Sunday, August 12, 2012

The Quran Read Pen

Assalammualaikum w.b.t

Baru-baru ini Ustaz Ismi di tempat saya menjalani praktikal ada memberi peluang untuk kami para staff menjual barangan berupa Al-Quran yang dibeli khas dari cina. Ustaz ada memberitahu bahawa diantara barang-barang cina yang sebelum ini, die takut nak jual tetapi kali ini die begitu yakin untuk menyuruh sesiapa membelinya kerana kualiti barangan ini yang boleh dipercayai. Barangan tersebut adalah "The Quran Read Pen".
The Quran Read Pen ini milik adik saya

Dan beberapa hari kemudian, saya mengikuti kuliah Ustaz di masjid. Diantara kata-kata ustaz ini :-

"Bulan Ramadhan ini seeloknya banyakkanlah membaca tafsir Al-quran, ye saya tahu ada yang cakap "ate ustaz bila nak habisnya..kami nak khatam Al-quran", "Macam ni la, khatam Al-Quran tu lakukanlah dengan bertadarus Al-Quran, membaca tafsir Al-quran itu pula lakukan untuk diri kita sendiri..." "Aa..jangan cakap "malulah ustaz saya tak pandai membaca Al-Quran".....Zaman sekarang tiada alasan untuk tidak pandai membaca Al-quran sebab zaman sekarang dah ada peralatan canggih, pen yang bacakan al-quran mengikut ayat, dan boleh diulang beberapa kali untuk belajar membaca sendirian".."Kalau zaman dahulu boleh dimaafkan lagi, sebab rumah tok mengajar ngaji jauh..malam pula tu, jadi halangannya pelbagai"

Oleh itu, saya terfikir..betul juga. Tapi mungkin ada orang yang tidak tahu akan kewujudan "the quran read pen" ini, maka, adalah menjadi tanggungjawab bersama untuk memberitahu akan "The Quran read Pen "ini.




Sebuah set The Quran Read Pen ini mengadungi :-

  1. Sebuah Al-quran yang berbeza daripada Al-quran biasa, ia mempunyai pelbagai simbol diruang tepinya untuk dibaca oleh pen.
  2. Sebuah pen yang mempunyai suara dalam pelbagai bahasa termasuk tafsiran didalam bahasa melayu, terdapat juga mp3 untuk memainkan lagu-lagu nasyid, Nama-nama Allah, Talbiah dan sebagainya yang boleh di download dari komputer ke dalam pen ini. Pen ini memainkan peranan besar produk ini. Pen ini menggunakan bateri dan bateri tersebut boleh di cas. 
  3. Terdapat 3 buah buku tambahan iaitu Taking Dictionary, Sahih Al-Bukhari dan Qaida Noorania.
  4. Terdapat juga kad kecil yang mengandungi nama-nama surah yang boleh dibawa kemana-mana dengan mudah untuk dipedengarkan oleh pen tadi.
  5. Read Pen boleh disambungkan kepada pembesar suara supaya dapat mendengar dengan lebih kuat atau boleh juga disambungkan terus ke pembesar suara masjid atau surau tanpa memerlukan CD atau TAPE. Read Pen juga boleh disambung kepada earphone telinga untuk mendengar sendiri tanpa gangguan orang lain.






Hanya sedikit maklumat yang saya kongsikan diatas ini, masih banyak lagi kelebihan The Al-Quran Read Pen ini. Tak rugi memiliki set "The Quran Read Pen" ini, selain untuk membantu diri sendiri dalam memperbaiki bacaan Al-Quran, boleh hadiahkan kepada mak ayah, buat sebagai hantaran perkahwinan, sebagai hadiah hari jadi dan sebagainya. Abang saya sendiri menggunakannya untuk anaknya yang masih kecil, so sweet... =)


Jadi sesiapa yang nak maklumat lanjut bertanyakan berkenaan The Quran Read Pen ini, boleh la email saya nasihah5630@yahoo.com. Bagi sesiapa yang berminat boleh juga ambil tempahan daripada saya. InsyaAllah semoga Allah permudahkan.

Sekian Wassalam.

"Addin An-Nasihah ^___^

1 comment:

:::SAHABAT-SAHABATKU:::