Hiii...!


Monday, June 10, 2013

Gula-gula & Akhlak

Assalamualaikum w.b.t

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, SubhanaAllah, Alhamdulillah, Allahuakhbar. Selawat atas rasul terakhir yakni Nabi Muhammad SAW.

Alhamdulillah, pada 3 & 4 yang lalu telah selamat menjalankan KEM ANAK SOLEH untuk pelajar 9 tahun - 15 tahun. Jumlah kehadiran 42 orang. 23 lelaki, 19 Perempuan. Alhamdulillah Ya Allah, mereka adalah insan-insan terpilih olehMu :))

Kepenatan, duduk dan berehat sebentar..

Sedikit catatan dan perkongsian untuk dijadikan panduan, kesedaran & manfaat hendaknya..

Check Point 'Akhlak'

Kakak : Assalamualaikum adik-adik

Adik-adik : Waalaikumusalam..

Kakak : Buka majlis dengan ummu kitab Al-Fathehah

Adik-adik : Bismillahirahmanirahim..(membaca surah al fathihah dengan semangat dan lantang) ameennn...!

Sembang sikit2x, hanya hendak mendengar adik-adik ini berceloteh dulu...mengadu itu ini, kena denda kena mandi lumpur kena marah dan macam-macam lagi..

Kakak : Ok la, kita teruskan, apa itu akhlak?

Adik 1 : Keperibadian

Adik 2: Peragai

Adik 3: Sikap

Adik 4: Tingkah laku

dan bermacam-macam jawapan yang diberi, ada yang terus bagi contoh2x akhlak baik...contoh jawapannya..

Adik 6 : Akhlak itu tolong ayah beli ikan.

Kakak : Iye..hehe..dah kat rumah tolong x ayah beli ikan?

Adik : Ayah dah tak de..

Kakak : Ohh maaf..mak ada?

Adik : Ada...(angguk-agguk)

Kakak : Jadi tolong mak x pegi beli ikan?

Adik : Tolong...

Kakak : bagus...adik ini anak yang soleh :)

hehe..

Kakak : Ok..semua betul.. jadinya, akhlak ini boleh tak kita nilai kat orang lain samada kita kenali atau tidak dia?

Adik-adik : Tak boleh.........eh boleh........eh sikit jer boleh..sikitt.

Kakak : Kita nak nilai camne seseorang tu berakhlak baik? dari segi apa?

Adik-adik : Mukaa

Kakak : Macamana? tengok muka die, hidung mancung kulit putih..ok, die akhlak baik..camtu ke? :)

Adik-adik mula berfikir...hmmmmm

Adik-adik : Eh2..xboleh2x...

Kakak : Jadi camne, nak nilai? Camne kamu kata dia baik? (sambil minta mereka tengok rakan-rakan mereka)

Adik : Aaa melalui percakapan

Kakak : Lagi?

Adik : Pergaulan..
Adik : Cara jalan..
Adik : Cara makan..
Adik : Pakaian..

Kakak : Alhamduillah..betul..sebenarnya melalui muka pun kita boleh kenal akhlak seseorang, contohnya kita tak kenal tapi tengok mukanya, dia senyum pada kita..berakhlak bukan? walaupun kita tak tahu pun siapa dia sebenarnya kan..? So, penting tak kita berakhlak baik sentiasa?

Adik : Penting..!!

Kakak : Ok, disebabkan adik-adik ini baik..kak seha nak bagi gula-gula

(Mengeluarkan dua gula-gula cloud 9 perisa teh)

Kakak : Tapi kak seha nak bagi satu jer...lepas tu kongsi eh

Adik-adik : Aa..?? Tak nak2x..

Kakak : Allah..gula-gula pun tak nak, orang lain berebut nak ... (Sambil tu buka plastik sebiji gula-gula dahulu)..Kongsi tau gula-gula ni, start dari orang first, hisap then bagi kat orang kedua sampai orang yang terakhir sekali, akhir sekali boleh terus makan habis...ok?? (Masih membuka plastik coklat)

Adik-adik : Eeeeiiii yekk...xpe2, xnak2....xnakkkk...

Tengah adik-adik dok tak nak-tak nak...sambil buka plastik gula-gula tiba-tiba gula-gula yang separuh terbuka terjatuh ke tanah (dengan sengaja..)

Kakak : Alamakkk...jatuh plak...

Kutip balik gula-gula yang dah terkena tanah tu..then tanya adik-adik sekali lagi..

Kakak : Allah..gula-gula dah jatuh pulak, hmm..

Adik-adik : Eeeiii dah kotor....

(Sambil mengeluarkan sebiji lagi gula-gula yang masih belum dibuka)

Kakak : Ok xpe2, sekarang adik-adik nak makan kongsi yang mana? (Sambil menunjukkan kedua-dua gula-gula, satu yang dah terbuka tadi dan satu lagi yang belum dibuka lagi)

Adik-adik : Aaaa...nak yang belum buka......

Kakak : Lah..tak nak dah yang dah siap terbuka ni?

Adik -adik : Tak nakkk...dah kotor...

Kakak : Alah, boleh basuh..sayang jer...


Adik-adik : Nak yang belum buka....tu dah kotor...

Kakak : Ok..kiranya betul la ni, tak nak yang dah buka ni...

Adik-adik : Betulll, !!!

(Ewah-ewah... tadi beria-beria adik-adik ini tak nak makan kongsi gula-gula, sekarang dah tak peduli pasal tu, duk sibuk nak pilih gula-gula, nak yang bersih dan belum dibuka. ^^ )

Kakak : Ok....sebenarnya kak seha nak sampaikan sesuatu, apa yang adik-adik boleh kaitkan dengan gula-gula yang dah dibuka dengan masih belum dibuka ni?

Adik-adik : Tak baik membazir...boleh basuh...

Kakak : Ok, lagi..kaitkan dengan akhlak...yang kita bincang tadi..

Adik-adik : Aurat! satu yang terbuka aurat, satu yang tertutup auratnya..

Kakak : Yes, betul...boleh huraikan?

Adik-adik : Orang xnak dah pada orang yang buka aurat
Adik-adik : Orang pandang tinggi pada yang tertutup auratnya
Adik-adik : Orang buka aurat kotor..

Kakak : ye..tapi tak la sampai diri orang tu kotor, cume nak menunjukkan yang tertutup itu lebih indah dan lebih baik . Ok, aurat lelaki dari mana ke mana?

Adik-adik : Dari pusat hingga ke lutut..

Kakak : Pandaiii

Adik -adik : Aaa kak seha...ada pemain bola sepak tu, pakai seluar atas lutut kak..

Kakak : Iye..dah sape kat sini main bola petang-petang?

Semua angkat tangan

Kakak : Dah kamu tutup aurat tak masa main?

Adik-adik : Tutup...kadang-kadang pakai seluar pendek dan seluar panjang ...(lupa apa yang adik tu sebut nama seluar tu,hee)

Kakak : Camtu bagus, main pun kena tutup aurat ok..Cuba bayangkan dalam satu pasukan...semua pakai seluar pendek atas lutut, ada sorang ini je pakai seluar yang menutup auratnya.. kalau kita dari jauh, kita boleh nilai tak seseorang itu berakhlak atau tidak dari segi pakaiannya? Boleh kan...jadi main pun kena tutup aurat supaya akhlak kita sebagai seorang muslim terserlah, sebab apa yang ada dalam hati kita, akan dizahirkan melalui pemakaian. Ok, sapa tengok bola baru-baru ini Pahang lawan apa?

Adik-adik : Tengok2x...Pahang lawan Johor!

Kakak : Sape menang?

Adik-adik : Johor....

Kakak : Ye eh..brape mata? Habis nanti lawan dengan siapa?

Adik-adik : Seri 2-2, tapi Johor menang..sebab kat tempat dia ada gol..(lebih kurangla..tak brape ingat jwapannya..haha) nanti lawan dengan kelantan...

(Saja lari topik sikit, nak bagi adik ini bercerita..dan meraikan minat mereka pada sukan orang lelaki..hehe)

Kakak : Ok..berbalik pada topik, boleh tak gula-gula yang dah buka ni kak seha tutup balik..(Sambil membetulkan plastik tu kembali bentuk asal dengan tujuan nak tutup kembali)...ok, nak tak lagi gula-gula ni?

Adik-adik : Xnak..nak yang belum buka jugak...

Kakak : Ok, sama jugak mcam aurat, boleh tak cakap camni "xpe la buka aurat an bergaya sakan puas-puas dulu...nanti umur 30 tutup la balik" boleh tak..cam tu?

Adik-adik : Tak bolehhhh..

Kakak : ye, begitu juga dengan aurat kita, akhlak kita...takkan muda-muda nak nakal-nakal la, nak jahat la...tak tutp aurat lah, muda lagi....kecil lagi..nanti dah besar bertaubat la..tutup la aurat sumenya...Tak boleh camtu, walaupun adik-adik masih kecil...orang kata masih tak banyak dosa lagi terutama yang belum baligh, ia bukan satu tiket untuk adik tidak menjaga akhlak. Akhlak mesti dipupuk dari sekarang...tak perlu tunggu sampai dah habis puas buat jahat, tak berakhlak dan sebagainya baru nak berakhlak sume, baru nak bertaubat. Ok...boleh tapi tengok ini gula-gula..kesan ianya terbuka masih ada...kekotorannya masih ada. Tapi gula-gula ini boleh dimakan lagi, boleh dibersih lagi..tapi kita semua mesti tetap nak yang belum dibuka, tetap memandang yang belum dibuka ini tinggi nilainya...Faham x?

Adik-adik : Fahammm.........!!

Kakak : Jadi adik-adik kena jadi seperti gula-gula yang belum dibuka dan terjatuh ini. Jaga akhlak dari semua aspek mulai hari ini...insyaAllah adik adik akan dipandang tinggi..bukan sahaja disisi manusia, malah lebih-lebih lagi disisi ...?

Adik-adik : Allahhhh!

Kakak : Alhamdulillah...~~ :) Ok, semoga dapat pengajaranya..nah ambil sorang satu gula-gula, makan..

Adik-adik : Boleh ke makan, ke ini barang amanah macam yang sebelum ini?

Hihihi..adik-adik..takut sangat kena denda sebab tak jaga barang yang di amanhkan oleh fesi start dari awal checkpoint.

Kakak : Bukan, ini barang boleh makan.. untuk tenaga bagi check point seterusnya :) Ok, tutup majlis dengan tasbih kifarah & surah al-asr

Sekian ^^


Fesi & Peserta






"Addin An-Nasihah ^___^

No comments:

Post a Comment

:::SAHABAT-SAHABATKU:::