Friday, July 19, 2013

Handphone masuk hospital

Allahu Akhbar...

Diuji olehNya dengan kata-kata.

Handphone dimasuki air semasa bercuti di tepi pantai Marang Terengganu baru-baru ini. Kesannya, speaker handphone tidak berfungsi lagi. Bila speaker rosak, tak boleh la dengar call in, mesaj masuk dan sebagainya. Tetapi masih boleh mendengarnya dengan menggunakan earphone. Hampir sebulan jugalah, menggunakan handphone yang bisu. 

Suatu petang, berborak dengan seorang sahabat. Bercerita tentang handphone yang sudah membisu.

"InsyaAllah lah, setakat ini tak ada lah rasa tensen ke pe ke sound handphone takde ini"

Sememangnya, ketiadaan sound hanphone itu tidak menganggu pun harianku atau mengugat kegelisahan. Namun telah berusaha ,bawa ke kedai untuk baiki tapi kena bawa ke centrenya. So, tertangguh lagi untuk memperbaikinya.

Keesokkannya, setelah sebulan tiada tanda-tanda handphone itu akan rosak, tidak sakit atau pun demam..bagi ku ia sihat macam biasa cume bisu sahaja. Tapi di takdirkan Allah. Sebelum tidur, handphone sihat seperti biasa tapi bila bangun pagi nak lihat jam di handphone. Handphone sunyi, tiada cahaya, tiada gambar dan kaku. Handphoneku mati tak boleh on langsung. Ingatkan kurang air, so bagi lah minum (charge h/p) tapi senyap..tak ada langsung tanda-tanda ia sedang 'minum'. 

Bagaikan seorang manusia yang sihat walafiat tetapi tiba-tiba Allah cabutkan nyawanya dalam tidur. Ya Allah, mungkinkah ujian ini teguran atau peringatan darimu...

Jika dahulu menggunakan h/p tanpa suara, kini h/p tanpa nyawa. Kali ini ku akui, ia sedikit tergugat. Ku kembali menggunakan h/p lama yang hampir 3 bulan tidak menggunakannya. Alhamdulillah, h/p lama masih bleh digunakan. 

Memang ku akui, amat sayang dengan h/p ini. Namun, apa yang kita miliki ini pinjaman sahaja, Allah pemilik utamanya. Walaubagaimanapun, putus asa bukan pilihan diri. Petang esoknya, sahabat-sahabatku yang baik menemaniku ke center untuk membaikinya. Sebelum itu telah mengeluarkan sejumlah duit sebagai preparation untuk pembayaran sekirannya ia boleh dibaiki.

Lastly, handphone kesayanganku dimasukkan ke hospital (kedai)...huhu..Berapa lama ditahan pun tidak tahu... 

Sehari berlalu, tiba waktu petang..mendapat panggilan daripada 'hospital', memaklumkan jenis kerosakan dan memberi tahu jumlah RM perlu dibayar. Kos rawatannya boleh tahan tapi masih di bawah bajet duit yang dikeluarkan semalam dan masih ada baki. Minta pihak 'hospital' tunggu untuk saya call balik, nak fikir dulu walaupun sebenarnya dah ada kata putus. Sebab nak jugak h/p tu sihat...huhu

Tanya pendapat sahabat di office.

"Ok tak harga baikinya RM.......? Lagi pun masih dalam bajet, ok la kot eh...sebab bajet pun banyak tu, kalau lebih tu nak kena pikir balik la nak baiki tak"

Tidak sampai seminit, pihak 'hospital' call lagi dan......................

"Maaf Cik Nasihah, saya salah bagi tahu, sebenarnya harganya .................."

Harganya lagi tinggi...wuhaaa....hampir-hampir menghabiskan duit yang telah di bajetkan :'(

Allahu Allah...Allah benar-benar mengujiku di Bulan Ramadhan ini. Mungkinkah salah pada bicara, atau pada sikap sambil lewaku. Waallahua'lam..sesungguhnya Allah lebih mengetahui. Jika banyak bicara, kurangkan dan jika bersikap sambil lewa, tolong lebih serius ye nasihah ishak lepas ini....!!

Kutiplah ibarah (pengajaran) dari setiap apa yang berlaku dalam kehidupan kita... Jangan terlalu dan selalu ambil mudah. Pasti ada sesuatu yang Allah nak uji & tegur. Tiada apa yang Allah mahu melainkan nak kita menjadi lebih baik ..... samada dalam menjalani kehidupan atau dalam mentaatiNya & mencintaiNya lebih daripada isi dunia.

Sesungguhnya, aku mencintai hanphoneku itu keranaMu Allah, namun jika handphone itu melalaikanku atau mengurangkan masaku denganMu atau niat asalku untuk menggunakannya kerana-Mu telah lari... maka sedikit ujian dan teguranMu ini ku terima dengan hati yang penuh kesyukuran.......

Bulan Ramadhan bulan rahmat, syukran ya Allah kerna masih memberi pinjam nyawa ini dan masih memberi ujian dalam kehidupan sebagai tanda kasihMU pada hambaMu yang kerdil ini.. Sudah memasuki fasa ke 2... Fasa keampunan. Moga taubat kita semua diterimaNya. Aminnn.





"Addin An-Nasihah ^___^

No comments:

Post a Comment

:::SAHABAT-SAHABATKU:::