Hiii...!


Monday, October 1, 2012

Cikgu Chipsmore :)

Kisahnya semalam, mengajar 3 orang adik darjah 3 di kampung subjek matematik. Adik-adik ni datang tanpa membawa buku latihan matematik tetapi hanya membawa bekas pensel dan buku kosong warna warni. Alahai adik-adikku. hehe. Apa nak di ajarkan tak ada sililbus matematik tahun 3. Mati akal juga, lepas tu terfikir nak cari soalan darjah 3 di internet. Alhamdulillah jumpe. Jadi hari ini bersama-sama mereka menjawab contoh soalan peperiksaan tersebut dalam internet. Memberitahu mereka kaedah menjawab soalan matematik. Walaupun ada 3 orang tapi menguji kesabaran juga sebab tak semuanya cepat tangkap. Terfikir juga, bagaimanalah cikgu mengajar 2, 3 kelas sehari itu. Memang kena semangat tinggi la.

Dan melihat semangat adik-adik ini nak belajar menyebabkan diri ini juga bersemangat nak membantu. Mengunakan method penyampaian seorang kakak kepada adik kecil, selit-selit dengan mengusik mereka agar mereka tidak berasa kekok nak bertanya mana yang tidak faham. Soal jawab, soal jawab... tiba-tiba ada satu soalan membuatkan ana blur...  


Round off 8247 to the nearesttens.
Bundarkan 8247 kepada puluh yang terhampir.

Jawapan adik-adik ini ada 2, adik nina dan adik imran jawab 8247, jawapan adik hafiz 8250. Ana pun bagitahu jawapan hafiz betul. Ana tanya hafiz kenapa 4 jadi 5? Dia kata sebab kena tambah satu tapi die tak tahu kenapa kena tambah satu. Ana tahu, dia terdengar ana cakap tambah satu kat no 4 tapi ana cakap perlahan-lahan saja. Dengar juga dia eh...sabar je la : p

Kemudian ana cuba nak terangkan..tiba-tiba ana pula blur selepas tengok jawapan adik-adik ni..hihi...nak tambah satu, nombor sebelah puluh tu kena lebih berapa eh..rasanya 5 tapi lupa. Alamak!! Blur lak aih...

Kena cover ni...

"Adah!!! Kalo bundar no sebelahnya kene lebih berapa eh.. ce bagitahu adik2x ni. ..."
Adik-adik ini semangat la nak dengar suara dari dalam bilik. Ana nampak adik ana raudhah mamai-mamai..rupanya die tengah tido ke tadi..hehehe. Nampak cikgu raudhah tergoyang-goyang bangun, mungkin sebab terkejut...hehe.. then cikgu raudhah tanya lagi. 

"Apa die.."
"Kalo bundar no sebelahnya kene lebih berapa eh...."
"Lebih 5.." adik ana tu bagitahu.
"Aaa..dengar tak kak raudhah cakap apa?"
Budak-budak serentak cakap tak dengar.
"Weh..cakap kuat sikit, adik-adik ini tak dengar"
Cikgu Raudhah pun ulang kuat lagi...haha...
Dalam hati nak ketawa..mujur la...tiba-tiba blur bendanya senang je kot..
Jadi pengajarannya, sebelum nak mengajar orang, kita kena sentiasa bersedia agar kerja yang kita nak buat itu lebih yakin dan yang paling penting tak menyesatkan orang walaupun pada asasnya ia mudah. Kadang-kadang ana terlepas mengajar tahap tahun 4, sebab terbawa-bawa adik-adik yang datang belajar dengan ana sebelum ini. Tapi Alhamdulillah..adik ini tidak kisah.

"Tak apa kak, ajar jer...tahun depan sebelum belajar tahu dah"
Bagusnya adik-adikku ini...selepas sahaja ajar....ber Oooooo panjang lah mereka "Oooooh....macam tu ker...!" hehe

Untuk yang datang hari ini, budak-budak ini bagitahu..exam akhir tahun lagi 3 minggu. 

"Susah la kak belajar BI, akak tak nak ajar BI ker?"

Oh my God..!
 
"Bukan tak nak...(lama fikir)..ok lah! Minggu depan belajar  Matematik lepas tu belajar BI, Ok?"
"Okkkk!"
"Nanti soalan akak sediakan"

Tekad ana, sediakan soalan dan prepare...expecially subjek BI, supaya keyakinan itu ada untuk berkongsi ilmu dengan betul. Harapan ana, semoga ana dapat membantu adik-adik ini. Walaupun tak banyak, sedikit pun jadilah :) paling kurang pun, buat mak hepi...sebab mak suke anak-anak nya mengajar orang lain, pendek cite suka anaknya jadi cikgu....ppsssttt..ana adalah cikgu chipsmore kejap ada kejap tiada di kampung, so ini je yang mampu.

P/s : Hari ini, dah beli buku matematik darjah 3, buku BI dah habis..sape ada? Yang dah ada skema jawapan eh.. 


"Addin An-Nasihah ^___^

3 comments:

  1. Nasib baik i tido dlm waras.. kui3~
    cukup bulan sila byr royalty right..hehuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waras la sgt..terhuyung hayang mcm humaira..haha

      Delete
    2. comel kot.... mcm humaira..heeeeee

      Delete

:::SAHABAT-SAHABATKU:::