Hiii...!


Friday, August 8, 2014

Terus istiqomah

Bismillahirahmanirahim...

Alhamdulillah, akhirnya datang juga familyku ke teratak kami. Erm, berbuka puasa bersama. Riuh rendah jadinya..hehe. Bila semua balik, sunyi balik rumah... mana taknye tinggal kami berdua saje.






Anyway, sebulan dah hampir berlalu... Dalam sebulan ni, penuh dengan pelbagai cerita.. pelbagai kisah.
Apa yang istimewanya, terlalu banyak ibrah dan kebaikan di bulan Ramadhan boleh di gapai sang isteri-isteri dalam menjalani rumah tangga.

Seorang anak perempuan yang dah biasa tinggal sendirian dan bersama keluarga. Dulu balik keje je, mak dah siap masak untuk berbuka. Kalau sendirian, asal malas masak... boleh la makan apa yang ada je. Dulu lain sekarang lain. Allahurabbi, besar sungguh tarbiah buat semua isteri ... Bayangkan bangun awal pagi, siap makanan bersahur, bersiap ke masjid solat subuh, balik basuh kain, sidai kain. Selesai terus pergi kerja. Balik kerja cepat-cepat ready masuk untuk berbuka, erm..kadang-kadang tak sempat nak berhias sambut cinta hati balik..huhu. Sambung balik, lepas berbuka solat dan bersiap ke masjid. Malam pula lipat baju & iron baju. Kemudian baru tido.krooh...

Fuh.. pengalaman pertama di bulan sebagai seorang isteri. Namun bertapa tarbiahnya Bulan Ramadhan ini pada hambanya, masa ini lah latihan buat isteri dan suami. Banyak kesan dan terkesannya. Alhamdulillah... tarbiah di Bulan penuh berkah ini akan membawa kita ke arah yang lebih baik. Bulan puasa ini latihan untuk suami dan isteri. Berlatih untuk manage masa, bantu membantu tolong menolong dalam waktu yang padat dan singkat, bersama-sama menjalani ibadah, di tarbiah sama-sama susah dan senang, belajar merancang hidup dan berbincang dalam apa juga perkara kecik mahupun besar. Huhu..inilah di namakan tarbiah ramadhan di madrasah baitmuslim. :)

Pernah tanya suami, tahu tak bagaimana kita nak tahu ramadhan itu telah memberi kesan pada diri kita. Suami tanya macam mana? Tapi time tu lupa plak nak jawab...hehehe

Jawapannya... apabila kita masih terus beristiqamah dengan amalan kita sepanjang bulan Ramadhan. Masih terus rajin bersedekah, bangun malam, membaca Alquran, memasak... erk.. hehe.. dan sebagainya. 

Moga kita semua istiqomah dalam merebut  perhatian Cinta Agung :)



"Addin An-Nasihah ^___^

No comments:

Post a Comment

:::SAHABAT-SAHABATKU:::