Hiii...!


Tuesday, June 24, 2014

Kebaikan dalam perkahwinan

Kisah 1

Suatu hari di rumah..

Zauj : Nak join solat Dhuha?
Zaujah : Emm... sekejaplah sebab rasa nak rehat sekejap & bersihkan diri dulu, tak apa...nanti dah bersiap sayang teruslah solat. Abang solatlah dulu.
Zauj : Ok... (Nada berat)

...........
..........

Dalam kereta...

Zaujah : Ya Allah! Lupa lah nak solat Dhuha tadi...alahai..jelesnya syg... abang dapat solat Dhuha.. : (
Zauj : Itulah..benda baik jangan tangguh. Terus buat. Contohnya macam solat masbuk juga, orang selalu sahaja tunggu sampai imam berdirilah baru nak masuk. Tak perlu tangguh..terus buat sebab kita tak tahu masa tengah tunggu tu gempa bumi ke, apa-apa berlaku ke..
Zaujah : Astagfirullah.. betul.

Kisah 2

Di rumah Mak Cho..

Tengah-tengah tengok Facebook, ternampaklah post berkenaan dengan kisah Bomoh yang dikatakan syirik.

Zaujah : Abang tengok tak post bomoh yang ustaz azhar kata  bukan syirik. Apa pendapat abang?
Zauj : Apa pendapat syg pula?
Zaujah : Hmmmm...syirik itu bermaksud menyekutukan Allah, yakni menyamakan Allah dengan sesuatu yang lain. Kalau tengok bomoh ni bukan menyamakan Allah pun dengan benda tu..cuma itu usaha dia untuk mencari..tapi dengan kaedah itu. Betul tak?
Zauj : Hmm.. tapi dia buat macam silap mata juga la, magic.. boleh ke?
Zaujah : Oh....

Sambungan nya di dalam kereta nak balik...

Zauj : Ok.. macamana pula macam ini, kita tengok TV.. Tengok cerita "aku meminangmu dengan bismillah" he he...
Zaujah : He he.. ok..pastu.
Zauj : lepas tu azan pun berkumandang...kita pun masih duduk di depan TV sebab cerita tu sikit lagi je  nak habis... kita tunggu sampai cerita tu habis. Aa kalau macam ini camne?
Zaujah : Aa..itu syirik kecil la sebab kita utamakan TV daripada menyahut panggilan Allah untuk solat.
Zauj : Senyum.....lama jap..
Zaujah : Maksudnya.....(Sebab nampak mcm ada benda nak disampaikan)
Zauj : Maksudnya..kita sibuk memikirkan orang lain dalam bab-bab seperti itu..sedangkan kita tak sedar bahawa kita sendiri melakukan perbuatan syirik...
Zaujah : Hah! Allah......betul la ..

Kisah 3

Suatu hari...tek..tek.. wassup masuk

Zauj : Syg dah solat isyak?
Zaujah : Dah.. tadi tunggu isyak ...azan terus solat.
Zauj ; Bagusnya isteri abang.. untunglah sape yang dapat...kan?
Zaujah : Yeke ni..hehe
Zauj : Yela..kalau orang tu boleh jaga solat.. insyaAllah dia boleh jaga pasangan dia kan..betul tak? Kalau hak Allah pun dia tak dapat jaga..hak manusia lagi le...jauh.
Zaujah : Betul2...hehe


Kisah 4

Suatu hari si zauj terperasan yang isterinya meringan-ringankan solat yang perlu di qadarkan apabila sesudah suci 'datang bulan'.

Zauj pun memberi peringatan dan berkongsi ceramah daripada ustaz kegemarannya. Subhanaallah. Dalam Ceramah itu... ustaz bagi tahu orang perempuan akan mudah masuk Islam dengan syarat taat pada suami selagi tidak melanggar syarak. Namun kenapa masih ramai yang masuk neraka, hal ini kerana salah satunya orang perempuan meremeh-remehkan bab ganti solat ketika sebelum datangnya uzur dan sesudah bersuci.

Suatu hari...

Menerima wassup dari cinta hati..

Zauj : Jom solat
Zaujah : Nak rehat jap...nak tido dulu (kononya qolilahlah..uhu)
Zauj: Ok..slmt tido ye..
Zaujah : Abg tido jgk ke..
Zauj : Tak tido..sebab tido time perut penuh macaam tak selesa
Zaujah : zzzz

....Beberapa minit kemudian...

Zauj : Dah solat?

Zaujah : Solat dah.. :)
Zauj : Isteriku.... Ingat tak ceramah ust Samsuri yang abg kongsi tu?
Zaujah : oh... aha..solat awal waktu..takut uzur
Zauj : Nak dekat-dekat uzur ni lagi la kena on time solat
Zaujah : erm..hehe..ok..tq ingatkan, terlupa la abg.
Zauj : hehe...takut luput pastu uzur...dah tertinggal satu solat..rugi-rugi ..ye tak?
Zaujah :  :)

Solatlah diawal waktu terutamnya ketika waktu keluarnya akan datagnye 'bulan mengambang',


Kisah 5

Sejak tingal bersama, sebelum tidur akan memohon maaf

Suatu malam...

Zaujah : Maaf ye abang untuk hari ini kalau ada salah & silap ek..
Zauj : Abg pun sama.
Zaujah : Hmm saje nak tanya.. abang pernah tak terasa hati dengan syg.
Zauj : Erm.. pernah.
Zaujah : Apa die ek?? (Terkejut sambil otak ligat mengingatkan yang mana...yang ni ke tu ke?
Zauj : Tapi mcm biasa.. abg takkan cerita.
Zaujah : Ala cakap la ( Dengan azam nak perbaiki)
Zauj : Seorang suami kepada isterinya seperti ibu dengan anaknya. Akan cuba untuk melupakan dan memaafkan apa sahaja kesalahan atau silap anaknya. Takkan mudah ambil hati kerana tak nak anaknya dalam keaadaan berdosa apabila seorang ibu terasa hati. Begitu juga dengan suami kepada isteri. Abang akan cuba tak ambil hati, sebab tak nak isteri dalam keadaan berdosa.
Zaujah : (Dalam hati) Allah...luhurnya kasihmu wahai suamiku. Moga diri ini juga begitu. Al maklumlah... wanita ada sahaja emosinya.

Setiap kali emosi kewanitaan datang, ingatAllah... ingat kata-kata suami. Syaitan pun lari, hati pun tenang.

:)


P/s : Selamat ulang tahun perkahwinan yang ke 3 bulan. Moga Allah bantu insan yang lemah ini menjadi hambaNya yang taat, Ummat Nabi Muhammad yang mendapat syafaatnya. menjadi Isteri solehah & anak yang solehah pada mak-mak abah ayah. Amin.



"Addin An-Nasihah ^___^

No comments:

Post a Comment

:::SAHABAT-SAHABATKU:::