Tuesday, July 13, 2010

Semangat baru, semester baru.

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum

Alhamdulillah kerana Allah masih memberi peluang untuk kita terus bernafas dan meneruskan hidup.

Marilah kira berselawat kepada Nabi junjungan Nabi Muhamad s.a.w.

Syukur ke hadrat Ilahi, kerana limpahan rahmat dan kurniaan rezekinya, memberi kesihatan yang baik sepanjang minggu orientasi meraikan pelajar baru Universiti Utara Malaysia Semester I Sesi 2010/2011.

Inilah firts time ana jadi fesi di UUM. Ingatan ana pada sahabat-sahabat PUO dulu berganda-ganda, mengingati kembali saat-saat kami menyambut pelajar baru di Kamsis PUO. Indahnya kenangan dan pengalaman itu ^_^

Pusat Islam

Alhamdulillah, pengalaman disana banyak membantu ana untuk membantu dan menyumbang sedikit tenaga dalam program minggu suai kenal Pusat Islam di sini pula.

Al kisahnya, pada mulanya, hampir-hampir ana nak tarik diri untuk kursus fesilitator rakan masjid ini. sebabnya, sahabat-sahabat ana yang ingin datang bersama tak dapat menghadirkan diri . Semua ada hal yang lebih mustahak. Jadi ana terfikir, jika dalam medan peperangan, sekiranya sahabat-sahabat kita syahid, perlukah kita berundur?? Berpatah balik? Atau terus mara kehadapan?

&^%##!#&^&^**^#@!???

Alhamdulillah, sesungguhnya Allah sentiasa bersama hamba-hambanya. Mempermudahkan urusan hambaNya terutamanya dalam membantu agamaNya. Sebaik-baik perancangan kita, perancangan Allah berganda-ganda lebih baik.

Dua hari kami berkampung di DPP Bukit Kachi iaitu Jumaat dan Sabtu. Dua hari ini adalah kursus fesilitator Pusat Islam.

Bukit Kachi~~ nun jauh tu DPP SME Bank ^_^

Dalam kursus ini menerangkan semua perjalanan program dan tugas-tugas yang perlu kami lakukan. Kami juga membuat beberapa praktikal. Yang paling bestnya...kami kena berlatih senaman ruhiyah untuk diajar pada adik-adik nanti. Pengalaman baru ana ^_^

Pada hari Ahad adik-adik baru berdaftar.

Fesi Pusat Islam tidak lah sesibuk JPM (Jawatankuasa Pembangunan Mahasiswa) dan AJKS (Ahli Jawatankuasa Suaikenal ) yang terlibat secara terus dengan atur cara orientasi. Kami hanya mengambil alih adik-adik pada waktu solat. Memastikan mereka solat dan solat jemaah di surau blok. Pada waktu subuh adik2 akan di bawa ke Masjid Sultan Badlishah. Selepas subuh kami akan bersama-sama melagukan Asmaulhusna dan zikir munajad. Semoga ia dapat melembutkan hati-hati ini.


Selepas itu, rakan masjid akan mengadakan beberapa aktiviti mengikut jadual sehingga jam 7 pagi.


Perkarangan Masjid awal pagi...SubhanaAllah.


*********
Isnin : Ceramah Daripada Ustaz Mohamad Usamah.

Mengucapkan selamat datang kepada pelajar baru dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan di kampus baru.

**********
Selasa : Ujian kefahaman dan kemantapan fardu ain secara BERTULIS

Adik-adik di beri soalan untuk dijawab. Soalan-soalan yang berkaitan dengan Ibadah, feqah dan sebagainya. Markah akan diambil dan kami akan semak kemudian dapatkan tahap adik-adik tersebut samada lemah/sederhana/baik.

***********
Rabu : Sama seperti hari selasa tetapi secara LISAN

Kami akan mendengar bacaan Al Fatihah dan Al-Quran/ Hadis adik-adik. Hasil ujian ini penting untuk membantu adik-adik yang mempunyai masalah dari segi bacaan Al-Quran. Ujian seperti ini bukan hendak memalukan sesiapa tetapi lebih untuk membantu. 'Folow up' akan dilakukan samada akan mengadakan kelas,kursus dan sebagainya.


Khamis : Senaman Ruhiyah.


Alhamdulillah, untuk hari terakhir ini, adik-adik di bawa ke perkarangan masjid untuk bersenam ^_^. Senaman Ruhiyah ini boleh la kita gantikan dengan tarian poco-poco atau chicken dance serta senaman aerobik yang memutarkan lagu yang semacam.

Seronok senaman ini, sahabat-sahabiah boleh la mencubanya... Lagu yang di gunakan adalah ar ruhul jadid yakni 'semangat baru'. Sekurang-kurangnya lagu ini lebih berfaedah, sambil bersenam boleh menyanyi dan dapat membangkitkan semangat baru kita sebagai umat Islam. Ayuh bersenam sama2...best!! ^_^

Ruhul Jadid!!

Semangat Baru~~!!


"Addin An-Nasihah ^___^

4 comments:

  1. arruhul jadid, arruhul jadid, arruhul jadid.. =)

    ReplyDelete
  2. tmansyurga : Ate gitu la nampaknye....huhuhu
    Ansorullah : Bagus2....!! hehe

    ReplyDelete
  3. ate idok le meke bgtau teman... ye2 je meke ye...haha

    ReplyDelete

:::SAHABAT-SAHABATKU:::