Thursday, September 23, 2010

Ketenangan Dengan Bertawakal

"Sesiapa yang bertawakal kepada Tuhan maka Tuhan mencukupkan keperluannya" (At-Talaq,3)

BAGI MENCAPAI KECEMERLANGAN, selepas setiap perancangan, usaha dan jihad dilakukan, kita perlu bertawakal kepada Allah. Kita bertawakal kerana secara dasarnya kita tidak memiliki apa-apa pun tanpa keizinanNya. Usaha yang kita lakukan pun berlaku dengan izinNya. Justera, dalam sebuah hadis oleh Imam Hakim, nabi menggalakkan umat Islam berkata, "Lahaula wala quwwatailla billah." Yang membawa maksud,"Tidak ada sebarang daya dan kekuatan melainkan disisi Allah".

Imam Termizi melaporkan kata-kata nabi yang bermaksud :

"Jika kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal kamu akan dikurniakan rezeki sebagaimana burung-burung dikurniakan rezeki, berpagi-pagi ia keluar dengan perut kosong dan berpetang-petang ia kembali kekenyangan"

Tawakal dan Usaha

Tawakal memerlukan usaha.

"Ketahuilah tempat bagi tawakal adalah dihati. Adapun pergerakan zahir (iaitu usaha), ia tidak membatalkan tawakal yang dihati kerana si hamba telah menyakini bahawa apa yang akan berlaku adalah mengikut ketetapan Tuhan.. Jika dipermudahkan usahanya maka ia berlaku dengan kehendak Tuhan sedemikianlah juga sebaliknya"

"Apabila manusia yakin dengan janji-janji Tuhan, tawakal memenuhi hati. Dengan itu datanglah ketenangan dan kecemerlangan"

Tawakal berkait rapat dengan pergantungan hati kepada Allah. Allah menjamin kecemerlangan dan kejayaan kepada mereka yang bertawakal.

"Sesungguhnya Allah mengasihi mereka yang bertawakal" (Ali Imran ayat 159)

Oleh itu, jika di bilik, rumah, kedai ataupun pejabat kita ada ayat-ayat pelaris, tangkal atau yang seumpamanya, buanglah semuanya dan gantikan dengan pergantungan kepada Allah.

Jom....kita pejamkan mata dan berzikirlah kepada Allah semasa dilanda keluh kesah kerana antara punca manusia gagal bertawakal adalah melayani perasaan keluh kesah yang ditiupkan oleh Syaitan.

"Syaitan menjanjikan kemiskinan (kepada manusia) dan menyuruh mereka mengerjakan perbuatan keji sedangkan Allah menjanjikan mereka keampunan dan kurniaan dari sisiNya"

Tawakal Agung di Gua Thur


Dalam perjalanan, nabi dan Abu Bakar bersembunyi di Gua Thur dan mengikut laporan Hafiz bin Asakir, Allah meredhai usaha nabi dengan memerintahkan labah-labah dan sepasang burung merpati liar membuat sarang di pintu gua sehingga tidak ada seorang pun yang menyakini di dalam Gua Thur pada masa itu terdapat manusia yang sedang bersembunyi.

Didalam gua, Abu Bakar berasa risau dengan keselamatan nabi. Beliau berkata, "Ya Rasulullah, jika salah seorang daripada mereka mengangkat kakinya, sudah pasti dia akan dapat melihat kita". Nabi berkata,"Wahai Abu Bakar, bagaimana keyakinanmu (jika kamu mengetahui) bahawa tidak berdua kita melainkan Allah (menjadi teman) yang ketiga?" Dengan perkataan Rasulullah s.a.w itu, tenanglah hati Abu Bakar.

Ketenangan Dan Kecemerlangan

Apabila manusia yakin dengan janji-janji Allah, tawakal akan memenuhi hati. Dengan itu, datanglah ketenangan dan kecemerlangan samada dalam kehidupan, kerjaya, pelajaran mahupun di jalan dakwah sekalipun.



"Addin An-Nasihah ^___^

1 comment:

  1. insyaAllah...bertawakkal setelah berusaha dgn sungguh2.... doakan org dapat keje SPA Perak...hehe

    ReplyDelete

:::SAHABAT-SAHABATKU:::