Hiii...!


Friday, January 2, 2015

Moga diri ini menjadi hambaNya yang Bersyukur

Bismilillahirahmanirahim..

Selamat tinggal 2014, welcome 2015. 

Allah masih berikan waktu untuk beribadat kepadanya, berikan masa untuk bertaubat dan berikanpeluang untuk berbakti kepada keluarga, agama, masyarakat dan negara.

Alhamdulillah, baru sahaja selesai cuti seminggu di Perak, cuti yang penuh makna terisi dengan pelbagai aktiviti bersama suami dan keluarga di kampung. Semua atas izinNya juga.

Syukur Allah mudahkan. Cuti seminggu sebab ikut suami nak habiskan cuti. Aa...baru kerja tak sampai setahun cuti dah nak dekat 10 hari dah, ngeee. Alhamdulillah...semua atas izin Allah. Itu juga rezeki. :)

Bulan Disember ini juga rezeki dapat komisyen umrah dan bonus tahun baru. Allahurabbi. Allah juga masih kurniakan nikmat sihat. Alhamdulillah. Dapat juga bertemu dengan sahabat-sahabat dan keluarga tersayang sepanjang seminggu. Nikmat kebahagiaan yang tak terhingga. 

Bahagia itu Allah yang beri. Setiap orang mempunyai tafsiran kebahagiaan yang berbeza. Bagiku apa yang ku milikiitulah kebahagiaan yang patut disyukuri.

Moga Allah sentiasa letakkan diri ini dikalangan orang yang bersyukur. Moga ujian kesenangan ini dapat dilalui dengan hati yang bersyukur dan semakin mendekati Allah iaitu dikala senang, bukan dikala susah sahaja seperti sakit, hati tidak tenang, gelisah, risau dan sebagainya.

Di kala aku disini, di luar sana banyak lagi orang yang susah. Tambahan baru-baru ini berlaku bencana alam iaitu banjir di bumi Kelantan, Perak, Pahang, terengganu. Jauh disudut disana..walaupun tidak mengenali tetapi memikirkan bertapa payahnya mereka menghadapi hidup, dengan kehilangan itu dan ini.

Aku bertanya kembali pada diri, jika aku di tempat mereka, mampu kah aku???? 

Allah...... Aku takkan mampu menghadapinya melainkan dengan izin Allah :'(

Aku dapat bercuti bersama keluarga dengan gembira, pergi kerja dengan selamat, punyai suami disisi, diberi komisyen bonus, mempunyai tempat tidur yang selesa, tempat tinggal yang sempurna... tetapi ada saudara seIslam ku yang hampir... bukan di luar negara tetapi satu negara, hanya jarak beberapa kilometer sahaja... merekalah yang dalam kesusahan..kini hidup dalam kerisauan, kesedihan dengan apa yang terjadi. 

mereka tidak mempunyai apa-apa... banyak harta benda musnah. Aku cuba bayangkan jika rumahku duduki kini tiada, barang-barang dalam rumah semua musnah. Allahurabbi...sukarnya. 

Oleh itu, sebenarnya apa yang ku miliki ini...sebenarnya hak mereka. Sebab apa yang ku miliki ini semua hak Allah. Apa yang dimiliki ini maka bersyukurlah dan apa yang mampu diberi bantuan berilah. 

Kulihat kembali... moga rezeki bulan disember ini dapat dikongsi bersama mereka, dan mana-mana keperluan yang boleh diberi sumbangkan. Moga usaha sedikit sebanyak ini dapat membantu mereka selain daripada doa. Maaf saudaraku... kerana aku tidak mampu menyumbang tenaga.

Ya Allah! Moga diri ini menjadi diantara hambaNya yang bersyukur.

Aminnnn 




"Addin An-Nasihah ^___^

No comments:

Post a Comment

:::SAHABAT-SAHABATKU:::