Hiii...!


Tuesday, May 18, 2010

Langkah Baru


Syukur ke hadrat Ilahi di atas limpah kurniaanya dengan nikmat hidupnya, nikmat Imannya,nikmat Islam...SubhanaAllah.. Tidak tahu apa rasanya bila tiada kurniaanMu ini Ya Allah dan janganlah Engkau membiarkan ku hilang nikmat Iman dan Islam..aku xnak merasainya pun.. walaupun hanya sesaat..nauzubillah. Selawat dan salam mudah-mudahan selalu dicurahkan ke atas Rasulullah S.A.W.

Alhamdulillah, sahabat2 lain semua dah lame melangkah..tapi aku baru baru nak melangkah.. selalu macam tu.. tapi xpe! small matter la.. biar lambat asal selamat. Selagi ada kemahuan disitu ada jalan. Nak seribu daya, xnak seribu dalih...!

" Sesiapa yang ditanyakan tentang Ilmu pengetahuan, tetapi dia menyembunyikan, Allah akan merenjamkannya dengan renjaman api neraka pada hari akhirat kelak" - Riwayat Abu Daud daripada Abu Hurairah.

Teringat masa kat politeknik dulu, semester 2,3,5...ah setiap semester la. Orang selalu tanya "kenapa eh nak jadi exco?". Ringkas jawapku..nak kongsi ilmu yang ada ini dengan orang lain. Itu salah satunya la jawapanku. Sedangkan ilmu yang ada tu...bukan banyak mane pun.. Tetapi.."Sampaikanlah, walau hanya satu ayat" sedemikianlah yang ditegaskn oleh Rasulullah S.A.W. Memang ilmu tak cukup..tapi nak tunggu cukup..bile..bile dan bile.. Ilmu Allah ini luas.. Kadang2 kita perlukan sesuatu tekanan atau cabaran, untuk melakukan sesuatu. Sama macam nak hadapi peperiksaan... bile nak exam..tiba2 jadi budak rajin baca buku, baru la berusaha nak faham tu nak faham ni. Begitu la juga, dulu kenapa nak jadi exco..at least akan berusaha untuk memperbaiki diri dan berusaha menambah ilmu.. sebab akan menjadi rujukan adik-adik nanti dalam semua aspek...so get ready. Mungkin kini..disini.

Aku ingin memulakan langkah baru...cra baru..perubahan baru. Aku bukan la seorang penulis..namun, aku tahu setiap perkataan yang ditulis, setiap kata yang dibicarakan dan setiap apa yang disampikan...semua itu akan mendidik hti, menyedarkan dan memuhasabahkan diri..bukan hanya untuk pembacanya malah diri ini jua...

Semua ini memerlukan keikhlasan..supaya redha Allah mengiringi..dan ia tidak menjadi sesuatu yang sia2. Bukan mudah hendak mendidik hati..bukan mudah nak penuhinya dengan sifat2 mahmudah... bukan mudah hendak sucikannya daripada sifat2 mazmumah.. tetapi kena ada usaha..jikalau nak ianya menjadi seputih dan sesejuk salju :D

"Addin An-Nasihah ^___^

1 comment:

  1. ermm langkah baru dan permulaan yg agak bgus.... chayo2!hehe

    ReplyDelete

:::SAHABAT-SAHABATKU:::