Hiii...!


Friday, July 30, 2010

COUNTDOWN!!! MArhaban Ya Ramadhan..

Bismillahirahmanirrohim

Assalamualaikum

Lama ana tinggalkan blog. Hari-hari menunggu dan masa berlalu begitu sahaja, membawa harapan agar dapat menconteng sesuatu yang bermanfaat untuk dikongsikan bersama.



Alhamdulillah!



Allah masih memberi peluang untuk terus hidup meneruskan perjuangan sebagai khalifah Allah.

Mengumpul seberapa banyak bekalan untuk dibawa diakhirat sana.




"Ya Allah, sesungguhnya aku tidak layak memasuki syurgaMu tetapi aku takut masuk nerakaMu...oleh itu bantulah daku Ya Allah......dan ampunkan aku"

Ya Allah!

Terasa tenangnya dihati, gembiranya, timbul bermacam-macam harapan dihati apabila memikirkan Bulan Ramadhan bulan yang berkat, bulan rahmat dan bulan utama yang akan tiba tak lama lagi.

Marhaban Ya Ramadhan!!

Marhaban Ya Ramadhan (selamat datang Ramadhan) mengandungi erti bahawa kita menyambut Ramadhan dengan lapang dada, penuh kegembiraan, tidak dengan keluhan.




Ya Allah!

Semoga Allah sampaikan kita semua pada bulan Ramadhan.

Bulan yang permulaannya RAHMAT

Pertengahannya MAGRIFAT

Penghujungnya PEMBEBASAN API NERAKA

Akan sampaikah kita pada bulan berkat ini..??? Mohon Ya Allah....
...

Selamat Datang Ramadhan...

Ana mengajak diri sendiri juga sahabat-sahabat untuk sama-sama meraikan kedatangan Bulan ini seperti mana kita beria-ria menanti kedatangan satu Syawal.

Countdown kedatangan Bulan Ramadhan!!
...
....
......
.....



Rasulullah sendiri sentiasa menyambut dengan gembira setiap datangnya Ramadhan. Dan berita gembira itu disampaikan pula kepada para sahabatnya.

Marilah kita menanti dan menyambut kedatangan 1 Ramadhan seperti mana kita menanti 1 Syawal.

Seperti....

Bersihkan dan hiasi kediaman sepertimana yang kita lakukan sebelum 1 syawal

Keluarkan pinggan mangkuk yang sudah lama berada di dalam almari untuk dipakai sewaktu bersahur dan berbuka

Tukar siap-siap cadar, langsir, dan lain-lain yang sewaktu dengannya agar nanti di akhir ramadhan tak sibuk-sibuk

Perhebatkan, pertingkatkan dan perkasakan amalan kita agar dapat melatih kita terus istiqomah sebelum semasa dan selepas ramadhan sehingga ditemukan Allah dengan Ramadhan akan datang.

Persiapkan dan hiasi diri baik dalaman mahupun luaran.

Pasang lagu bulan ramadhan di bilik, di rumah kita, tempat kerja, ringtone hp dan lain-lain yang sewaktu dengannya daripada sekarang sepertimana awalnya kita memasang lagu raya.

Banyakkan topik perbincangan tentang kedatangan dan apa persediaan yang kita lakukan untuk menyambut bulan ini dengan rakan sebilik, rakan sekelas, rakan serumah, rakan sekerja...sesiapa sahaja disekeliling kita sepertimana topik perbincangan kita menyambut 1 syawal...dah siap baju raya? raya kat mana? Buat kueh apa? buat lemang tak? bla bla bla...Namun...soalan yang biasa ditanya sebelum Ramadhan...

Dah habis ganti puasa?
Macammana nak niat puasa ganti?

Sepertimana kita hebat mengucapkan "selamat menyambut hari raya aldilfitri" kepada rakan-rakan seperti itulah kita mengucapkan "selamat menyambut Ramadhan lagi sebulan...atau lagi seminggu..." menunjukkan betapa gembiranya kita dengan kedatangan ramadhan. Mungkin ada diantara kita...bila ucap selamat berpuasa esok..."la...esok ramadhan?" cepatnya ramadhan...macam tak percaya. Jadi bila begitu, bagaikan kedatangan ramadhan itu tidak bermakna padanya. Jadi baik kita ucap awal-awal...takut-takut la sahabat kita ini lupa dah nak Ramadhan dah..kesian jugak kat die kan..

Jadi....

Marilah kita membuatkan diri kita dan orang sekeliling kita agar tak sabar-sabar menunggu 1 ramadhan dan merasakan kehidupan sebulan Ramadhan itu sesuatu yang amat bermakna untuk dijalani..!




Ya Allah...!

Permudahkanlah urusan kami.

InsyaAllah.....^_^

Ahlan Wahsahlan Ya Ramadhan

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan kepada antum sekalian....hehehe



P/s Salah satu topik perbincangan.... Dah ada team tadarus? ^_^




"Addin An-Nasihah ^___^

2 comments:

  1. Semoga ramadhan kali ini lebih baik dari ramadhan2 yg lepas. ibadah diterima dan diberkati Allah. kerana itulah yg diimpikan oleh setiap orang2 yg beriman.. insyaAllah

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah......Wei, masa org ngan nurul baca yasin sempena nifsu syaaban..teringat baca yasin kat umah sewa dulu masa mlm nifsu syaaban tu la...
    yang kamu wat lawak baca tu..haha..

    ReplyDelete

:::SAHABAT-SAHABATKU:::