Hiii...!


Friday, January 28, 2011

Tak Semudah Itu Memilih Pemimpin

Assalamualikum w.b.t


Baru-baru ini DPP tempat ana tinggal ada mengadakan perjumpaan untuk setiap biro. Setiap biro akan mengadakan perjumpaan mengikut susunan waktu dan tarikh yang telah ditetapkan oleh pihak pentadbiran dpp. Terasa teringin nak masuk satu lagi biro selain biro kesayangan ana iaitu biro kerohanian. Jadi ana masuk perjumpaan satu biro ini. At least dapat pengalaman baru dan dapat melihat aktiviti biro lain. Dan prosesnya seperti biasa, menceritakan aktiviti biro dan menjalankan proses perlantikan. Proses perlantikan seperti biasa iaitu dengan pengudian. Bermula dari pengerusi sehingga ajk-ajk kecil. Alhamdulillah selesai dengan baiknya.




Dan pada malam yang berikutnya, biro kerohanian pula mengadakan perjumpaan. Agak berbeza sedikit berbanding biro lain. Biro ini mengumumkan nama-nama yang memegang tampok pimpinan bermula daripada Majlis Tertinggi sehingga ketua-ketua biro. Tiada pengudian dilakukan kerana semua telah ditetapkan. Namun ketetapan tersebut telah di maklumkan terlebih dahulu kepada empunya badan. Dan sekiranya ada bantahan daripada ahli biro yang lain dengan hujah tersendiri, no problem. Kemudian Biro kerohanian mengadakan sijil dan cenderamata kepada ajk dan ahli semester lepas sebagai penghargaan serta jamuan makan. Beberapa hari kemudian, ada seorang adik yang berada di dalam Majlis Tertinggi biro bertanyakan kepada ana.

"Kak seha, k
enapa biro kerohanian tak buat undian macam biro lain untuk lantik Ajk"

"Sebab biro kerohanian dah buat pemilih
an untuk memegang jawatan dalam biro"

"Dah tu, biro kerohanian tak melaksanakan sistem demokrasilah ni" hehe


Fuh, persoalan yang baik dan tak pernah ana jangka persoalan sebegitu akan di tanya.


"Kita menggunakan sunnah Rasullullah, dimana pemilihan pimpinan dilantik atas perbincangan dan keputusan yang telah diputuskan oleh syura ( MT & AJK lama)"

"Oh, tak terpikir pula"

"Dah tu sebelum ini fikir apa?"

"Sebelum ini fikir undian adalah yang terbaik"

"Kenapa pula?"

"Sebab kawan-kaw
an kita tahu siapa kawan-kawan mereka yang boleh buat kerja"

"Dah tu hari tu kak seha masuk biro tu tak kenal
pun siapa dia dan macamna orangnya, dah nak undi yang mana...main angkat tangan je lah, camne pulak tu...." hehehe



Erm...lebih kurang begitulah sembang-sembang santai kami.

Syura adalah salah satu prinsip asas pengurusan & pentadbiran yang telah
dilaksanakan dalam pengurusan Negara Islam yang lampau. Syura adalah satu sistem perundangan bersama dalam semua peringkat. Allah s.w.t. memerintahkan Rasulullah s.a.w. supaya melaksanakan Syura dengan sahabat- sahabatnya dalam memutuskan perkara-perkara yang berkaitan dengan kepentingan awam. Perintah melaksanakan Syura telah disebutkan oleh Allah s.w.t. melalui ayat :

“Dan juga lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang menyahut dan menyambut perintah TuhanNya serta mendirikan sembahyang dengan sempurna; dan urusan mereka dijalankan secara bermesyuarat sesama mereka; dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepadanya.” (Al-Syura 42:38)



Ana tidak kata system demokrasi itu salah, boleh digunakan selagi ianya tidak melanggar syariat Islam. Dalam kes ini, mungkin dari sudut pandangan beberapa orang ianya tidak adil, tapi sebenarnya pemilihan seseorang itu di buat setelah melihat dari banyak aspek. Ia dilihat dari segi komitmen, penglibatan, keseriusan laksanakan tugas, akhlak, kesungguhan, amalannya dan sebagainya. Bukan senang untuk mencari seseorang untuk dijadikan pimpinan.

Ana masih ingat lagi, senior ana bercerita tentang bagaimana seorang sahabatnya serius melantik seorang untuk dijadikan pimpinan. Sehinggakan dia sanggup bermalam dibilik bakal pemimpin itu dan melihat samada beliau bangun malam atau tidak. Hebat bukan.


Walaupun nampak biro kerohanian di DPP hanyalah satu biro yang kecil. Tetapi bukan kuantiti yang kita mahukan tetapi kualiti untuk laksanakan kerja Islam terutamanya didalam kawasan kecil ini. Mungkin hasil latihan kecil disini, mereka yang terlatih dengan kerja-kerja Islam inilah yang akan istiqomah diluar sana serta lebih menyedari bahawa setiap orang wajib meneruskan rantai-rantai perjuangan Rasululluh iaitu amar makruf nahi mungkar, menyampaikan dan menjadi pemudah cara untuk memahamkan masyrakat disekeliling tentang agama.

Syura telah dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w. sebagai panduan kepada generasi kemudiannya.



Abu Hurairah berkata di dalam suatu riwayat yang bermaksud :



“Tidak ada orang yang paling banyak bermesyuarat dengan sahabatnya kecuali Rasulullah s.a.w.”



Walaubagaimanapun, harapan ana agar lebih ramai lagi yang ada kesedaran untuk berada di jalan dakwah di sini. Imam Hasan Al Banna pernah menyebut "Berdasarkan sejarah, mana-mana kebangkitan umat di belakangnya ada fitrah, ada manhaj dan ada orang yang bersemangat (rijal) untuk menyokong fikrah tersebut"


Segar lagi diingatan ana peringatan daripada seorang sahabat ana, yakni matlamat seorang pemimpin adalah melahirkan seorang pemimpin. Bukan semua orang mempunyai kebolehan dalam kepimpinan terutamanya dalam organisasi, jika semua orang nak memimpin siapa yang mahu dipimpin. Dan tak semua sedar bahawa die mempunyai kelebihan itu, tetapi orang yang melihatnya tahu. Jadi mereka yang dilihat mempunyai kebolehan tersebut, kita bagi ruang, peluang dan kepercayaan kepadanya untuk mencungkil kebolehannya untuk memimpin. Yang penting, kita bersama tak kira siapa pun dia junior ke, senior ke, tua ke muda ke.......




"Addin An-Nasihah ^___^

Thursday, January 6, 2011

Penyelarasan Kalendar Akademik IPTA Sesi 2011-2014

Fasa Pelaksanaan Kalendar Akademik


Tarikh Untuk Pendaftaran
Sesi Akademik Pelajar Baru Pelajar Lama



2011/2012 2-7 September 2011 1 Ogos 2011
2012/2013 13 Ogos 2012 20 Ogos 2012
2013/2014 2 September 2013 9 September 2013



Tarikh di atas masih lagi tertakluk kepada keputusan muktamad pihak IPTA. Oleh itu para pelajar dinasihatkan merujuk kepada pengumuman terkini universiti masing-masing.


Penyelarasan Kalendar Akademik IPTA Sesi 2011-2014
"Addin An-Nasihah ^___^

Tuesday, January 4, 2011

Idola yang menyejukkan hati

Assalamualaikum w.b.t

Ana nak tanya ni, suka tak tonton idola kecil? Erm, ana tak lah suka, tapi kalau buka tv dan tengok ada, ana layan je la. Pagi ini, habis kemas rumah awal, sebab start awal.hehe. Dan extra time lagi sebab tak de baju kotor nak basuh dah. Jadi hari ini dapatlah bersantai-santai lama sikit sementara nak tunggu tengahari. Ana pun ambil remote dan on tv. On je tv, terus terpampang idola kecil 3, oh ulangan rupanya...ketinggalan kok. Tapi sebelum ini pun banyak kali juga tengok, tengok gelagat peserta-persertanya.

Apa ye, pandangan antum dengan rancangan tv tersebut? Apa perasaan waktu menontonya? Erm.....ana pun tanyalah pendapat seorang sahabat tentang idola kecil ini. Apa dia jawab.

"Kan bagus suara best tu masuk akademi Al-Quran, memang mantop la bertaranum..."
"Suara sedap bukan semua dapat, gifted tu..."

Betul tu, bukan semua orang diberi anugerah dan berkebolehan suara yang merdu. Anugerah yang dikurniakan itu sepatutnya digunakan dengan sebaiknya, bagaimana digunakan dengan sebaiknya? Tepuk dada, tanya iman. Jika tiada iman,, tepuk dada, tanya mana nak cari iman.

Sebetulnya, ana sedih..sedih yang teramat apabila melihat adik-adik (xbleh anak2, sbb ana xkawin lagi..huhu) yang menjadi peserta pertandingan itu. Sedih kerana mempunyai ibu bapa yang merelakan mereka terlibat dengan dunia hiburan sebegitu. Sedih kerana mempunyai ibu bapa yang sanggup melihat anak-anak mereka menari-nari dengan pemakaian yang serupa artis di atas pentas. Sedih rasa hati apabila melihat adik-adik ini menangis, dan ibu bapa pun turut menangis memujuk. Dan sedih juga melihat ibu bapa yang gembira, seronok apabila anak-anak mereka terpilih. MasyaAllah. Sukar hendak digambarkan perasaan ini.

Perlukah menangis apabila anak-anak tidak terpilih. Sepatutnya mereka menangis semasa melihat anak-anak mereka diatas pentas yang rancak berhibur. Dan apatah lagi sekiranya anak-anak mereka itu jauh daripada Al-Quran, masih tidak tahu membaca Al-Quran. Alangkah sedihnya. Jangan persiakan air mata itu wahai saudara seIslam ku... Air mata tangisan itu terlalu mahal dan sebaiknya ia mengalir keluar untuk agama Allah. Kenapa mesti ia dialirkan untuk sesuatu yang kamu turut sumbangkan dalam kehancuran umat Islam.

Dengan sukanya ana mengucap Alhamdulillah apabila nama-nama mereka yang tidak terpilih dalam idola kecil. Bersyukur kerana Allah tidak memilih dia untuk pergi jauh dalam dunia hiburan. Kasihan, kerana mereka masih kecil...perlukan bimbingan. Waktu umur begini sepatutnya mereka dididik untuk mendalami ayat-ayat suci Al-Quran, diberi makanan rohani untuk menghadapi hari remaja yang lebih mencabar.

Tapi sekuat manakah?? Jika tidak terpilih kali ini, mungkin dia akan bertekad untuk memasuki Akademi Fantasia, Mentor, One In Million dan sebagainya. Lihatlah dari yang berumur kecil, remaja sehinggalah ke tua ada sahaja rancangan realiti yang membuka peluang untuk terus berhibur mengikut cara barat. Dah masuk berumur sedikit boleh masuk pula Sehati berdansa, Mari Menari, Muzik-muzik dan sebagainya. Fuhh, bagai kulat yang tumbuh di atas pokok getah selepas hujan. Dari tv RTM, Tv swasta hinggalah ke ASTRO...semua pakat berlumba-lumba...horeyy..yahoo...google..!! Seronoknya...ish3. Sedarkah kita semua ini semua budaya hedonisme. Tahukah kamu apa itu HEDONISME?? Inilah salah satu budaya harapan Yahudi dan Nasrani untuk melenyapkan agama Islam di muka bumi ini.

Hadis Riwayat Muslim ada meriwayatkan. Daripada Abu Sa'id Al-khudri r.a berkata: Bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda : "Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke dalam lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka", Sahabat bertanya, "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?". Nabi s.a.w menjawab"Siapa lagi kalau bukan mereka".

Ramai orang Islam yang terperangkap dengan tipu helah Yahudi dan NAsrani dan ramai juga orang yang menjadi alat dan tali barut mereka. Ya Allah, selamatkanlah kami! Semoga mereka yang masih tidak menyedari perkara ini diberi hidayahMu, dan semoga kami yang menyedari ini diberikan kekuatan untuk terus beristiqamah. Mungkin mereka tidak bersalah kerana mereka tidak mengetahuinya. Mungkin salah kita yang mengetahuinya tapi tidak mahu menyampaikannya. Jadi jangan salahkan sesiapa salahkan diri sendiri dan mari kita berdoa agar umat Islam diberikan kekuatan untuk bersatu.

Langkah Yahudi jangan dituruti
Umat Yahudi dimurka Tuhan,
Jalan Nasrani jangan diikut,
Ilmu dituntut, amal ditinggalkan.

Kenapa kita mesti melutut,
Umat nasrani sesat di jalan,
Kepada bangsa bersifat taghut,
Amal dibuat tanpa pedomen.

Sejukkah hati jika seperti ini idola kecil kita??
Sejuknya hati bagaikan salju jika ada ramai idola kecil sepertinya ^_^





Inilah contoh idola kecil yang menyejukkan hati.
Rancangan realiti Tv Pemilihan Dai'e Kecil (PILDACIL) di Indonesia.

Semoga Allah beri petunjuk...


"Addin An-Nasihah ^___^

:::SAHABAT-SAHABATKU:::