga matlamat.. tak salah juga jika punyai angan-angan, yang penting, asasnya untuk mardhotillah :) Yang baik itu dari Allah, Yang buruk..salah..silap itu dari diri penulis ini sendiri..maaf dipinta.

Sekian, wassalam.



"Addin An-Nasihah ^___^

Friday, September 7, 2012

Cara Menguatkan Roh Ukhuwah

Assalamualaikum w.b.t
Ukhwah adalah satu ikatan hati dan rohani. Apabila telah wujud jalinan ukhwah maka perlulah kita suburkannya agar berkekalan dan lebih indah. Ukhwah fillah iaitu ukhwah kerana Allah adalah jalinan ukhwah yang paling indah and the best :)  Apa maksud ukhwah fillah? ukhwah fillah pada pandangan ana adalah jalinan persahabatan yang kita jalinkan tanpa ada sebab untuk kepentingan diri sendiri, tetapi untuk kepentingan agama Allah dan untuk kehormanian hidup sesama kita.. :) Ukhwah yang terbaik bagi ana ialah bila nampak sahaja kelibat sahabat itu, mesti ada rasa excited nak tegur, rasa bebas nak bercerita apa sahaja tanpa rasa takut sekiranya ada rahsia yang terlepas...sebab semua tentang kita sahabat kita itu tahu. Itulah ukhwah yang terbaik :)
Jom suburkan roh-roh ukhwah !

MEMBERITAHU KEPADA SAUDARA YANG DICINTAINYA - Rasulullah SAW bersabda ertinya: "Apabila seseorang mencintai saudaranya maka hendaknya ia memberitahu kepadanya." HR Abu Daud dan Tirmizi.

Bila ada sahabat, jangan lupa nyatakan padanya yang kita rasa seronok bersahabat dengannya, rindu dan sayang padanya...bukan untuk membodek eh tetapi untuk suburkan rasa kasih sayang dalam persahabatan agar sahabat rasa dirinya dihargai bukan pada waktu susah sahaja tetapi pada waktu senang juga :)


BERDOA UNTUK MEREKA - Menurut riwayat Muslim bahawa Rasullah bersabda: "Tidak seorang hamba mukmin berdoa untuk saudaranya dari kejauhan kemungkaran melainkan malaikat berkata; dan bagimu juga seperti itu."




Berdoa adalah hadiah paling berharga dan mahal dari kita buat sahabat yang kita kasih. Berdoalah agar ukhwah antara kita dan sahabat dipelihara oleh Allah.  Berdoakan kebaikan untuk dirinya jika ada kekuranganya yang kita tak dapat terima, dan berdoalah agar kita menjadi sahabatnya yang boleh membawa dirinya dan diri kita ke jalan yang Allah redha :) Percayalah..mendoakan sahabat merupakan petua paling berkesan dalam mengeratkan ukhwah, dalam kita tak sedar...Allah akan eratkan dengan pelbagai cara seperti berbaik sangka, mudah memaafkan, saling mengingati dan semakin hari semakin sayang akan persahabatan yang terbina :)




BERJABAT TANGAN BILA BERTEMU - Rasulullah SAW menganjurkan umatnya bila bertemu dengan saudara-saudara agar cepat-cepatlah berjabat tangan sesuai dengan hadis yang diriwayatkan Abu Daud dari Barra: "Tidak ada dua orang mukmin yang berjumpa lalu berjabat tangan melainkan keduanya diampuni dosanya sebelum berpisah."



Apabila bertemu bersalamanlah kerana sentuhan itu pengerat ukhwahnya. Apa yang ana kagum di tempat kerja ana sekarang, staff lelaki rajin bersalaman sesama mereka bila masuk pejabat, setiap hari begitu..Subhanallah :) Yang mendahulukan huluran tangan lebih baik daripada menyambutnya. Lebih cantik sekiranya, disertakan dengan kata-kata maaf. Latihkan diri kita, jika bersalaman sahaja tidak kira dalam keadaan apa pun dan dimana pun...berjabat tangan sahaja automatik mulut mengungkap perkataan 'maaf ya'. Walaupun mungkin ada yang mengata..eh macam raya pula..eh baru kenal, xada dosa apa pun dll. Tetapi kita mesti ingat..dosa dengan Allah kita boleh mohon ampun denganNya dan Allah Maha Pengampun. tetapi berdosa dengan manusia, kita akan berdosa jika ada perkataan dan perbuatan yang menguriskan hatinya selagi kita tidak memohon maaf. Kita tidak tahu hati sahabat kita, tapi bila kita maaf semoga hatinya kembali lembut untuk memaafkan dan insyaAllah ukhwah akan terjalin dengan sucinya..MasyaAllah :)


 
MENGUNJUNGI SAUDARA - Dalam kitabnya Al Muwathtaa Iman Malik meriwayatkan: Bersabda Nabi Muhammad SAW bahawa Allah berfirman : "Pasti akan mendapat cintaku orang-orang yang mencintai kerana Aku, dimana keduanya saling berkunjung kerana Aku dan saling memberi kerana Aku."





Memang tidak dapat dinafikan, amalan kunjung mengunjung dapat menyuburkan ukhwah yang terbina. Sebab tu bulan Syawal digalakkan amalan kunjung mengunjung sempena sambulan Hari Raya. Pergilah kunjungi kampung, rumah dan keluarga sahabat-sahabat kita bila ada peluang. Teringat ana dengan kata-kata sahabat ana. Ana kata "Dia sahabat rapat dan kami pernah sebilik semasa belajar", rakan ana tanya kembali " Sudah pernah pergi ke rumahnya dan menggunakan tandas rumahnya?" ,  Ana menggelengkan kepala.." Tidak pernah",  Dia pun berkata "Itu masih belum dikatakan sahabat rapat". Amiklah peluang semasa bersahabat untuk beraya rumahnya, hadiri kenduri rumahnya, singgah ntuk tumpang solat, singgah untuk berehat dan bermacam-macam lagi cara dan alasan untuk kita mengunjungi sahabat kita yang penting tidak menganggu dan terlalu menyusahkannya :) Sahabat yang baik akan menerima kedatangan sahabatnya dengan hati terbuka..InsyaAllah :)




MENYAMPAIKAN UCAPAN SELAMAT - Diriwayatkan oleh Anas bin Malik ra bahawa Rasulullah SAW bersabda ertinya: "Barangsiapa mengucapkan selamat kepada saudaranya ketika saudaranya mendapat kebahagiaan nescaya Allah menggembirakan pada hari kiamat." (HR Tabrani).


Ucapkan sesuatu yang boleh menggembirakan hati sahabat. Jika hari lahirnya, wish la, jika hari raya, wish, jika mendengar kejayaannya, kebahagiannya..ucaplah tahniah dan sebagainya. Paling tidak pun..wish la selamat pagi, selamat malam :p Lebih comey, cantik dan molek setiap ucapan itu disertakan dengan doa. Contohnya, selamat jalan..semoga Allah melindungi dirimu selalu. Indah bukan :) atau..boleh ke....jalan baik2x ya..jatuh bangun sendiri ..erk? :p

 

MEMBERI HADIAH - Imam Dailami meriwayatkan dari Anas dengan marfu' bahawa Rasulullah SAW bersabda ertinya: "Hendaklah kalian saling memberi hadiah kerana hadiah itu dapat mewariskan rasa cinta dan menghilangkan kekotoran hati." Dalam hadisnya marfu, Imam Thabrani meriwayatkan dari Aisyah RA bahawa Rasulullah bersabda ertinya: "Biasakanlah kamu saling memberi hadiah nescaya kamu akan saling mencintai."





Yeah! Ana suka dapat hadiah..hehe. Hadiah buatan tangan sahabat untuk kita lagi ana suka :) Jadi...jika diri kita gembira dapat hadiah, mesti sahabat-sahabat kita juga begitu. Apa yang kita suka sahabat lakukan pada kita, kita lakukanlah pada sahabat. Lagi kita sayang sahabat kita, lagi macam-macam kita fikirkan nak bagi hadiah apa. Barang yang kita sayang dan suka, itu kita berikan pada sahabat...dengan rela hatinya, itu tanda ukhwah kita dengan sahabat semakin kukuh. Hadiah tak semestinya bagi barang, macam-macam cara kita boleh lakukan untuk menghadiahkan sahabat sesuatu seperti hadiahkan senyuman, belanja makan, bawa jalan-jalan, pada ana...hadiah ini adalah memberi sesuatu yang boleh menggembirakannya, memberi kenangan padanya samada ia kenangan melalui barang atau peristiwa manis :)

MEMPERHATIKAN KEPERLUAN SAUDARA - Diriwayatkan oleh Abu Hurairah ra. Bahawa Rasulullah SAW bersabda ertinya: "Siapa yang meringankan beban penderitaan seorang mukmin di dunia pasti Allah akan meringankan beban penderitaannya di akhirat kelak. Siapa yang memudahkan orang dalam keadaan susah pasti Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Siapa yang menutupi aib seseorang muslim pasti Allah akan menutupi (aibnya) di dunia dan akhirat. Dan Allah akan selalu menolong hambaNya jika hamba tersebut menolong saudaranya." (HR Muslim)



Setiap sahabat kita ada haknya yang patut kita tunaikan. Ustazah ana pernah berpesan, jagalah hak kawan kamu..insyaAllah Allah akan menjaga hak kamu pula. Hak sahabat untuk dirai kehadirannya dalam hidup kita. Kita mesti raikannya dengan melayannya dengan baik, senyuman dan pertolongan bila die berada dalam kesusahan. Walaupun ini diri kita, tetapi kita punyai tanggungjawab dan orang disekeliling kita punyai hak dan memerlukan kita. Begitu juga kita. sebab kita tidak sempurna :)

 Sekian , jom suburkan ukhwah :)


"Addin An-Nasihah ^___^

:::SAHABAT-SAHABATKU:::