Saturday, December 29, 2012

Tarikh Lahir Bulan Islam

♥......ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗩᗰᑌ'ᗩᒪᗩIKᑌᗰ......
Bismillahirahmanirrahim, selawat dan salam ke atas rasul junjungan Nabi Muhammad S.A.W.
Firman Allah,“Tiadalah Kami mengutus engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi Rahmat bagi sekelian alam.” (al-Anbiya: 107)

Nabi bersabda, "Tidaklah dianggap beriman di kalangan kamu sehingga aku lebih dicintainya daripada ibubapanya, anaknya dan manusia seluruhnya." (HR Bukhari)
Al-kisah....
Suatu malam yang hening..mak masuk ke bilik......
"Cer...cari tarikh lahir kita sekeluarga dalam bulan Islam.."
Kami pun mengoogle bersama-sama bertiga mak, si kakak yang tak mengada dan si adik yang mengada :p Satu demi satu tarikh lahir setiap ahli keluarga didapatkan dalam tarikh Islam (di sini). Mak kata, sebaiknya dan SEPATUTNYA kita kena ingat dan RAIKAN tarikh lahir kita dalam tarikh Islam. 
Habis semua tarikh kami cari, start dari abah hinggalah si tembam Humaira,,huhu
 "Aa lepas ni, print semua tarikh lahir ni dan tampal kat dinding" bagaikan arahan seorang komender kepada si kakak.
Si kakak, copy & paste kat microsoft word....tapi tak print lagi..huhi..
Kemudian...baru perasan..Lah! Patut nama si adik  "RAUDHAH!"
Tarikh lahir si adik adalah bulan orang baru balik haji, mak cerita... time tu arwah Mak Tok baru balik haji...di sana ada tempat nama RAUDHAH.. Ateeeeee.. balik-balik ada baby..uwekk..uwek..tanpa nama lagi, jadinya diberinya la nama RAUDHAH :p
Makanya, sebenarnya...kita boleh tahu sejarah hidup kita ini juga dengan bulan-bulan Islam. Jika dilahirkan pada bulan Ramadhan, rupanya mak kita lahirkan kita sewaktu umat Islam menunaikan ibadat puasa. Jika dilahirkan bulan Syawal, rupanya umat Islam seluruh dunia sedang meraikan atau baru sahaja meraikan hari kemenangan setelah sebulan puasa. Subhanallah.. 
Jika kita menyambut maulidur rasul, hari kelahiran Rasulullah SAW adalah pada hari Isnin, 12 rabiulawal/20April 571M dan hari kewafatan Rasulullah SAW juga pada hari Isnin, 12 rabiulawal/8 Jun 632M. Makanya, mengapa kita tidak mengingati juga bulan kelahiran kita mengikut bulan Islam dan mengingatkan kita..mungkinkah kematian kita juga di bulan kelahiran kita..sesungguhnya mati itu pasti, cuma kita tidak tahu bila dan dimana.
Wahua'lam.. :)


 
 

 
 

"Addin An-Nasihah ^___^

4 comments:

:::SAHABAT-SAHABATKU:::