Hiii...!


Tuesday, June 15, 2010

Hati-hati Menjaga Hati

Result exam baru je keluar, walaupun agak kecewa sebab tak capai target..tapi alhamdulillah... walau apa hasilnya kena redha pada ketentuanNya. Hati..hati...hati.... hati manusia, selalu rasa tak cukup dengan apa yang diperolehinya. Wahai hati, berhati-hati lah... sebenarnya, apa yang kita perolehi itu adalah yang terbaik untuk kita.

Allah Maha Mengetahui, jika diberinya kita di tempat yang tinggi..mungkin hati kita akan kotor dengan sifat-sifat mazmumah seperti sifat riak, sombong dan ujub. Ingat lagi sabda Rasullullah SAW, "Siapa dalam hatinya ada kesombongan sebesar biji sawi, Allah akan membanting mukanya ke Neraka". Na'udhbillaahi min dhalik... Jika dikira dalam hari-hari yang kita lalui, jangan kata sombong sebesar biji sawi, sebesar biji durian pun ada dalam hati kita. Ini lah manusia, lemah dan hinanya kita disisi Allah.. namun Allah itu Maha Pemaaf, Pengampun dan Penerima Taubat. Ya Allah Ya Affuww, Ya Ghafur, Ya Tauwab.

Dan jika diberinya kita di tempat yang terlalu rendah mungkin kita tidak mampu menghadapinya. Jadi apa yang Allah kurniakan untuk kita itu adalah yang terbaik supaya kita akan lebih berusaha dan yang paling penting lebih mendekatiNya. Dan sekiranya apa yang kita perolehi itu terlalu sukar untuk diterima...jangan kecewa dan bersedih. Sesungguhnya Allah akan menguji seseorang itu mengikut kemampuannya. Beruntunglah mereka yang diuji dengan kesusahan dan kepayahan, kerana ujian itu tanda sayang dan kasih Allah pada hambaNya. Siapa kita ini untuk mengaturkan sesuatu, kita hambanya yang kerdil. Namun, yang penting mesti usaha, doa dan tawakal.


".....Ya Allah Ya Bari', sesungguhnya Engkau yang Maha Mengatur Urusan manusia dan mengatur agenda makhlukMu. Aturan dan agendaMu Maha Hebat dan tiada tolok bandingnya. Kami sedar bahawa kami hanya hambaMu yang tidak mampu mengatur urusan dan agenda. Agenda kami sering silap dan mempunyai pelbagai kelemahan. oleh itu Ya Allah Ya Bari', hambaMu ini menyerah seluruh jiwa dan raga kepadaMu untuk Engkau aturkan dan kami rela mengikut agendaMu Ya Bari'...."

Namun sebagai manusia, kekadang kita tidak pernah rasa cukup dengan apa yang kita perolehi. Sering mengeluh, suka memikirkan kalau la begini, kalau la begitu.. saya pun tidak tahu hati saya sekarang ni macam mana. Tapi saya akui saya selalu macam tu.(alahai..) Tak pernahnya nak bersyukur...! Wahai hati.... hati-hati... jangan sampai hatimu mati...

Allah berjanji hendak menambah kenikmatan orang yang mahu mensyukurinya.

"Demi, jika kamu berterima kasih, nescaya Ku-tambah nikmat yang ada padamu, tetapi jika kamu kufur (tiada berterima kasih) sesungguhnya seksaan-Ku amat keras" (Surah Ibrahim : Ayat 7)

Na'udhbillaahi min dhalik!

Semalam juga ana (bahasakan diri ana plak ye..lbh sng nak cite) bersembang dengan seorang adik ana dari PUO, masih ingat lagi kata-katanya. "Akak, belaja ini suatu jihad, jadi buat la apa pun yang akak nak untuk mencapai impian dan cita-cita akak...yang penting sabar dan redha". Alahai...terkesan juga dihati dengan kata-kata begini waktu hati tengah tak berhati-hati ini.hehe.
Oleh itu, walau apa sahaja hasil daripada usaha dan pengorbanan yang dilakukan terimalah dengan hati yang masih terpelihara. Tidak kiralah hasilnya baik atau sebaliknya. Jika hasilnya baik tapi mendatangkan kemungkaran Allah..apa gunanya? Ujian Allah itu diberi kepada hambaNya dalam dua bentuk iaitu dalam bentuk kesenangan dan kesusahan. Maka berhati-hati lah duhai hati..

p/s Memandangkan pelbagai jenis result keluar, ada result exam,kemasukan IPT, interview biasiswa, pekerjaan dan sebagainya..maka post kali ini sebenarnya untuk peringatan kita bersama tidak kiralah apa jenis result pun ok....hik3



"Addin An-Nasihah ^___^

1 comment:

:::SAHABAT-SAHABATKU:::