Hiii...!


Saturday, February 25, 2012

Aku Juga Sepertimu


Setelah menyambung pelajran di sini...

"Eh, akak dulu sekolah agama ya"?
"Tak la, sekolah biasa"

Ramai kawan-kawan yang menyangkakan diri ini daripada sekolah agama, mungkin kerana pemakaian yang mencirikan seperti budak sekolah agama. Tetapi hakikatnya tidak.

"Akak pakai macam ini bila masuk poli"

Kesian kat mak juga dah banyak kali cakap "Patut besar ini dah  kena tutup kaki  (stoking) dah ni" tapi saya yang degil... tak bersedia lagi kononnya..hee. Bermula dengan niat yang memang telah dipasang selepas SPM  'Bila aku sambung berlajar nanti, nak berubah menutup aurat sepenuhnya'. Oleh itu, tiada sesalan dihati apabila perjalananku untuk mencapai cita-cita belajar di Universiti adalah dengan kelayakan politeknik berbanding dengan kawan-kawan baik yang lain, mengapai cita-cita melalui matrik, stpm dan spm. Ini kerana, sinar perubahan yang ku inginkan telah ku temui di politeknik dengan rahmat Allah. Persekitaran Kamsis yang Islamik begitu menaikkan semangatku untuk meneruskan niatku, Allahuakhbar...Allah Maha Mengetahui! Ada hikmahnya..



Bukan mudah untuk berubah dari biasa ke luar biasa, kepada sesuatu yang berbeza dan sesuatu yang kuantitinya terlalu sedikit. Berperang melawan perasaan malu. Malu dengan ilmu yang tak seberapa dan akhlak yang tidak sempurna tetapi berpakaian seperti orang yang berilmu dan berakhlak baik. Tetapi saya suka dan minat!

Walaupun tahu bahawa banyak kekurangan dan langsung tidak sempurna, namun hati ingin mencari sinar kasih Ilahi, kuatkan juga menutup aurat sepenuhnya,dan alhamdulillah...... melihat banyak perbezaan yang diperolehi sejak tekad bertudung labuh terutamanya. Merasakan diri memikul sesuatu tanggungjawab yang besar....astagfirullah.... "Jangan sesekali membawa fitnah kepada muslimah yang bertudung labuh". dari situ, diri ini akan berusaha untuk menjadi lebih baik...berusaha untuk menambah ilmu, berusaha untuk menjaga akhlak, berusaha untuk lebih berhikmah dan sentiasa berusaha untuk melakukan apa yang Allah redha. Begitu hebatnya penangan tudung yang telah saya pakai, itulah sebenarnya NIKMAT.....!!Nikmat yang Allah beri kepada hambaNYa yang ingin mencari erti hidup bersyariat......

"Jangan bagi fitnah orang yang bertudung labuh, jangan bagi fitnah pada Islam atas perbuatan kita". Inilah salah satu pegangan saya untuk terus berusaha menjadi lebih baik. Even kadang-kadang nakal jugak nak buat jahat..huu..nak langgar peraturan manusia.....saya akan pkai sweater...wing wing....(*--*)

Wahai saudaraku...tutuplah auratmu sayang....

kerana yg hanya akan melihat aurat itu terdiri drpd mereka yg ingin merosakkan dan bukan yang ingin memeliharamu....

& apabila seseorang itu cinta kearah nafsu..
... maka sesungguhnya dia itu berserta dengan syaitan...

Tidak rugi seorang wanita itu menutup auratnya,
melainkan dia mendapat pahala di sisi Allah,
InsyaAllah dia akan selamat dari segala macam fitnah...(^_^)
(Sumber : https://www.facebook.com/#!/amani.azzahra)

"Akak, saya teringin nak tutup aurat sepenuhnya, tapi rasa rendah diri tambahan pula persekitaran yang berbeza,kawan-kawan panggil saya ustazah"
"Sabarlah adik, bertahanlah kerana itulah ujian Allah untuk hamba-hambanya yang disayangi, ujian Allah bertempoh...untuk menguji tahap keikhlasan dan kesungguhan adik. Percayalah sampai satu tahap nanti, adik sudah mampu menghadapinya dan suara-suara kawan-kawan yang mengata adik akan turut lenyap di makan waktu malah mungkin akan mengikuti jejak langkahmu"

Firman Allah SWT bermaksud:
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?”
(Surah Al Ankabut: 2)

Alhamdulillah, kebanyakkannya mampu menghadapinya. Bukan mudah mereka ini untuk berubah ,oleh itu janganlah kita menjadi salah seorang yang mematahnya semangat mereka untuk menjadi lebih baik. Dan yang telah berubah kepada menutup aurat sepenuhnya, jangalah ada rasa selesa dengan perubahan kerana hakikatnya kita lemah kerana syaitan pasti akan berputus asa untuk menyesatkan hamba Allah. Setiap orang disisi Allah adalah sama walau siapa pun kita, kerana kita tidak tahu pengakhiran kita nanti apa. Hakikatnya, kita inginkan Rahmat Allah untuk pengakhiran hidup ini...namun, bukan bermaksud tidak perlu berusaha menjadi lebih baik..kerana usaha itu tangga kejayaan. Allah pasti melihat hambaNya yang berusaha untuk mencapai Rahmatnya =)



Aku pernah sangat KAGUM pada manusia cerdas, manusia yg kaya, manusia yg berhasil dalam kerjaya hidup dan hebat dunianya....
Sekarang aku memilih mengganti kriteria kekagumanku, aku kagum dengan manusia yg hebat di mata ALLAH. Manusia yg sanggup taat dan bertaqwa kepada ALLAH, sekalipun kadang penampilannya begitu bersahaja…
Subhanallah,Allahuakhbar... 
(Sumber : https://www.facebook.com/#!/amani.azzah



"Addin An-Nasihah ^___^

No comments:

Post a Comment

:::SAHABAT-SAHABATKU:::